Monday, 13 February 2012

Kisah Dia...

Dia...
Sahabat akrab suatu masa dulu.
Terpisah membawa haluan diri.
Kini bertemu di laman 'muka buku'.
Berbelas tahun tanpa khabar berita.
Rupanya dia menyimpan cerita duka!

Sebak...
Sewaktu membaca coretan hidupnya.
Ternyata lembaran deritanya amat pedih.
Berbanding diri ini yang tidak diuji begitu.
Bagai tak percaya ini terjadi pada dia.
Sahabat yang selalu ceria!

Dia...
Kehilangan ibu ketika diri di menara gading...
Saat diri masih memerlukan sokongan seorang ibu.
Ujian lagi, kini tunangan pula dipanggil mengadap-Nya...
Selang beberapa tahun setelah kehilangan yang pertama.
Kemudian, nyawa dirinya pula hampir melayang...
Kereta yang dipandu remuk di sebuah gaung.
Dirinya koma beberapa bulan...kesan tragedi ngeri.

Alhamdulillah...
Allah memberinya kesempatan untuk terus melihat dunia.
Dia kini terus tabah dan ceria melalui ranjau hidup!
Syukur...kami masih sempat bertemu.
Melihat ketabahan seorang sahabat seperti dia...
Membuat diri terasa kecil lalu menginsafi nikmat yang diberi-Nya!


p/s: Bila diri merasa terbeban dengan ujian hidup, ingatlah betapa ramai lagi insan lain yang sedang bergelumang dengan ujian yang jauh hebat. Cuma kita tak mengenali mereka.


23 comments:

  1. apabila kita susah.. ingatlah ada yg lebih susah daripada kita....

    ReplyDelete
  2. betul tu..simpati dengan sahabat Ujie..semuga dia, kita dan semuanya tabah menghadapi ujian hidup ini...Insya Allah

    ReplyDelete
  3. lain orang lain ujian kan kak ujie..?hehe

    ReplyDelete
  4. sedih sangat..yana doa semoga kawan k.ujie ni akan diberi kebahagiaan berpanjangan selepas ni..aamin..

    ReplyDelete
  5. tea:
    tapi..selalu terlupa, kan..

    tihara:
    amin..moga begitu!

    HJ:
    betul..ujian kita mmg berbeza.
    tapi cara hadapinya tetap sama- tabah & sabar.

    prettywrite:
    insyaallah..moga ada kebahagiaan buat dia. amin..

    ReplyDelete
  6. bersabarlah dalam menghadapi ujian...

    ReplyDelete
  7. saya ade gak seorang indian fren yang dapat berita kehilangan bapanya ketika dia tgh seat exam SPM dulu..memang sebak kalau kita dengar berita camtu..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  8. betul la..kadang2 rasa macam kita ni lebih susah dan teruji berbanding orang lain sedangkan ada lagi yang lebih diuji..

    ReplyDelete
  9. kuat nya dugaan kawan tu kan...
    sedih sangat....
    tapi tulah kan...
    apa yang Allah bagi kat kita..mesti ada hikmah yang kita tak tahu...

    ReplyDelete
  10. Banyak dugaan yg dia hadapi..moga dia tabah menghadapi semua dugaan ini...

    ReplyDelete
  11. sedihnya k.ujie..

    alhamdulillah dugaan dan ujian y kita hdapi skarang ni tak sebesar n seberat org lain kan..bersyukur..alhamdulillah..

    ReplyDelete
  12. terasa sayu plak baca,

    semoga sahabat ujie tabah.

    ReplyDelete
  13. azlan:
    kita yg dengar pun rasa berat, kwn tu lagilah berat menanggung rasa.

    diana:
    kdg2 gitulah yg saya rasa..

    eita:
    sekali nampak mcm derita memanjang kan..tapi betul la tu, pasti ada hikmah yg tak nampak.

    lily:
    insyaallah..dia tabah orgnya.

    j.ira:
    itulah yg patut kita fikir..

    TP:
    amin..

    ReplyDelete
  14. Mak saya slalu pesan..
    Kalo rasa susah, ingat ada org lagi susah dr kita...

    Saya slalu sedih blum ada anak,
    tp...bila kenangkn, org ada anak pon msh diuji...

    Pgalaman org lainpun ble mengjar kita kan...

    ReplyDelete
  15. ermm kalau kita lapar cuma makan sepiring nasi putih,mgkn ada lagi yang susah cuma makan sebutir nasi..

    #terima kasih atas kesedaran itu sis..

    ReplyDelete
  16. besarnya ujian...bermakna Allah syg kat kwn ujie tu.. =)

    ReplyDelete
  17. Apa yang berlaku mungkin satu bonus untuk dia lebih menghargai kehidupan dan tidak 'lelah' mahupun 'hanya berserah'. Wallahuaklam.

    ReplyDelete
  18. kdg2 kita rasa kita paling ssh tp ada yg lbh ssh drpd kita sebenarnyakan...

    ReplyDelete
  19. aine:
    jgn sedih2 ya..Allah lebih tahu.

    WS:
    bijak achie buat analogi!

    munna:
    betul..Allah nak dia mendekat dgn-Nya.

    kakcik:
    biasanya kita mmg akan lebih hargai hidup setelah merasa kesusahannya.

    aishah:
    sematkan ia di hati/fikiran..

    ReplyDelete
  20. Salam Ujie...,

    Setiap antara kita diuji Allah dengan ujian yang termampu kita lalui dan hadapi...Allahua`lam... semuga Allah memeberikan kekuatan utk hadapi segala ujian NYA...Insyaallah ..... Aaminnn..

    ReplyDelete
  21. azmnor:
    mungkin sbb tu sahabat saya ni yg terpilih melalui ujian begitu..sbb dia kuat lalui hidup selanjutnya.

    ReplyDelete
  22. siannye kwn Kak Ujie tue...
    mcm2 dugaan yg menimpa.. kagum kat die coz b'jaye m'harunginye smpi ke skrg nie... sy doakn die baik2 hendaknye pasnie..amin3~...

    sy pun ade dilanda ujian... moge3 sy dpt tabahkn dri m'hadapinye..huhu~.. "-_-

    ReplyDelete
  23. wah....besrnye ujian dia...semoga dia tabah hadapinya...huhuhu

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...