Thursday, 27 October 2011

Lulusan Sekolah Agama...Jaminan Beragama?

Dulu...dan sehingga kini,
Ibubapa ghairah menghantar anak ke sekolah agama.
Biar anakku tahu beragama!

Di sekolah agama...
Anak dididik melabuhkan tudung.
Anak dididik berpakaian menutup aurat.
Anak dididik bersolat lima waktu.
Anak dididik mana halal dan haram.
Anak dididik tentang dosa dan pahala.
Anak dididik menjadi orang beragama!

Bila bersama ibubapa...
Anak dibiar bertudung mendedah dada.
Anak dibiar berpakaian seperti menjaja tubuh.
Anak dibiar bersolat mengikut sempat.
Anak dibiar menghalalkan yang haram.
Anak dibiar berbuat dosa.
Anak dibiar menjadi orang yang hilang agama!

Hasilnya...
Selepas lima tahun di sekolah agama,
Anak masih tidak tahu untuk beragama!

Sungguh...
Agama tidak mampu ditegakkan secara sebahagian,
Tapi menyeluruh dan pada setiap masa!


p/s: Sedih dan pedih...melihat 'gugurnya' agama pada mereka yang berlulusan sekolah agama (juga mereka yang berijazah bidang keagamaan). Semoga ada jalan pulang buat mereka...


20 comments:

  1. semakin tinggi ilmu agama.. semakin kuatlah hasutan syaitan yg ingin menyesatkannya..

    ReplyDelete
  2. hehe..didikan agama yang terbaik bermula dari rumah..hehe :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. azlan: ya, dari rumah yg paling penting..kemudian barulah sekolah/persekitaran.

    ReplyDelete
  4. hantar sekolah biaso pun ok jer...yg penting hati tu...

    ReplyDelete
  5. tapi tetap ada manfaat nya kalau bersekolah agama ni kan,,,, :)

    ReplyDelete
  6. yen: akak pun ex-sekolah agama. mmg byk manfaatnya..penghayatan agama pun lebih.

    cuma bila kat rumah, ibubapa kena la main peranan jugak..baru nampak hasilnya!

    ReplyDelete
  7. ciktom dl sek agama..smua tue terletak pd diri sndiri samaada kuat pegangan agama/ goyah di tgh jalan..xleh nk salahkan sek, parents,pengaruh rakan2, gomen semata2..smua spttnye bgandingan utk main peranan..xde slh satu boleh jd pincang....

    ReplyDelete
  8. ye setuju dgn pendapat Cik Tom.

    bagi kite pulak,biarlah hebat dan kuat mana pun usaha dan peranan semua..yg penting empunya diri tu sdri.perlu kuatkan iman dan patut membimbing rakan2 lain yg tidak berpeluang ke sekolah agama seperti mereka :)

    ReplyDelete
  9. Ilmu dah ada, akal fikiran ada...tapi cara menyedut ilmu tu tak sampai ke hati..lagi pula,pengaruh keluarga tu amat penting..

    Kita yg sedar, jgn terpesong kearah itu sudah lah kan :) pesanan buat diri sendiri jugak..

    ReplyDelete
  10. ciktom & aleasara: saya setuju dgn pendapat korang tu..empunya diri mesti mau kuat (lebih lagi yg dah dewasa).

    cuma bagi ibubapa yg beria-ia hantar anak remaja ke sekolah agama tu, mesti amik peranan juga. anak buka tudung & berseluar pendek jgn dibiar.

    ReplyDelete
  11. maka mereka itu lebih teruk kerana mereke mengetahui tntg agama

    ReplyDelete
  12. ibu bapa hantar anak ke sekolah agama..tapi tangggunjawab mendidik ilmu agama tu tetap ibu bapa kena pegang..bukan guru2 kat sekolah dia..
    sebab tu kalau kita tengok anak belajar kat sekolah agama..bila habis belajar hilang semua tudung labuh,baju besar..tak dak dah ..sebab kat rumah mak ayah tak teruskan apa yang guru dia ajar kat sekolah..

    ReplyDelete
  13. mgkn benda tu sma ada pincang disatu tempat yang kita tak tahu kat mana,selidik dan kenal pasti apa masalh pada tempat tu..insyallah semoga mereka yang tersesat bisa kembali...

    sy pun selalu buat silap,mgkn entry ini buat kesedaran juga..harap2 mcm tu...thank sis^^

    ReplyDelete
  14. Dulu..aku tgolong yg dpaksa ke sek.agama..
    D'paksa dlm t'paksa..
    Alhamdulillah..
    Kini baru ku fahami.. Diri yg hilang telah ku temui..
    Terpaksa dan Dipaksa utk agama... adalah pjuangan utk ke DESTINASINYA..
    Love tis entry.. =D

    ReplyDelete
  15. sekolah agama tidak menjamin budak tu thu full sal agama..mungkin mereka thu tp mereka xdpt nk praktikkan..ct cume amek cntOh kawan ct..dia pkai seksi gk wlaupOn dia skOlah agama..huhu

    ReplyDelete
  16. woofer storm: entri ni juga buat peringatan sendiri..silap sesekali biasa, jgn silap selamanya.

    myez: saya dulu mmg tak kisah nak hantar sekolah mana, janji dpt dok asrama. alhamdulillah, takdir membawa saya ke sekolah agama.

    ctk: tu yg rasa sedih, jumpa kwn2 lama ramai pulak yg dah 'hilang' tudung. tak terkata..cuma boleh doakan je.

    ReplyDelete
  17. Salam ujie..,

    bagi saya memang ada benarnya pendidikan berladaskan agama tu lebih baik walaupun banyak sekolah agama yg bermasalah.... tapi sekurang-kurangnya mereka yg bersekolah agama mendapat asas agama yg lebih baik berbanding dgn yg tidak .... allahualam

    ReplyDelete
  18. wanie sekolah agama 5 tahun, nak kata alim memang tak la..tapi syukur sebab masuk sekolah agama..tak sume yg sekolah agama bagus2, ade je kuar terus buang tudung, tak tutup aurat..

    ReplyDelete
  19. kadang2 nampak budak2 yg bukan ber'agama' plak yg lebih hebat dari budak2 ber'agama',.sigh*

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...