Tuesday, 21 February 2012

Kabare?

Kali ni saya nak ajar bahasa Jawa. Iaitu bahasa keturunan saya. 
Yang ni paling asas dan mudah. Mungkin ramai dah tahu...


KABARE = APA KHABAR
WARAS = SIHAT / BAIK


Digunakan untuk bertanya kabar sewaktu memulakan perbualan atau baru berjumpa.
Contoh penggunaan:

Azlan : Kabare?
Achie : Waras..


p/s: Senang je kan? Praktikkan.
 Ni Azlan & Achie versi yang pandai cakap Jawa..^__^

32 comments:

  1. Wah, eneng achie iso ngomong jowo... :)

    Kalau bahasa jawa halus lagi susah nak faham...

    ReplyDelete
  2. selalu jugak dengar orang guna perkataan ni...
    ooo..kak orang jawa erk?

    ReplyDelete
  3. oo..orang jawa..dlu saya da kawan org jawa..ape yek yg saya ingat..jap nak flashback...
    nyong arek madang..betui tak?

    :)

    ReplyDelete
  4. Bahasa jawa yg saya fham..
    Kabare waras, siji loro. Telu papat..

    Tu je....

    Asal@mane uji?

    ReplyDelete
  5. takkan tu je kot kak ujie..
    heehheh

    ReplyDelete
  6. mie:
    iki Achie blogger..
    jawa kasar ni pun tak master lagi..

    eita:
    a'ah..pure jawa..mak ayah, suami..sume jawa.

    tihara:
    'arek madang' tu betul..nak mkn.
    wah..bagus ingatan. ^_^

    aine:
    siji loro..tu kiraan nombor.
    saya asal Pontian, Johor.

    lia:
    lia wong jowo? ngomong jowo lah..^__^
    iki seng asas..untuk seng orak reti ngomong jowo.

    ReplyDelete
  7. hee..k.ujie..kabare?

    ira pnh dan tau psl ni sbb kwn org jawa muo..heeee..dia sll sbut gtu bila dlm kelas dl..ngeee

    ReplyDelete
  8. waras ujie, orak ngerti ngomong jowo, aku bukan wong jowo.

    ngawe opo que saiki? aku seneng entri iki.


    #iki bener ke ngomong jowo aku tu?

    ReplyDelete
  9. ira:
    waras..
    tu la guna berkawan..luaskan pengetahuan.

    TP:
    kahkahkah..good try!

    kue iso ngomong jowo..cuma jawanya bercampur bhs. indonesia sikit. tapi kira ok la!

    ReplyDelete
  10. ujie : dulu ada blajar sikit2 masa duduk di johor. tapi boleh faham juga lah.

    aku juga selalu ke BP tuk tgk kuda kepang live

    ReplyDelete
  11. senang nak paham perkataan ni..boleh praktikkan.. :)

    ReplyDelete
  12. hehee dah mcm bahsa sy je tu sis..

    #kalau bajau,macam ni...

    apa khabar : Eyan abar?
    apa kabar anda: eyan abar nu?
    Sihat /baik :Alap

    #pelik tak?hhee skdr perkongsian..

    ReplyDelete
  13. Wah, senang dan cepat dipelajari hehe :)

    ReplyDelete
  14. eyda tahu nak cakap ganu je! hiks~




    amboi, achie jd example tuu. hahah

    ReplyDelete
  15. jawa ye....hehee pernah dengar kawan saya ckp.terpinga2 jugak la..bagus ni menambah bahasa....:)

    ReplyDelete
  16. ahah..tak pasal2 dia orang jadi jawa dalam ni..
    yna kalau dengar kawan2 cakap jawa dulu ternganga2 jadinya..hehe..
    sempatla belajar sikit2 kabare waras ni..

    wes mangan opo urong k.ujie?haha..

    ntah betul ke tak kan..dah lupa..

    ReplyDelete
  17. Waras!

    Sy tak pandai ckp Jawa tp Kabare dan jawapan Waras tu mcm dah femes sgt2.

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah, saya waras aje harini kak!

    hehe..

    ReplyDelete
  19. TP:
    no wonder..byk jugak TP boleh ckp ya!
    kuda kepang? sah..mmg masuk Jawa awak ni..

    lily:
    ni yg plg asas.
    lily kan stay kat johor, boleh selalu guna.

    WS:
    eh, tak pelik lah. dekat2 gak bunyinya. bagus share..
    nanti akak praktikkan.

    lyd.s:
    haa..pandai tu!
    cuma salah sikit..yg betul 'orak reti ngomong jowo' = tak pandai ckp jawa. ^__^

    munna:
    emangnya..tu bhs. indonesia..hehe

    prettywrite:
    wes mangan..kue mangan opo?
    DASAT yana..mmg betul ayat tu!

    PAA:
    awak sdg ckp jawa..^_^

    HJ:
    praktik yg bagus!

    niza:
    ni lagi sorang anak murid yg bagus!

    ReplyDelete
  20. ujie : suka blajar budaya masyarakat sesuatu tu...rasa seronok kerana lain dari yg lain

    ReplyDelete
  21. Salam Ujie...

    Kabare ..?

    Wes mangan...?

    :D

    ReplyDelete
  22. waw waw . . ramai nian dah kalau cakap bahasa wong jawa . eh . . akupun tak bisa cakap jawa , siji loro telu papat.. hu hu korang melayu banjar.

    ReplyDelete
  23. azmnor:
    waras..^_^
    wes mangan..wes wareq..

    aisyah:
    mereka ni bukan wong jowo, tapi boleh jugak cakap jawa..

    hahaa..sampai papat je? sampai sepoloh lah.

    ReplyDelete
  24. wah...Matur Nuwun kak..hahaha..sy bukan jawa tapi setakat nak tanya khabar tu boleh laa lagi..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  25. azlan:
    matur nuwun tu apa?
    apsal akak tak tau ek..

    ReplyDelete
  26. kak ujie waras?? hehe
    una pun jawa gak..eceh tetiba aje..lalala

    \\( ^_^ )//

    ReplyDelete
  27. CIK UNA:
    weh..paktis nampak!
    waras..

    ReplyDelete
  28. waras2...hahaha.....kak ujie..buat la entri jawa lg..nk bljr gak...hihihi

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...