Wednesday, 22 February 2012

Sistem Sampul Surat

sumber: google

Sistem sampul surat untuk menguruskan duit gaji bulanan. Korang buat? Tak kisahlah korang buat macamana, sebab tiap orang ada cara masing-masing untuk mengawal perbelanjaan. Bagi saya dan suami, kami memang buat sistem sampul surat ni untuk setiap bulan gaji. Kecuali masa bekerja sendiri, agak sukar nak teruskan sistem ni sebab pendapatan tak menentu.

CARA:
  1. Buat belanjawan (bajet) bagi keperluan bulan tersebut. 
  2. Sediakan beberapa sampul surat dan tuliskan kategori perbelanjaan tersebut di luar sampul tadi. Cth: ada sampul untuk belanja dapur, petrol dan belanja lain-lain.
  3. Bila dapat gaji, masukkan duit mengikut bajet ke dalam sampul masing-masing.
  4. Lepas tu berbelanjalah ikut sampul tadi. Jika belum separuh bulan, contohnya duit belanja dapur tinggal sikit..kenalah kita 'ikat perut' supaya peruntukan tadi mencukupi sampai cukup bulan.
KELEBIHAN:
  • kita tahu berapa banyak sahaja yang BOLEH dibelanjakan.
  • mengelakkan masalah tak cukup duit sebab semua duit sudah siap diagihkan mengikut bajet.
  • membantu disiplin diri untuk berbelanja mengikut keperluan dan kemampuan.
  • bagi suami isteri, cara ni menampakkan ketelusan ke mana perginya duit gaji pasangan. Juga masing-masing tahu setakat mana kekukuhan ekonomi keluarga. Takde la kes isteri merajuk kerana suami tak belikan iPhone 4 S, sebab dah faham kedudukan kewangan.

*Pada akhirnya, kejujuran pada diri dan disiplin masih diperlukan. Sistem ni sekadar membantu tapi bukan menyelesaikan masalah tak cukup duit sebelum tiba gaji baru.*


p/s: sorry ya, malam-malam buat cerita berat..ngantuk mata baca!

30 comments:

  1. bagus jugak sistem ni..biasanya main bedal je, :)

    ReplyDelete
  2. Salam kenal,,singgah sini yer..

    Tak pernah buat pun..huk huk

    ReplyDelete
  3. pengurusan kewangan yg baik jugak ni. tapi sy tak penah buat pun kak..bajet2 pun tak.

    ReplyDelete
  4. okey gak cara ni, belanja ikut keperluan.. terima kasih =)

    ReplyDelete
  5. bagus gak idea nie..tak pernah terpikir plak nak buat..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. bab pengurusan kwngn sy memang failed kak,gaji awl bulan,bula hujung bulan dah terkapai2..boros sngt..asal duit kt tangan skejap je dah abis ni..ehhheee

    ReplyDelete
  7. salah satu cara pengurusan wang yg manual dan bijak (juga).

    selain mendisplinkan diri berbelanja, ia juga membantu kita tahu dimana duit dibazirkan


    nice tips

    ReplyDelete
  8. eyda lom ada gaji tapi kan saving dari kecik tu, tak smpai 3tahun dah habis. boros gile -___-

    ReplyDelete
  9. masa belajar dulu saya buat sistem ni.satu sampul untuk topup,satu lagi utk belanja makan, satu lagi utk kos2 lain.berkesan jugak sbb xlebihi bajet...:)
    cumanya kena sorok la nanti ada yg pnjng tgn p curik lak...

    ReplyDelete
  10. saye xpenah la wt sistem sampul surat nie..tp saye sentiase tulis dekat board saye,simpanan berapa, bg mak berapa, petrol berapa etc..then mne yg dh 2 saye akn tick..simpanan mmg masuk ke bank laen..so duet yg tgl dlm bank mmg yg untuk belanja..n sye mmg dh kre duet belanja 2 bg ngam2 jer tuk mkn sebulan..so dh tau seminggu xbole lebih bape ringgit..bole la jgak control belanja.. =)

    ReplyDelete
  11. Bagus cara ni. Tapi kena lah betul2 displin ye tak?

    ReplyDelete
  12. eh ujie sy pun buat! tp sorg2 la pasal xkawin lg..ahhaa!

    ReplyDelete
  13. tihara:
    takpe main bedal..kalau cukup sntiasa duitnya. ^__^

    zie:
    salam kenal!

    niza:
    waaa..niza ni mesti byk duit, bajet pun tak ya..^__^

    azlan:
    kalau ada cara lain boleh control duit, tak perlu buat cara ni.

    WS:
    kata nak kawin..kenalah buat ya.
    kalau dah kawin belanja lagi byk..lagi2 kita stay kat area kl ni.

    TP:
    a'ah..cara ni boleh mengesan mana2 belanja yg terlebih utk bln tu.

    fieda:
    sila try fieda..^_^

    Miss B:
    ala..sama je kita.
    kumpul duit punya susah & mkn masa, nak abiskan kejap je!

    aishah:
    yelah..sbb duit tu sume ada dlm sampul. kalau ada yg tau/jumpa..bahaya gak.

    CK:
    yg tu pun bagus..akak buat cara tu masa sblm kawin. bila dah kawin, tukar cara sampul ni pulak.

    lyd s:
    apa sistem pun, sume perlu kpd disiplin..baru berjaya.

    munna:
    haa..geng sampul kita! ^__^

    khaifaiz:
    best? tapi bab keluar duit mmg tak penah best.

    ReplyDelete
  14. yna rasa kakak yna ada buat sistem ni kot..sebab selalu nampak dia ambik duit dari sampul2 tertentu..hehe biasalah dah bekeluarga..bagus juga info k.ujie ni..nak buat mcm ni lah bulan depan..la ni yna agih jugak..tapi letak dalam bekas2 and tulis macam bekas tu untuk emrgency,simpanan, syiling..duit belanja makan n minyak letak dalam purse tapi ruang lain2..heee

    ReplyDelete
  15. Salam Ujie..,

    saya tak buat camtu saya serahkan pd isteri yg membahagikan budget tersebut...

    mmmm..bagus juga nampak "praktikal" cara tu...saya cubalah bulan ni

    apa-apa pun terima kasih atas cadangan....

    ReplyDelete
  16. Bagus juga cara ni..dapat mendisiplinkan diri..

    ReplyDelete
  17. kak ujie belaja dengan sapa cara ni??hehe

    ReplyDelete
  18. sy penah buat cara ni tapi sbb bujang lagi tak complaince pulak ....tapi tiap2 bulan mmg dah siap2 tolak tuk kete,bagi mak,dan sbgainya

    ReplyDelete
  19. bagus gak gini.. huhu.. kene beli smpul lepas nih..=)

    jom baca sekejap..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/jahil-dunia-jahil-agama.html

    ReplyDelete
  20. walaupun ita duk sorang..
    ita memang ada buat belanjawan negara ni...
    kalau tak buat....terbabas jugak ni...

    ReplyDelete
  21. dulu masa kerja pun tak de buat gini..dapat gaji main belasah je..maklum la bujang..hehe

    ReplyDelete
  22. prettywrite:
    iyelah tu..sama mcm kakak yana.
    cara yana tu lebih kurang sama lah. cuma tukar bekas duit tu je.

    azmnor:
    hehe..samalah. bab kewangan ni saya yg uruskan, tapi dgn persetujuan suami sekali lah.

    HJ:
    ntah..ada dgr/baca kat mana2 kot. ^__^

    niesa:
    wah..gitu pun dah bagus!

    eita:
    sorang tu lagila penting..sbb takde org tegur kita kalau terbabas belanja. ^__^

    diana:
    kalau takde apa sgt nak byr, setakat belanja harian sendiri..mmg tak perlu buat gini pun.

    ReplyDelete
  23. heee..bagusnya k.ujie..:)

    ira xpnh terfikir plak sbb jarang keluar duit sekaligus..heee..

    tp lepas ni blh buat mcm ni...sbb mcm lebih teratur kan..dapat gaji nanti ira nak buat!

    thankss k.ujie!

    ReplyDelete
  24. j.ira:
    kalau keluar sikit2 kat ATM tu, biasanya akan terlebih pakai. sbb tak perasan sgt.

    ReplyDelete
  25. weee
    sy bru stat keje kak
    jadi sy ase cr ni sesuai utk sy
    mule berjinak2 kumpui duet
    hehehehhe :)

    ReplyDelete
  26. i loike tahts tips la kak jie..hehe
    tapi buat masa sekarang nie una wat cara sama macam cahaya kemuliaan buat tu..alhamdulillah berkesan.. tapi bila teringin sesuatu yang diluar budget kene la ikat perut..huhu

    \\( ^_^ )//

    ReplyDelete
  27. wah....nk guna la cara ni nanti kawen...hehehehe

    ReplyDelete
  28. Salam,

    Kini terdapat cara yang mudah menguruskan surat yang banyak dengan penggunaan Sistem Pengurusan Surat

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...