Thursday, 13 October 2011

Baca...Untuk Tulis


Rahsia yang bukan lagi rahsia...

Untuk menghasilkan penulisan yang baik,
Kita perlu banyak membaca.
Bacalah apa saja asal ia membuka mata fikir kita.

Untuk menghasilkan gaya penulisan yang menarik,
Kita masih perlu membaca.
Bacalah apa saja asal ia tersusun bahasanya.

Penulis novel, pengarang buku, professor,
Semuanya masih membaca,
Untuk menulis!

p/s: Walaupun sekadar tulis cerita peribadi, gaya penulisan tetap kena menarik!


13 comments:

  1. setuju sekali Ana. Malah ini jugalah pesanan SN A Samad Said kpd penulis2 muda. Membaca,membaca dan membaca barulah menulis.

    ReplyDelete
  2. Maaf banyak2 ujie sbb tersalah tulis nama plak. Pembetulan bkn Ana tapi ujie. hehehe

    ReplyDelete
  3. ana tu saya la shameel..

    nak jadi penulis yang baik
    kena banyak membaca..
    kena jugak banyak menulis..
    membaca jugak bukan sekadar untuk menulis.kerana membaca memang banyak faedahnya..:)

    ReplyDelete
  4. shameel: takpe, tersasul..^__^

    diana: setuju..dah byk membaca, kenalah byk menulis utk memahirkan.

    ReplyDelete
  5. yaa , seperti entri ini .. sebab tu pentingnya membaca .. langsung tak merugikan melainkan bahan bacaan itu salah dan memang tak patut di baca :)

    ReplyDelete
  6. Dengan membaca menambahkan lg ilmu pengetahuan kita..^_^

    ReplyDelete
  7. yer betul2.
    dengan membaca kita boleh belajar cara nak express penulisan kita tu dengan lebih baik.
    dengan membaca jugak idea datang banyak.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum ujie,

    memang membaca itu perlu dan setiap org Islam perlu membaca dan langkah pertama dalam pencarian ilmu dunia dan akhirat adalah dari membaca....itulah sebabnya Allah menurunkan surah Iqra` yg pertama kepada Rasulullah saw....allahualam

    *mesti baca AlQuran hari-hari tanpa alasan utk tidak membacanya...Insyaallah...aaminnn

    ReplyDelete
  9. ini kisah tia: hmm..kalau baca bahan yg salah, fikiran pun boleh terpesong.

    azmnor: terima kasih atas peringatan membaca al-quran.

    ReplyDelete
  10. btul tu yang..bacalah apa pn..asalkan ia tambahkan sesuatu yang baru :)

    ReplyDelete
  11. LM pun suka membaca..kalau tak baca rasa buntu otak.kalau tak baca maka takda lah entri setiap hari.semuanya dr bahan bacaan.

    ReplyDelete
  12. LM:hehe..betul, bhn bacaan bg idea utk tulis entri!

    ReplyDelete
  13. jadikan membaca satu amalan..hehe..gaya penulisan ct jugk xbrape menarik..masih perlu belajar :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...