Thursday, 23 February 2012

Hutang Budi

(Secebis coretan peribadi....)

Sebut pasal hutang budi...memang ramai yang begitu baik budi.
Syukur kepada Allah yang telah menemukan saya dengan insan-insan ini.
Tak terbalas rasanya budi mereka terhadap saya.
Hanya doa yang boleh saya panjatkan sebagai rasa terima kasih.

Selain ibu bapa, adik-beradik dan suami...
Ada DUA insan yang tak dapat saya lupakan budi baik mereka.
Jasa-jasa mereka..sebenarnya!

Insan pertama...seorang senior semasa saya di tingkatan empat.
Kami satu dorm asrama..saya di katil tingkat atas dan dia di katil bawah.
Hampir saban malam sebelum tidur dia sibuk mengajar Matematik kepada saya.
Ya..saya lemah Matematik dan pernah gagal.
Saya malas belajar..tapi dia kerap memaksa saya untuk belajar dengannya.
Dia juga membasuhkan baju-baju saya...bila saya sakit dan tak berdaya.
Turut menyuapkan nasi...bila saya sakit dan hilang selera makan.
Dia melakukan segala yang tak pernah dilakukan teman lain!
Dan kini saya gembira...kerana dia sudah berjaya.
Punya tiga putera, bergelar pensyarah UUM dan miliki ijazah PhD.

Insan kedua...seorang pakcik pemandu teksi.
Membantu saat saya baru diragut oleh empat lelaki dengan dua motor.
Dia mengorbankan masa mencari penumpang teksi kerana membantu saya.
Membawa saya ke Balai Polis Sentral dan membayarkan harga surat report.
Menghabiskan masa beberapa jam menunggu di balai bersama saya.
Dan seterusnya menghantar saya pulang ke rumah sewa yang agak jauh.
Paling terharu bila saya didesak untuk menerima wangnya...untuk hari esok.
Selepas kejadian, saya mencarinya untuk membayar semula...bersungguh dia menolak.
Sangat terharu, masih ada insan berhati mulia begitu!

Pastinya korang pun ada kisah-kisah begini...
Kisah insan yang membuat kita bersyukur kerana dipertemukan!

26 comments:

  1. Sungguh bertuah Ujie... Moga Allah membalas segala jasa baik mereka...

    ReplyDelete
  2. Salam Ujie..,

    terharu juga baca cerita Ujie tu

    kawan memang senang dicari tapi sahabat satu dalam sejuta pun susah nak ditemui....

    untuk mendapat sahabat kita perlu menjadi sahabat dahulu....Allahua`lam.

    ReplyDelete
  3. terharu kerana ada juga insan yg sebaik tu..

    ReplyDelete
  4. dalam dunia serba moden ni,masih ada yang berhati suci..dimana?itu mestilah kita cari..


    #lain kali hati2 ye sis,malang tidak berbau.

    #buat baik,pasti dibalas baik..slmt mlm..

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah masih ada org baik yg camtu. susah nk cari org baik skrg kn? tp insyaAllah, kalo hati kita baik, niat kita baik, orang pun takkan buat jahat kat kita. :)

    ReplyDelete
  6. MasyaAllah, tak sangka ada orang yang berhati mulia begitu. Sampai tolong basuhkan baju tu dah kira sgt baik. Pastu pakcik yg tolong tu tanak terima bila ujie bayar, betapa ikhlasnya. Pasti mereka dibalas dengan anugerah yg melimpah lepas tu.

    ReplyDelete
  7. masih ada yang baik hati dalam kalangan2 makhluk bergelar manusia..heee

    ReplyDelete
  8. susah nak jumpa oraang macam tu...
    beruntung nya ujie dapat bertemu dengan mereka2 yang ikhlas hatinya..

    ReplyDelete
  9. baiknya mereka terutama si pemandu teksi yg ujie tk kenal lansung..moga mereka dimurahkan rezki..saya ni selalu jumpa kawan yang nak ambik kesempatan je..masa senang je diorang layan baik, masa diorang senang diorang lupakan saya..tp takpe lah,alhamdulillah saya ada org2 rapat yang sentiasa menyenangkan hati saya hingga ke akhrinya..Insya Allah..

    ReplyDelete
  10. mie:
    itu jelah yg saya boleh mohon pd Allah..

    azmnor:
    sbb tulah masih terkenang senior ni..sbb ia berbeza dari kwn lain.

    fieda:
    sampai skrg saya masih rasa terharu dgn mereka ni..

    WS:
    mmg salah akak, dok pakai handbeg konon.
    sampai skrg dah taubat tak pakai h/beg.

    miss b:
    sbb tu rasa bertuah & syukur dpt jumpa org begini..

    lyd s:
    saya pun terkejut masa mula2 dia basuhkan baju tu. lps tu saya buatlah benda yg sama bila dia sakit..

    HJ:
    moga kita pun dikalangan makhluk manusia yg baik hati jugak..^_^

    diana:
    benda2 gini jadi peringatan pd diri sendiri agar buat baik dgn org..tanpa ada kepentingan.

    tihara:
    betul..yg pakcik tu mmg buat saya terkejut. byk sgt dia tlg.

    takpe tihara, byk pahala awak sbb bersabar dgn org2 yg skdr amik kesempatan tu. sekurang2nya kenal mana kwn, mana sahabat kan.

    ReplyDelete
  11. mulianya hati pakcik pemandu teksi tu...sy, kawan2 bgelak ketawa tu mmg ramai..tp yg sudi menangis sama2 xda..tp sy xbrpa kisah sgt, selagi ada family, selagi ada org yg syg sy (tng) sy boleh lg tersenyum..


    org yg paling berbudi pun org terdekat..bkn dr org lain...

    ReplyDelete
  12. susah nak jumpa insan yang berhati mulia macam tu kan
    bertuah akak dpt jumpa dgn mereka2 tu

    ReplyDelete
  13. terharu sy baca kak. mulianya hati akk senior dan pakcik teksi tu..

    ReplyDelete
  14. bersyukur kan dapat kenal orang2 yg pernah berjasa dgn kita...

    ReplyDelete
  15. munna:
    betul tu mun, selagi ada family yg menyokong..yg lain2 takde pun tak jadi hal sgt.

    ieja:
    alhamdulillah..ada pengajaran buat akak kat situ.

    niza:
    mmg..sgt terharu!

    dela:
    walau kenal sekejap..tapi kesannya begitu mendalam.

    ReplyDelete
  16. beruntung k.ujie..

    alhamdulillah bila kita susah ada y menolong..bermaksud sblm ni pon kan ujie ada menolong org lain..hee..kan??

    buat baik di balas baik..tapi bila org berbudi...memang akan dikenang selamanya...:)

    ReplyDelete
  17. bertuah kak dapat jupe dengan insan yang baik macam ni..
    sekarang ni susah nak jupe...
    semoga allah membalas semua kebaikan yang telah di berikan...

    ReplyDelete
  18. alhamdulillah...saat kita susah...Allah temukan kita dgn orang yang baik dan sudi menolong kita.saya memang banyak terhutang budi dengan orang.memang tak terbals.tp selagi tak hilang ingatan memang akan dikenang dan disebut2 kebaikan tersebut.hanya Allah yg mampu membalasnya...

    ReplyDelete
  19. j.ira:
    hutang budi dibawa mati..
    ira pun tgh tabur budi tu...^__^

    eita:
    kedua2 situasi tu, mmg sgt perlu pd pertolongan. sbb dok jauh dr family. alhamdulillah..Allah utuskan org tolong.

    aishah:
    betul lah..selagi hidup, mmg asik tersebut-sebut je jasa mereka tau.
    ni tersebut dlm blog..^_^

    ReplyDelete
  20. huhu.. memang chill la mereka2 itu kak ujie.. i loike.. hehe.. hope orang itu sentiasa dilindungi hendaknya.. amin..

    \\( ^_^ )//

    ReplyDelete
  21. alhamdulillah ;)
    ditemukan akak dgn insan2 cm ni kan

    ade2
    mimi pon ade cite cm akak
    hehehehe

    ReplyDelete
  22. Saya pun pernah jugak jumpa orang-orang begini.
    kadang2 kita tak pernah sangka siapa Allah nak hantar untuk tolong kita bila dalam kesusahan.

    Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  23. terharunya baca..mmg ramai jer jumpa dgn org2 yg baik ni..tp xleh nak flashback lak skrg..hehe..

    ReplyDelete
  24. CIK UNA:
    Insyaallah mereka pasti dlm lindungan-Nya selalu..

    AIMIE:
    mesti tak leh lupe jasa org2 ni kan..

    YAYAN:
    betul, mereka adalah utusan dari-Nya utk menolong kita.
    Harap kita selalu bersyukur atas kasih syg-Nya.

    PRETTYWRITE:
    ingat dlm hati..kenang dlm doa, itu yg perlu.

    ReplyDelete
  25. bertuah kak ujie ade insan yg baik cmtu :)

    ReplyDelete
  26. bertuah kak ujie ade insan yg baik cmtu :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...