Wednesday, 12 October 2011

Jajan Dan Epok-Epok

Kalau tak keluar dari Johor, saya memang tak tau yang jajan dan epok-epok tu tidak dituturkan oleh orang negeri lain. Sehinggalah saya dihantar bersekolah asrama di Negeri Sembilan semasa tingkatan satu.

Di koperasi, saya tunjuk nak beli jajan...kakak yang menjual buat muka pelik.

Di kantin sekolah, saya cakap "makcik, epok-epok satu". Makcik tu tanya lagi.."nak apa..?"

Akhirnya saya faham, saya tak bercakap 'bahasa' mereka! Bermulalah episod saya kena biasakan lidah bercakap 'bahasa' luar Johor.

Jajan = Makanan ringan / keropok
Epok-epok = Karipap

Sekarang, setelah sekian lama tak menetap di Johor..janggal pulak untuk menyebut 'jajan'. Tapi 'epok-epok' masih selalu tersasul bila menyebutnya. Mungkin sebab saya penggemar epok-epok....opss Karipap!


19 comments:

  1. walaupun akak dah tinggalkan johor tapi masih sebut jajan,epok2,semangka..
    hahah..orang utara ramai yang tak tahu tapi akak bagi tau je..
    supaya depa paham ..hahahh

    ReplyDelete
  2. Epok epok cinta = Karipap karipap cinta.. hehehe

    ReplyDelete
  3. diana: a'ah..hehe..buah semangka! saya pulak yg lupa.

    ReplyDelete
  4. baru tau...epok2 tu karipap, heeheh

    ReplyDelete
  5. hahah,,,saya org selangor,,tapi memang sebut jajan,,,lagi senang dari sebut keropok,,,hehehe

    ReplyDelete
  6. jajan tau .. epok2 tak tau .. hehee

    ReplyDelete
  7. Jajan biasa dgr..tp epok2 tu baru tau maksud dia..

    ReplyDelete
  8. yen: oh..sama ya. yen org jawa ke? jawa pun sebut jajan gak.


    -hmm..ramai jugak yg baru tau Epok-epok tu ya.

    ReplyDelete
  9. saya mmg dari dulu sehingga sekarang guna perkataan jajan dan epok-epok. Walau belajar di merata tempat, tp kini kembali menetap di Johor...hehe

    terima kasih singgah blog akak ya..:)

    ReplyDelete
  10. A'ahlah kita di Johor kan dah biasa. Kakak pun sebab mungkin masih di Johor, so tak rasa janggal nak gunakan perkataan ini:)

    ReplyDelete
  11. yus & kakzakie: wah..jumpa org senegeri lah! slmt berkenalan. *_*

    ReplyDelete
  12. setiap tmpat lain pngilan...tp negeri sembilan ttp pangil karipap tu karipap..

    kalau makanan ringan pulak dipangil cikedis...

    ReplyDelete
  13. dulu penah join program anak angkat kt johor. 1st time dgr epok2..rupenye karipap...

    ReplyDelete
  14. baru tau ni..hehe bagus ada benda baru tahu ari ni..hehee

    ReplyDelete
  15. umi: itulah..jauh berjalan, luas pengalaman.

    ReplyDelete
  16. owh..epok22 ke karipap tuh..igt ke kerepok..hehe..bljr bahase ayh :D

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...