Hujung minggu lalu, saya mencuba peket segera kheer pemberian Rizwana - jemaah Pakistan yang saya temui di Mekah. Sebelum tu, saya buat carian berkenaan kheer dan menonton video cara memasaknya. Sajalah nak tahu lebih lanjut kerana ini kali pertama saya akan memasak dan makan kheer.
Apa itu kheer?
Kheer merupakan sejenis hidangan manisan tradisional berasaskan beras dan susu yang popular di negara Asia Selatan - terutamanya di India dan Pakistan. Kheer diperisakan dengan rempah ratus antaranya buah pelaga dan safron.
Saya masak kheer guna peket segera jenama Happy Home, sangat mudah - cuma perlukan 1 liter susu segar.
Bahagian hadapan dan belakang kotak peket segera kheer.
Isi dalam peket segera.
Ikut saja panduan di belakang kotak.
Saya biarkan seketika sebelum dimakan. Boleh hiaskan dengan taburan kekacang dan kismis jika suka.
Apabila sejuk, terbentuk lapisan pekat di permukaannya. Tekstur kheer seperti bubur nasi yang halus dan agak pekat. Rasanya lemak, manis dan ada rasa rempah ratus. Bila makan terasa potongan kecil kekacang. Aromanya juga wangi.
Saya boleh makan tetapi kurang menikmati kerana kurang suka dengan rasa rempah ratus dan aroma wangi. Apa pun, ini merupakan suatu pengalaman yang menarik kerana saya dapat masak dan menikmati hidangan Pakistan di rumah sendiri - dari Karachi ke Perlis 😊
Semoga Allah mengurniakan kebaikan buat Rizwana yang telah bersusah payah membawa oleh-oleh dari Pakistan dan berkongsi dengan saya 🩵




No comments:
Post a Comment
*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊
Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****