Monday 20 February 2023

Foto-foto Cendawan di Bukit Juru

Foto-foto cendawan yang saya temui semasa mendaki Bukit Juru kelmarin :

Cendawan di Bukit Juru

Cendawan di Bukit Juru

Cendawan di Bukit Juru

Cendawan di Bukit Juru

Cendawan di Bukit Juru

Cendawan di Bukit Juru

Kalau masuk hutan tak dapat jumpa cendawan, saya akan rasa sedikit kecewa. Suka betul saya membelek cendawan, rupa bentuk dan warnanya begitu menarik perhatian saya. Inilah antara hal-hal kecil yang boleh membuatkan saya gembira 😊






19 comments:

  1. macam2 spesies cendawan ye. rasanya cendawan yg paling unik saya jumpa ialah bamboo mushroom sbb rupanya mcm pakai skirt jaring hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertuah tu dapat jumpa. Akak tengok gambar orang share je, belum pernah nampak depan mata sendiri.

      Delete
  2. Potret² yg diabadikan oleh PU ni mengingatkan sy kpd zaman kecil dulu... Ikut arwah mak ke bukit utk menoreh getah pasti terjumpa pelbagai jenis cendawan sebegini :)

    ReplyDelete
  3. Orang tua2 kata... "mabuk cendawan"

    ReplyDelete
  4. Macam2 ada cendawan liar di hutan
    Tapi kebanyakannya beracun

    ReplyDelete
  5. Cantik-cantik hasil bidikannya! Teringat dulu saya ambil gambar cendawan di Lembah Danum, terkeluar dari trek...akibatnya saya kena gigit pacat! Aduuiii... melolong-lolong saya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak Amie.
      Seronoknya dah sampai Danum. Ngeri bab pacat. Geli!

      Delete
  6. Cendawan yg last sekali tu cam ulat pun ye jugak tapi banyaknya jenis cendawan yang saya tak pernah tengok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang last tu pun rasanya saya pertama kali tengok. Rupa tak macam cendawan biasa.

      Delete
  7. subhnallah
    ciptaan Allah , alam semulajadi mcm2 ada , rupa, bentuknya
    tp teringat dulu kenangan kanak2 riang, musim ujan2 kutip cendawan sisir @ cendawan kukur
    tp hati2 jga sb kt arwah tok ada jga cendawan yg beracun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat penciptaan Allah kan...ada macam-macam cendawan.
      Memori indah tu ciknur, kutip cendawan.

      Delete
  8. cendawan kukur takde kak hehehhe... dana cendawan ok lagi jangan ulat udah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada cendawan kukur tu, mau dah selamat orang kutip agaknya 😁

      Delete
  9. Macam-macam jenis dan warna cendawan ada.
    Apapun cantik gambar-gambar diambil.

    ReplyDelete
  10. cendawan liar dlm hutan ni boleh jd perhiasan saja. nk mkn tak boleh dan beracun

    ReplyDelete
  11. cantik2 cendawan hutan...pelbagai species..

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****