Monday 15 July 2024

Burung Botak Siput (Asian Openbill Stork)

Ketika berkereta di sekitar Perlis, saya suka memerhatikan pemandangan di kanan dan kiri jalan. Keindahan jajaran bukit batu kapur, deretan petak-petak sawah dan burung-burung yang berkumpul di kawasan sawah padi.

Akhir-akhir ini saya perasan kehadiran sejenis burung kaki panjang dengan badan berwarna putih hitam di kawasan sawah dan di tepi jalan raya. Bukan burung bangau yang biasa dilihat. Saya tak dapat memerhati dengan jelas sebab berada dalam kenderaan yang bergerak.

Tapi semalam semasa di Arau, saya berpeluang memerhati dan memotret foto burung ini dengan jelas. Kebetulan burung ini berada di tepi simpang jalan yang ada lampu trafik. Sedang elok pulak lampu merah, saya turunkan cermin tingkap dan segera merakam foto burung ini.

Burung Botak Siput (Asian Openbill Stork)
Suasana bising di tepi jalan dan banyak kenderaan, burung ini tak merasa terganggu bila saya memerhatikannya. Biasanya memang susah tau kita nak merakam foto burung besar, cepat je terbang bila menyedari kehadiran manusia.

Burung Botak Siput (Asian Openbill Stork)
Hasil foto zoom-in 30x. Sila klik foto untuk paparan lebih jelas.


Jom kita berkenalan dengan burung besar berkaki panjang ini…

Nama Inggeris : Asian Openbill / Asian Openbill Stork
Nama saintifik : Anastomus oscitans
Nama Melayu : Botak Siput / Botak Upeh / Botak Asia / Upih Siput Asia

  • Spesis burung hijrah yang berasal dari benua Asia Selatan seperti Bangladesh, Sri Lanka dan India.
  • Rupa seperti burung bangau tetapi saiznya lebih besar dengan berat purata antara tiga hingga lapan kilogram.
  • Badan berwarna putih atau kelabu pucat dengan sebahagian kepak berwarna hitam.
  • Habitatnya di kawasan lembab berpaya.
  • Ia menjadikan siput, ular kecil, katak dan serangga sebagai makanannya.
  • Kali pertama burung ini dikesan di Semenanjung Malaysia pada tahun 2008 di Chuping, Perlis.
  • Selain di negeri Perlis, kehadiran burung Botak Siput turut direkodkan di negeri Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Melaka dan Johor.
  • Dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar 2010 [Akta 716].
Sumber rujukan : wildlife.gov.my dan bharian.com.my.


Alhamdulillah, seronok dapat mengenali sejenis lagi spesis burung yang ada di sini. Kenali hidupan liar supaya kita lebih menghargai alam ciptaan Tuhan 💙







Saturday 13 July 2024

Wesley Hotel, Bukit Mertajam

Pada hari Isnin hingga Rabu lalu, saya ikut Encik Suami ke Bukit Mertajam, Pulau Pinang atas urusan kerja. Penginapan disediakan oleh penganjur di Wesley Hotel.

Awalnya saya rasa malas nak ikut, sebab memikirkan akan terperap 3 hari 2 malam di bilik hotel yang biasanya tak begitu luas dan belum tentu selesa. Memanglah rumah yang saya diami sekarang bukanlah begitu selesa sebab rumah lama banyak cacat cela, tapi bila dah menetap di sini lama-lama jadi serasi dan selesa jugaklah.

Alhamdulillah, rupa-rupanya dapat penginapan jenis suite 😊

Buka pintu je terus nampak ruang tamu, meja makan dan ruang dapur kecil (kitchenette).

Bilik tidur di ruang berasingan.

Ruang dapur kecil - ada sinki, peti sejuk mini dan kemudahan buat minuman panas.

Ruang bilik tidur dengan katil king dan meja serbaguna. Katil dan bantalnya empuk selesa tidur. Kekurangan bilik ini, tak ada cermin besar jadi bila nak bersiap pakai tudung kenalah masuk bilik air. Juga tak cukup ruang gantung pakaian/tuala, yang ada di luar pintu bilik air tu jelah tempat nak menggantungnya.

Bilik airnya selesa - bersih dan semua berfungsi baik. Pintu bilik air agak kurang selesa digunakan sebab jenis frosted glass. Bukanlah nampak jelas ya, tapi nampaklah bayang-bayang. Gaya moden tapi tak sesuai untuk bilik air.

Pemandangan luar hotel pada waktu senja. Hotel ni dekat dengan jalan besar, siang malam bising dengan bunyi kenderaan lalu-lalang. Mujur juga bilik tidur asing dan ada pintu bilik, taklah terganggu waktu tidur dengan bunyi kenderaan.

Kami sarapan pagi di Bosses Cafe yang terletak di aras bawah hotel. Sarapan tak disediakan secara buffet. Terdapat enam set hidangan pilihan, antaranya - local breakfast, American breakfast dan continental breakfast. Menurut saya dan Encik Suami, makanan di sini tahap biasa-biasa saja. Boleh makan tapi kurang menepati cita rasa kami.


Secara keseluruhannya, saya rasa puas hati sepanjang menginap di Wesley Hotel. Penginapan kami di bilik 4007 sangat selesa - semuanya dalam keadaan bersih dan berfungsi baik. Dalam bilik ni juga terdapat smart TV saiz 40 inci, bolehlah menonton/buka YouTube di skrin besar.

Kekurangan menginap di sini - masalah ruang parkir terhad dan sukar mendapatkan makanan halal berhampiran. Pihak hotel tak menyediakan ruang parkir, jadinya kita kena cari parkir di luar bangunan dan perlu bayar caj parkir. Bab makanan halal pula, petugas kaunter hotel (seorang perempuan Melayu bertudung) maklumkan makanan halal boleh didapati di Bosses Cafe dan restoran Mamak yang terletak di bangunan lain. Pilihan lain, bolehlah buat pesanan online menerusi aplikasi penghantaran makanan.








Friday 12 July 2024

سراڠڬ دان فوڠوس

Aktiviti saya hampir setiap pagi - jalan-jalan di sekitar rumah sambil memerhati alam. Berikut merupakan foto-foto serangga dan fungus hasil pemerhatian pagi ini :

Sekumpulan serangga berwarna oren dengan rupa yang aneh.

Taklimat pagi agaknya 😄, besar kecik semua berkumpul atas sehelai daun.

Sejenis lagi serangga aneh yang saya temui pagi ini. Hebatnya penciptaan Allah.

Badannya berwarna oren dan hitam.

Kupu-kupu dengan corak unik - seperti ada mata besar.

Cendawan besar. Musim hujan begini dapatlah tengok cendawan tumbuh. Sudah masuk minggu ke-empat (sejak pertengahan bulan Jun) suasana mendung dan kerap hujan di tempat saya. Jarang dapat tengok matahari bersinar seharian. Suasana nyaman dan sejuk.


Terima kasih Allah yang mengurniakan keindahan alam dengan segala kepelbagaian hidupan. Terapi jiwa buat saya bila dapat memerhati keunikan flora, fauna dan fungus.







Wednesday 10 July 2024

Eksplorasi Hutan TNB | Laluan Teluk Pandan Besar (Bhg. 1)

Sambungan catatan di Taman Negara Bako (TNB). Baca catatan sebelumnya DI SINI.

Selesai makan tengah hari di Kafe Kerangas, kami menyambung kembali eksplorasi di taman negara. Kali ini kami akan melakukan aktiviti merentas hutan (jungle trekking) di salah satu laluan (trail) hutan iaitu laluan Teluk Pandan Besar.

Kami tak boleh berlama-lama di dalam hutan kerana perlu kembali ke bangunan HQ sebelum pukul 4 petang untuk urusan daftar masuk penginapan. Jadinya laluan Teluk Pandan Besar merupakan pilihan terbaik sebab jaraknya kurang 2 km sehala dengan anggaran masa perjalanan 1 jam. Pergi balik akan ambil masa sekurang-kurangnya 2 jam. Tapi dengan gaya jalan santai kami ni memang kena lebihkan anggaran masa tersebut. 

Berkenaan jurupandu arah (tour guide), pengunjung ada pilihan sama ada nak berjalan sendiri atau dapatkan khidmat mereka. Kelebihan jika bersama tour guide, kita akan dapat lebih banyak info berkenaan hutan, flora dan fauna yang ada. Saya ni pulak jenis banyak berhenti sebab suka membelek, memerhati dan merakam gambar serta video. Maka lebih mudah berjalan sendiri tanpa tour guide, taklah rasa bersalah bila kerap berhenti.

Ok, jom kita mulakan eksplorasi hutan!

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Untuk masuk ke laluan Teluk Pandan Besar, kami perlu menyeberangi sungai melalui jambatan konkrit di jeti.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Berjalan santai sambil menikmati suasana hutan bakau.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Sesekali kami berhenti untuk memerhati alam semula jadi di sini.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Jumpa pondok, kami singgah duduk sekejap.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Pukul 1 tengah hari - kami tiba di penghujung laluan platform kayu. Terdapat papan tanda arah laluan hutan bagi laluan Lintang, Teluk Paku, Teluk Pandan dan Tanjung Rhu. Perjalanan merentas hutan bermula di sini. 

Laluan hutan di sini ditandakan mengikut warna tertentu. Perhatikan warna tanda arah di hujung nama laluan - ada warna merah, putih, kuning dan kuning merah. InsyaAllah tak sesat selagi kita ikut laluan tersedia. Dan untuk mengelakkan tersilap laluan pilihan, kita perlu peka memerhatikan warna laluan yang ditandakan di batang pokok tertentu.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Tak jauh berjalan, kami tiba di satu persimpangan dengan papan tanda arah. Kami ambil ke kanan untuk ke laluan Teluk Pandan Besar.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Jumpa bunga cantik bertaburan di lantai hutan. Saya tak pasti bunga apa, agaknya bunga pokok keruing?

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Pemegang tangga kayu ni tak kukuh. Lebih stabil melangkah jika kita gunakan trekking pole.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Sambil berjalan, perhatikan tanda nama pokok. Saya suka baca nama-nama pokok, lepas tu senyum sendiri sebab tak pandai menyebut dengan betul.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Cendawan pelbagai rupa, warna dan saiz.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Laluan landai yang melegakan. Ada struktur batu besar di tepi laluan, saya jadi leka memerhatikan titisan air berjatuhan dari dinding batu tersebut.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Tiba di satu tempat - ada notis berkenaan merokok dan terdapat sebuah bangku. Ingatkan notis larangan merokok dalam hutan taman negara, rupanya suruh berhenti sini kalau nak hisap rokok. Kami berhenti duduk sekejap di bangku tersedia, kita merokok dulu! Ehh…minum air je 😄

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Pukul 1.40 tengah hari - kami tiba di kawasan berbatu. Kalau tadi kami berada di hutan dengan pokok besar dan rapat, selepas ini kami dapat menyaksikan pemandangan berbeza di hutan kerangas. Inilah antara keunikan Taman Negara Bako, terdapat pelbagai jenis hutan dalam sebuah taman negara. Cukup menarik!



…bersambung…







Monday 8 July 2024

Ronda-ronda Sekitar Perlis Pada 1 Muharram

Semalam, hari Ahad 7 Julai bersamaan 1 Muharram saya dan Encik Suami berkesempatan ronda-ronda di sekitar Perlis. Saya sebut ronda-ronda sebab kami ke beberapa tempat menarik di Perlis dalam tempoh sehari (tapi bukanlah seharian dari awal pagi hingga lewat petang ya).

Awal pagi, kami ke Taman Rekreasi Sungai Bukit Jernih di Chuping yang terletak kira-kira 13 km dari rumah. Kami sekadar jalan-jalan melihat suasana sekitar serta ambil info berkenaan aktiviti pendakian dan penerokaan gua Bukit Jernih. 

Dari taman rekreasi, kami menjamu selera di Wansyah Kitchen yang terletak tak jauh dari pusat bandar Kangar. Tempat makan yang terkenal dengan masak lemak cili api. Memang puas hati dapat makan di sini.

Perut dah kenyang, kami menuju ke Wang Kelian pula. Kenderaan dipandu mendaki bukit dalam keadaan hujan yang kadang-kala renyai, kadang-kala lebat. Tak ada tujuan khusus, sekadar ronda-ronda melihat suasana. Sejak berpindah ke Perlis, ini kali pertama kami ke Wang Kelian. Tiba di Pos Imigresen Wang Kelian, kami berpatah balik. Gitulah, asyik ke pintu sempadan je. Entah bila nak lepas ke Siam (Thailand) 😄

Dalam perjalanan balik, saya ajak Encik Suami singgah di pintu masuk Taman Negeri Perlis yang terletak tak jauh dari pos imigresen tadi. Dalam keadaan hujan lebat, saya cuma dapat ambil foto info bayaran masuk ke taman ini. Tak dapat nak keluar bertanya lanjut di kaunter berkenaan aktiviti yang ditawarkan.

Tiba di View Point Wang Kelian, hujan dah makin reda. Saya ajak Encik Suami naik ke puncak. Dah ada perubahan berbanding kunjungan terakhir saya ke sini beberapa tahun lalu - bayaran masuk dikenakan dan ada servis buggy. InsyaAllah catatan lanjut dalam entri khusus.

Selesai aktiviti ronda-ronda kami di sekitar Perlis, kami balik rumah dan berehat.

Selepas Asar kami keluar semula dengan memakai kasut kebun pula. Bukan nak berkebun pun, cuma nak pergi ambil tanah topsoil untuk menanam pokok di pasu. Tak begitu jauh dari rumah, tapi masih perlu naik kenderaan. Encik Suami gigih mencangkul mengisi pasu-pasu dengan tanah, saya pula cuma jadi mandur 😄

Begitulah catatan 1 Muharram saya di bumi Perlis yang mendamaikan. Terima kasih Allah 💙








Saturday 6 July 2024

Menambah Senarai ‘TBR’

Semenjak berhenti menjual buku (saya pernah jadi ejen dropship syarikat penerbitan Jejak Tarbiah mulai Oktober 2019 sehingga April 2022), sejak itu juga berkuranglah aktiviti membeli buku. Bila menjual, saya pun ikut tergoda dengan judul buku baru. Maka asyiklah saya membeli buku dengan harga diskaun sebagai ejen jualan.

Sekarang ni jarang-jarang saya membeli buku sebab saya perlu membaca deretan buku yang telah dibeli. Nampak promosi judul buku baru yang cukup menggoda pun terpaksa tahan diri jangan membeli. Padan muka! 😆

Kena sedar diri, stamina membaca saya dah tak seperti suatu ketika dulu. Apa lagi kalau membaca karya bersifat ilmiah, saya akan ambil masa cukup lama nak baca dan hadam sebuah buku. Baru baca beberapa halaman je dah mula kecik mata.

Baru-baru ini saya menambah jua buku di rak buku TBR (To Be Read) yang diletakkan di sebelah tempat tidur saya. Enam buah buku menerusi dua pembelian.

Buku Ensiklopedia Sirah Kekasihku Muhammad dan Ensiklopedia Empat Khalifah ini dibeli oleh Encik Suami dengan harga promosi kombo RM250 termasuk kos pos. Encik Suami tertarik membeli sewaktu menonton live Facebook ZRA Strim yang menampilkan Ustaz Zahazan bercerita berkenaan buku ensiklopedia terbaru terbitan Telaga Biru. Tapi bila buku sampai, terus diserahkan kepada saya suruh tolong baca. Minta tolong begini pun ada juga ya 🙄😄

Bagi yang nak menonton perkongsian menarik oleh Ustaz Zahazan berkenaan Ensiklopedia Sirah Kekasihku Muhammad, boleh klik link YouTube ZRA STRIM DI SINI. Lepas tu bolehlah membeli dari Telaga Biru untuk bacaan seisi keluarga, sesuai juga dijadikan sebagai hadiah.


Empat buah buku yang baru saya terima beberapa hari lalu - buku travelog oleh Siti Noridah ET. Pembelian yang tak boleh ditangguh sebab stok tak banyak dan tak pasti bila akan ada cetakan semula. Empat buah buku ini saya beli dengan harga RM100 termasuk kos pos.

Tak sabar rasanya saya nak mengembara (melalui buku) ke Afghanistan, Pakistan, Iran-Iraq dan Bhutan 😃




SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH
1 MUHARRAM 1446H







Wednesday 3 July 2024

Bertemu Kubung (Flying Lemur) dan Babi Berjanggut (Bearded Pig) di Taman Negara Bako

Sambungan catatan di Taman Negara Bako, Kuching, Sarawak. Baca catatan sebelumnya DI SINI.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Saya dan Encik Suami dalam perjalanan menuju ke bangunan Park HQ, berfoto dengan lensa kamera wide angle 0.6x berlatarkan hijau alam. Oleh kerana kami akan bermalam di sini, kami bawa sebuah backpack besar bagi mengisi keperluan. Setiap seorang juga bawa sebuah backpack kecil bagi keperluan semasa aktiviti eksplorasi hutan.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Bertemu papan tanda peta Taman Negara Bako, taman ini berkeluasan 2,742 hektar. Sangat luas, tapi akhinya dengan kekangan masa dan kurang stamina, kami cuma mampu melakukan eksplorasi hutan ke Teluk Pandan Besar dan Teluk Delima sahaja.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Papan tanda arah. Oh, bangunan Park HQ yang kami nak pergi tu dikenali sebagai Customer Service One Stop Centre.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Dari jauh kelihatan ramai pengunjung warga asing di bangunan tersebut yang menempatkan kafe, kaunter pendaftaran, bilik pameran dan bilik simpan beg. Cantik pemandangan depan bangunan ini, iaitu lautan dan Gunung Santubong. Tapi sepanjang di sini, kami tak sempat pun nak berjalan-jalan di tepi pantai tersebut.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Kami menuju ke kaunter pendaftaran, beri dokumen permit penginapan dan tiket/permit masuk taman negara kepada petugas untuk urusan pendaftaran. Selepas itu kami diberi peta laluan hutan dan peta kedudukan penginapan di sini. Petugas memberi penerangan terperinci dengan menggunakan highlighter pen serta cadangan laluan hutan yang bersesuaian dengan masa yang ada (kami tiba menghampiri waktu tengah hari).

Kami juga dimaklumkan berkenaan waktu operasi kafe, makanannya halal (menjawab persoalan yang timbul di fikiran saya) dan info aktiviti ‘night walk’. Petugas lelaki tersebut juga menerangkan situasi babi berkeliaran - tak perlu bimbang sebab babi ni jenis tak kacau orang asalkan kita tak kacau dia dan juga jangan terkejut melihat air paip berwarna kemerahan kerana ia air berasal dari hutan sekitar.

Oleh sebab masih awal, kami belum boleh mendaftar masuk bilik penginapan (daftar masuk bermula pukul 2 petang hingga 4 petang). Kami  tinggalkan beg besar di dalam bilik simpanan beg. Kemudian keluar dari bangunan untuk melihat-lihat kawasan sekitar.


BERTEMU HAIWAN UNIK!
Sila klik foto-foto berikut untuk paparan lebih jelas :

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Baru berjalan sedikit, seorang lelaki menghampiri kami dan bertanya “Dah tengok monyet belanda?”. Rupanya tak jauh dari kedudukan kami berada, para pengunjung sedang berkumpul menyaksikan kehadiran seekor monyet belanda (proboscis monkey). Kami ikut serta memerhati, tapi tak begitu jelas. Cuma nampak sebahagian badannya yang terlindung dibalik dahan pokok dan dedaun.

Lelaki tadi kemudiannya mengajak kami ke suatu tempat, nak tunjukkan haiwan bernama kubung. Kubung? Haiwan apa tu? Berkerut dahi saya, tak pernah tahu apa itu kubung.

“Pernah tengok movie Madagascar? Ada watak kubung.” sambungnya lagi cuba menerangkan. Saya memang tak pernah tonton filem tersebut tapi tahu kewujudannya.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Inilah kubung (flying lemur), ia berada pada kedudukan tinggi di batang pokok. Sebaik melihatnya, barulah saya kenal haiwan apa. Cuma tahu nama flying lemur, rupanya dalam bahasa Melayu namanya kubung 😂. MasyaAllah teruja saya dapat melihat sendiri haiwan yang jarang ditemui ini.

Haiwan dengan rupa yang agak aneh (sebab tak biasa nampak) ini memiliki kekuatan kuku mencengkam untuk melekap atau bergayut di dahan atau batang pokok. Seperkara lagi, walaupun namanya ‘flying lemur’ tetapi kubung bukanlah haiwan yang boleh terbang seperti burung. Pergerakannya seperti meluncur.

Pada mulanya, kami cuma nampak seekor kubung sahaja. Tetapi setelah beberapa ketika memerhati, eh…ada anak kubung menyorok di bawah badan emaknya yang melekap di batang pokok . Comel sungguh 😍

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Seterusnya kami dibawa masuk ke bahagian belakang sebuah bangunan, kedudukannya agak tersorok. Di situ kelihatan beberapa orang pengunjung warga asing dan seorang lelaki tempatan (mungkin tour guide) sedang berkumpul memerhati sesuatu di sebatang pokok.

Ada ular hijau! Ular kapak (pit viper) berwarna hijau terang ini sedang berehat di dahan pokok. Cantik sungguh rupa ular kapak ni, tapi jangan cuba usik ya sebab ia spesis ular berbisa. Katanya, ular kapak ini akan berada di tempat yang sama selama beberapa hari (sekitar 5 hari atau lebih).

Saya cuba ambil foto dari posisi bertentangan pula - menghadap kepala ular kapak, tapi langkah saya terhenti bila terpandang seekor babi besar berada di situ. Aihh…seram pulak! Walaupun tadi katanya babi jenis ni tak kacau orang, tetap juga saya rasa takut nak berada dekat.

Sedang kami berjalan ke tempat lain, saya ternampak pula mengkarung. Mengkarung berwarna hijau terang ini mencuri perhatian saya dengan matanya yang seakan bercelak hitam 😀

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Lelaki tadi bawa kami lihat seekor lagi kubung. Warnanya berbeza dengan warna kubung pertama yang kami lihat tadi. Kedudukannya juga berbeza, kubung ini bergayut di dahan pokok yang berada di atas laluan pejalan kaki. Kalaulah tak ada yang tunjuk, saya tak akan perasan kubung bergayut di atas. Itulah pentingnya ada tour guide, orang yang dah biasa dan kenal tempat ini saja akan perasan kehadiran haiwan liar di sini.

Menurut lelaki tersebut, situasi paling menarik apabila kubung melepaskan tangan depannya bagi membuang air hujan yang bertakung di badannya. Tentu kehairanan kita kalau tengah berjalan di sini, tiba-tiba ada curahan air dari atas pokok 😄

Setakat ini sahaja lelaki tadi membawa kami melihat haiwan liar di sekitar kawasan Park HQ. Katanya, kami bertuah kerana dapat melihat sendiri beberapa ekor kubung di sini kerana ia merupakan haiwan yang sukar dilihat.

Menurut lelaki tadi, dia bukanlah seorang tour guide tetapi bekerja di sini dan gembira dapat menunjukkan haiwan liar yang terdapat di sekitar kawasan kepada para pengunjung. Alhamdulillah dapat jumpa orang baik. Rasa seronok dan lebih dialu-alukan kedatangan kami ke sini dengan layanan mesra begini. Semoga Allah membalas kebaikannya.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Antara foto keindahan alam di sini. Tenang.


KAFE KERANGAS
Sebelum meneruskan eksplorasi hutan, jomlah kita isi perut dulu. Kami kembali ke bangunan tempat kami mendaftar tadi.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Inilah ruang dalam kafe, terdapat juga ruang makan di bahagian luar. Kafe ini beroperasi setiap hari mulai pukul 7.30 pagi hingga 10.30 malam.

Makanan disediakan secara buffet untuk waktu makan berikut - sarapan (7.30 pagi - 11.30 pagi), tengah hari (11.30 pagi - 4 petang) dan malam (6.30 petang - 9 malam). Tanda harga dipamerkan pada setiap bekas makanan, bayar apa kita makan sahaja. Selain pilihan makanan buffet, pilihan ala carte juga tersedia. Tetapi harganya lebih mahal kerana disediakan mengikut permintaan dan kuantiti hidangan lebih banyak.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Hidangan pertama kami di sini - nasi goreng seafood, salad sayuran dan segelas teh-o limau suam. Total RM29. Ya, memang terkejut masa pertama kali kami tengok buku menu. Tapi kami faham jugalah, jauh mereka nak bawa bahan mentah dan bukan setiap hari ada orang ramai datang makan di sini. Kenalah letak harga tinggi siap-siap untuk tampung kos. Air minuman botol besar dan air tin pula dijual dengan harga sama iaitu RM5 setiap satu.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Kami makan di bahagian luar kafe dengan pemandangan ini - kumpulan babi berkeliaran bagai haiwan ternakan 😅

Eh, kenapa babi ni berbeza dengan babi hutan yang biasanya ganas dan berlari laju? Rupa babi ini juga berbeza dengan babi hutan yang pernah saya lihat. Ini kerana ia spesis babi yang berbeza, ia dikenali sebagai babi berjanggut (bearded pig). Nama lainnya - babi janggut, babi bodoh, babi jakut. Spesis babi berjanggut tidak agresif. Baru saya tahu kewujudan babi begini 😄



Video pendek berdurasi 0:37 minit memaparkan haiwan-haiwan liar di sekitar kawasan Park HQ.


…catatan bersambung…






.

Saturday 29 June 2024

Taman Negara Bako - Eksplorasi Alam Semula Jadi Bermula!

[Catatan Trip ke Kuching - Hari Kedua | Sabtu, 18 Mei 2024]

Inilah tujuan utama kunjungan kami ke Kuching - mahu meneroka keindahan alam semula jadi di Taman Negara Bako. Kami juga memilih untuk menginap satu malam di dalam kawasan taman negara, dapatlah kami lebih masa bagi meneroka tempat ini secara santai dan ikut serta dalam aktiviti ‘night walk’.


INFO RINGKAS TAMAN NEGARA BAKO
  • Taman negara paling kecil dan tertua di Sarawak, diwartakan pada tahun 1957.
  • Mempunyai tujuh jenis hutan dalam sebuah taman negara iaitu hutan pantai, paya, bakau, bukit, kerangas, gunung dan batu kapur.
  • Terdapat pelbagai jenis haiwan liar seperti babi berjanggut (bearded pig), monyet belanda (proboscis monkey) dan kubung (flying lemur).
  • Menawarkan banyak pilihan laluan hutan untuk pengunjung melakukan aktiviti eksplorasi hutan. Semasa kunjungan kami, terdapat tujuh laluan yang dibuka kepada pengunjung.
  • Terdapat penginapan dalam taman negara dengan pilihan penginapan jenis chalet, lodge, asrama & tapak perkhemahan.
  • Untuk ke taman negara (Park HQ), pengunjung perlu menaiki bot di Terminal Bako.
Untuk info lanjut, sila layari laman sarawakforestry.com.


Peta Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Peta kedudukan Taman Negara Bako (dalam kawasan berwarna merah putih). Untuk ke taman negara (Park HQ), kita perlu menaiki bot di jeti Terminal Bako (kawasan bertanda anak panah putih).

Kedudukan jeti Terminal Bako di muara sungai Kampung Bako.


SARAPAN PAGI DI KOPI O CORNER
Sebelum memulakan perjalanan ke Taman Negara Bako, kami bersarapan di restoran Kopi O Corner yang terletak di Jalan Satok.

Kopi O Corner
Hidangan pagi kami pada hari kedua di Kuching - laksa Sarawak dan set bubur ayam. Kami beli juga sebungkus mi goreng sebagai bekalan.


PERJALANAN KE TERMINAL BAKO
Dengan berpandukan aplikasi Google Maps, kami menuju ke Terminal Bako di Kampung Bako dengan jarak 28 km dan mengambil masa kira-kira 35 minit. Pemanduan lancar dan mudah tanpa sebarang masalah.

Laluan redup di bawah kanopi pokok di Jalan Bako.


TERMINAL BAKO
Suasana di tepi jalan Kampung Bako kelihatan meriah dengan aktiviti jual beli, mungkin ada pasar pagi. Sebaik melepasi kesibukan orang ramai, kereta kami tiba di sebuah kawasan berpagar - Terminal Bako.

Terminal Bako
9.28 pagi
Kawasan parkir percuma di Terminal Bako. Kami tinggalkan kereta satu malam di sini.

Terminal Bako
Bangunan Terminal Bako. Terminal Bako beroperasi setiap hari dari pukul 8 pagi sehingga 5 petang. Dalam bangunan ini ada tandas, surau dan gerai makan. Tandasnya berkeadaan memuaskan dan masakan di gerai makan memenuhi selera saya. Surau je saya tak masuk/gunakan.

Terminal Bako
Kami menuju ke kaunter tiket taman negara. Apabila tahu kami akan bermalam di taman negara, (tanpa tanya nama saya) petugas kaunter terus ambil borang ‘accommodation permit’ yang sudah bercetak dengan maklumat diri saya. Tempahan awal saya lakukan pada 23 April lalu melalui laman ebooking.sarawak.gov.my. Agaknya selain saya, tak ada pengunjung perempuan rakyat Malaysia yang membuat tempahan penginapan pada hari tersebut. 
TIKET | Harga tiket atau permit taman negara bagi warga negara - RM10 seorang dewasa. Kami diberi tiket dengan cetakan hitam putih pada kertas saiz A4, tapi dapat juga dalam bentuk soft copy yang dihantar melalui e-mel (foto di atas).

PENDAFTARAN | Pengunjung ke taman negara juga perlu mendaftar secara online di selfregister.sarawakforestry.com. Pendaftaran perlu di buat sebelum tiba di terminal jeti bagi mengelakkan sebarang masalah berkaitan talian internet. Pengunjung juga boleh mendaftar beberapa nama (ahli kumpulan) dengan satu pendaftaran sahaja. Selepas mendaftar, screenshot e-registration booking slip yang tertera kod QR dan tunjuk kepada petugas kaunter untuk diimbas.

BOT | Selesai urusan di kaunter taman negara, kami ke kaunter perkhidmatan bot. Terdapat dua pilihan pengendali bot, boleh pilih mana-mana pengendali. Kadar tambang yang ditawarkan sama sahaja iaitu RM100 satu bot bagi perjalanan sehala dengan muatan maksimum lima orang. Pengunjung perlu buat tempahan dan pembayaran untuk bot pergi dan balik dengan jumlah RM200.

Untuk penjimatan, boleh berkongsi bot dengan pengunjung lain tetapi mesti sama waktu pergi dan balik. Kami pula cuma berdua. Apa pilihan yang kami ada? Untuk perjalanan pergi, kami berkongsi bot dengan dua orang perempuan warga UK (United Kingdom). Kos RM100 bahagi empat orang, jadi RM25 seorang. Untuk perjalanan balik, kami berdua sahaja satu bot jadi kosnya RM50 seorang.

Total kos bot pergi balik kami bayar RM150 untuk dua orang. Tetapi masa baliknya berlaku satu hal yang membuatkan pengendali bot perlu kembalikan sebahagian bayaran kami. Itu nanti saya cerita di entri lain.

Oh ya, kadar tambang yang saya nyatakan di atas terpakai bagi perjalanan dari jeti Terminal Bako ke jeti Park HQ sahaja. Kadar tambang berbeza dikenakan jika kita nak bersiar-siar ke tempat tarikan lain (pantai-pantai) di taman negara. Saya lupa pulak nak ambil foto senarai tambangnya.

Seperkara lagi, pergerakan bot bergantung kepada waktu pasang surut air laut. Jadinya tidak ada masa yang tetap pada setiap hari untuk bot memulakan perjalanan.

Terminal Bako
Ketika ini hujan membasahi bumi Kampung Bako. Pengendali bot maklumkan kami perlu menunggu seketika sehingga hujan agak reda. Sementara menunggu, saya berjalan melihat-lihat jeti. Terpandang pula papan tanda amaran buaya, terselit juga rasa takut tapi kita berdoalah mohon perlindungan-Nya.

Di seberang sana, terdapat perkampungan.


MEREDAH HUJAN DAN OMBAK KUAT MENUJU KE TAMAN NEGARA BAKO (PARK HQ)
Pukul 10.35 pagi, hujan masih belum berhenti tetapi sudah pun beransur reda. Perjalanan menaiki bot pun bermula. Cuma tadi katanya naik bot empat orang penumpang (kami berdua dan dua orang perempuan warga UK), tapi rupanya berlima termasuk seorang lelaki yang menguruskan pembelian tiket bot kami tadi.

Selepas itu baru kami tahu, beliau juga menjadi pemandu pelancong bagi pengunjung warga UK tersebut. Eh, patutnya kos kena bahagi lima oranglah kan 🤔. Tapi masa ni kami tak terfikir pun hal ni sebab rasa teruja untuk memulakan sebuah pengembaraan alam.

Pergerakan bot bermula dari muara sungai menuju lautan. Keadaan permukaan air tenang, bot melaju dengan lancar meredah hujan. Walaupun tak lebat, tapi sebab gerakan laju bot maka basah jugaklah pakaian kami.

Bagus juga ada penumpang kelima yang duduk di hadapan sekali, beliau menawarkan diri untuk mengambil foto kami. Ada jugaklah rakaman memori kami naik bot ni.

Pemandangan indah Gunung Santubong. Eh, terus ternyanyi dalam hati - 🎶 Puteri Santubong, Puteri Sejinjang, Penjaga gunung negeri Sarawak 🎶

Tak lama kemudian, pergerakan bot menjadi lebih mencabar. Bot terhentak-hentak melawan ombak laut yang agak kuat. Saya kukuhkan kedudukan kaki bagi mengimbangi badan sambil memeluk erat beg. Suasana yang kurang menyenangkan tapi saya rasa seronok melalui pengalaman baru.

Ketika ini juga, pemandangan sekitar bertambah mempesona dengan keindahan pantai dan batuan dengan bentuk unik (kesan hakisan angin dan ombak). Tapi hanya boleh dipandang tak boleh diambil foto atau video, sia-sia saja kalau telefon terjunam ke Laut China Selatan dek pergerakan bot yang terhentak-hentak. Bukan saya saja yang teruja, dua orang penumpang yang duduk di belakang pun nampak teruja menyaksikan keindahan alam di sini.

10.52 pagi
Alhamdulillah bot kami selamat tiba di jeti taman negara setelah kira-kira 15 minit perjalanan.

Taman Negara Bako
Papan tanda ‘Selamat Datang Ke Taman Negara Bako’ menyambut kami sebaik naik di jeti.

Taman Negara Bako
Dari jeti, kami perlu berjalan menuju ke bangunan Park HQ. Entah berapa ratus meter, tapi terasa jauh jugak berjalan. Masa ni hati saya sedang melonjak riang dan rasa tak sabar nak melakukan aktiviti eksplorasi hutan di sini. Baru berjalan begini pun saya dah cukup teruja memerhati sekitar. Semuanya indah di mata saya 🤩


Video berdurasi 1:14 minit sekitar perjalanan kami menuju ke Taman Negara Bako.


…bersambung…