Friday, 10 February 2012

Kamu Percaya Hari Akhirat?

Gambar hiasan: Senja di Kuala Terengganu.

Hari akhirat...
Hari di mana segala perbuatan BAIK dan JAHAT diberi PEMBALASAN.
Kamu percaya hari pembalasan? Jika ragu, ini penegasan Allah s.w.t.:

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud,
"Sesiapa yang melakukan kebaikan sebesar zarah akan mendapat balasan dan sesiapa yang melakukan kejahatan sebesar zarah pun akan dapat balasan."
(Surah al-Zalzalah 99 : 7-8)

Jika kamu percaya adanya hari akhirat...
Terus dan tetaplah berbuat kebaikan...sekalipun tidak mendapat pujian sesiapa.
Ikhlaslah dalam tiap pekerjaan...sekalipun tidak mendapat penghargaan sepatutnya.
Sabarlah pada ujian yang disangka musibah...sekalipun tidak terlihat hikmahnya di dunia.
dan
Takutlah untuk melakukan sebarang kejahatan...sekalipun balasannya tidak terjadi di dunia.


*Jika rasa sedih dengan kesusahan, rasa teraniaya lalu ingin membalas kejahatan orang lain...eloklah mengingati kembali janji Allah dalam ayat di atas ya. Sungguh! Di akhirat nanti, tiap perbuatan akan diadili lalu diberi pembalasan.*


p/s: Semoga entri ni memberi motivasi buat saya dan korang yang membaca, untuk terus berusaha buat baik. Percaya pada hari akhirat..itu motivasi kita!

21 comments:

  1. Rukun iman yang wajib kita pegang..
    Insya Allah..saling mengingatkan, tanda kita saling sayang menyayangi :)

    ReplyDelete
  2. percaya pada hari akhirat...mati itu pasti..maseh sis atas peringatan..

    ReplyDelete
  3. wajib percaya. ianya sudah ditentukan cuna harinya belum tiba saje lagi.

    ReplyDelete
  4. akhirat itu pasti..kita akan dihukum dengan apa yg kita lakukan di dunia..sana adalah sebenar2 hukuman..jadi banyakkan amalan untuk bekalan ke sana..dunia tak jnjikan apa2 palsu semata jek :(

    ReplyDelete
  5. mesti percaya...kalau boleh dalam sehari msti teringat sekejap, apa nasib aku kat sana nnti? timbang mana yg lebih berat?

    ReplyDelete
  6. rukun iman wajib percaya....
    harap2 kita semua sentiasa perbaiki diri kan....

    ReplyDelete
  7. Wajib percaya...
    Akan sentiasa memperbaki diri ini..
    insyallah...terima kasih atas peringatan ini..

    ReplyDelete
  8. tihara:
    sebab kita saling bersaudara..kena saling berpesan..

    WS:
    percaya di bibir dan di hati..

    TP:
    mmg wajib percaya, masalahnya perbuatan kita sering tak selari dgn kepercayaan itu.

    sisdee:
    betul, itu yg patut difahami & diingati bila sebut hari akhirat.

    munna:
    itu yg terbaik!
    bkn sekadar ngaku percaya je.

    eita:
    hari akhirat..wajib percaya dan di imani.
    ramai yg percaya tapi tak beriman dgnnya. ingatan utk diri sendiri juga.

    lily:
    yup..perbaiki diri utk menuju hari pembalasan tersebut.

    ReplyDelete
  9. peringatan demi peringatan..
    Terimakasih yer..

    p/s : cantik sangat gambar tu..
    terasa nak berada disana sambil menulis bait2 puisi... heee..

    ReplyDelete
  10. ujie : betul tu....sama2 kita perbaiki dan tingkatkan

    ReplyDelete
  11. L pecaya dan tengah takut... hurrrmm..

    jom jenguk sbentar=0
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/mudahnya-kau-tingalkan-solat.html

    ReplyDelete
  12. percaya cuma tak kita x tau bila..
    sama2 kita perbaiki diri ke arah yg lebih baik :)

    ReplyDelete
  13. percaya kak..jangan kata kat akhirat..kat dunia pun kadang2 bleh nampak..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  14. lia:
    suasana masa tu mmg cantik, kebiruan. rasa nak termenung lama2 kat situ.

    TP:
    ^_^

    L:
    tanda keimanan..hatinya takut bila disebut peringatan Allah.
    *alhamdulillah..

    ieja:
    semoga perlakuan kita selari dgn apa yg dipercaya.

    azlan:
    lebih baik balasan kat dunia, dari di akhirat..lebih pedih!

    ReplyDelete
  15. tauhid sem ni belajar pasal hari akhirat..hehe

    ReplyDelete
  16. HJ:
    segan pulak akak, awak mesti tau lebih mendalam kan..

    ReplyDelete
  17. pembalasan di sana yg lebih tepat dan adil banding kat dunia ni...

    ReplyDelete
  18. aishah:
    sememangnya, takde keadilan yg mutlak selagi manusia sbg pengadilnya.

    ReplyDelete
  19. Salam Ujie...

    Kiamat itu PASTI dan tiada persoalan akan berlakunya ...saat dan ketikanya hanya Allah yg tau...Allahua`lam.

    ReplyDelete
  20. kalau kita pikir segala yg kita buat ni demi Allah, mesti xder manusia yg ada masalah kan :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...