Wednesday 15 February 2023

Medan, Indonesia | Menambah Koleksi Karya Tere Liye di Toko Buku Gramedia

Antara tempat yang termasuk dalam itinerari kami ke Medan - kunjungan ke toko buku Gramedia. Saya memilih Gramedia di Sun Plaza kerana ia terletak paling hampir dengan hotel penginapan kami.

Ini merupakan kunjungan kali kedua kami ke toko buku Gramedia. Sebelumnya kami pernah ke Gramedia yang lebih besar di Pekanbaru, Riau. Toko bukunya terletak di dalam sebuah bangunan 3 tingkat. Memang terasa lebih puas menjelajah.

Toko Buku Gramedia Sun Plaza Medan Indonesia
10 judul buku paling laris dipamerkan di rak toko buku Gramedia, Sun Plaza. Saya memiliki dan sudah membaca buku yang terletak di kedudukan ke-5, iaitu Rich Dad Poor Dad. Saya membacanya pada tahun 2015. Sememangnya ia bahan bacaan yang sangat menarik. Rupanya sehingga ke hari ini, buku tersebut masih mendapat tempat di kalangan para pembaca buku. Begitulah, buku-buku yang bagus akan kekal dicari dan dibaca orang.

Toko Buku Gramedia Sun Plaza Medan Indonesia
Memerhati susunan buku di rak dan membelek buku dengan judul menarik, menerbitkan perasaan gembira buat diri saya. Itulah sebabnya mengapa saya suka berkunjung ke kedai-kedai buku besar. Banyak judul buku yang menarik. Walaupun tidak memilikinya, tetapi membeleknya saja sudah memadai.

Toko Buku Gramedia Sun Plaza Medan Indonesia
Tersenyum lebar saya apabila melihat tompokan buku yang saya cari. Inilah sebab utama saya berkunjung ke Gramedia, saya mahu menambah koleksi buku karya Tere Liye. Mengapa saya gemar hasil penulisan beliau? Boleh baca DI SINI.

Toko Buku Gramedia Sun Plaza Medan Indonesia
Bedebah di Ujung Tanduk, sambungan kisah Bujang dalam novel terdahulu iaitu Pulang-Pergi. Bulan Februari ini juga bakal terbit satu lagi judul dalam siri Bujang, iaitu Tanah Para Bandit.

Toko Buku Gramedia Sun Plaza Medan Indonesia
Saya sudah memiliki senaskhah kumpulan sajak Tere Liye, kali ini saya menambah judul yang tiada dalam koleksi. Buku kumpulan sajak dengan kulit keras, menjadikan harganya juga lebih tinggi walaupun bukunya nipis.

Koleksi buku karya Tere Liye
Inilah hasilnya - 8 buah buku pilihan saya. Alhamdulillah! Terima kasih buat encik suami yang memaksa saya menambah pembelian 😂. Saya ni ingat nak berjimat, ambil 3 buah buku saja cukuplah. Buat rasa-rasa beli buku pilih sendiri di kedai buku Gramedia. Tapi kalau dapat lebih begini, memang puas hati sangatlah!

Sebenarnya sekarang kita sudah boleh mendapatkan karya Tere Liye secara langsung dari toko buku beliau di Shopee. Boleh buat carian di Shopee : tokobukutereliye.my. Pengeposan dari Indonesia.

Begitu juga kalau nak mendapatkan buku-buku penulis Indonesia yang lainnya di Gramedia, juga sudah ada di Shopee. Boleh buat carian di Shopee : Gramedia Official Malaysia Store. Pengeposan juga dari Indonesia.

Kalau nak membeli dari kedai buku di Malaysia, boleh ke kedai Shopee : Jejak Tarbiah. Nak membelek bagi puas hati sebelum membeli, boleh terus ke kedai fizikal mereka yang terletak di Bangi, Selangor. Harganya tentulah berbeza ya, ada tambahan kos untuk bawa masuk buku-buku luar ke Malaysia.





26 comments:

  1. wah.... cuti2 pun sempat lagi ke kedai buku ye hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang masuk itinerari, nak shopping buku 😀

      Delete
  2. Tahniah Ujie. Bertambah koleksi bahan bacaan.
    Saya pernah singgah di kedai buku Gramedia sewaktu jalan-jalan ke Bandung. Saya mencari buku-buku tulisan Pramoedya Ananta Toer yang tidak ada dalam koleksi. Dapatlah beli beberapa buah untuk tambah koleksi termasuk novel Gadis Pantai, Arok Dedes dan Jalan Raya Pos Jalan Daendels. Saya masih mencari Cerita Dari Blora. Buku saya ini ada yang pinjam, tapi tak dipulangkan dan saya lupa orang yang meminjamnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak Amie.

      Semoga orang yang pinjam tu kembalikan buku kepada akak.

      Delete
  3. Saya pernah juga baca buku Rich Dad. Popular lagi buku itu.
    Itulah alang-alang masuk toko yang bukan selalu pergi baik borong buku. Lagi murahkan beli di sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah suami kata, dah sampai depan mata tak kan ambil sikit je.

      Ya, lebih murah.

      Delete
  4. Hah betul buku RDPD tu dah lama dan sentiasa dicari & dibaca orang . ..

    ReplyDelete
  5. Wah, bestnya, beli banyak buku. Saya tak pernah baca buku karya Tere Liye. Tapi saya pun suka juga pergi kedai buku besar. Boleh duduk berjam dalam tu, macam masuk Decathlon juga. Hehe.. selamat membaca, Ujie.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh sama la...masuk Decathlon tak cukup sejam. Segala nak dibelek 😄

      Terima kasih Nur.

      Delete
  6. Saya memang suka membaca, tp tak bayak buku yg dimiliki skadar yg ada di perputakaan awam saja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus begitu. Jimat wang dan jimat ruang simpanan. Saya dulu memang buat begitu, berulang alik ke perpustakaan.

      Delete
  7. dah alang-alang datang takkan ambil 3 je kak...biarla berbaloi ambil banyak sikit kan heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambil 8 baru berbaloi datang dari seberang laut ya 😄

      Delete
  8. Replies
    1. Sesekali shopping buku di seberang laut kan 😄

      Delete
  9. Bagusnya Ujie rajin membaca buku & novel...
    Saya banyak baca wasap ja sekarang ni🤭🙈

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak rajin mana pun, pengaruh medsos kuat 😆

      Delete
  10. Seronoknya !!!!!!! Saya biasa baca naskhah Tere Liye secara online je. Teringin nak ada barang dua tiga buah sebgai koleksi. Huu~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepp kita 🤚🏼 peminat karya Tere Liye.
      Bolehlah beli direct di Shopee toko buku beliau.

      Delete
  11. wife rajin membaca jadi saya rajin membelikan utk nya :D

    ReplyDelete
  12. jauhnya shopping buku
    bertambah koleksi seronok kan tgk susunan buku2 tu

    ReplyDelete
  13. betul, belek2, selak2 buku mcm satu terapi..walaupun tak beli....wahh, en suami yg paksa beli banyak...sporting sungguh, pembakar semangat...

    ReplyDelete
  14. Hi mbak, dapat istilah baru monogamist reader. Hihi kemana saja kok baru tahu istilah ini. Baru tahu juga tentang tokobukutereliye. Informatif blognya. Salam kenal^^

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****