Tuesday 6 September 2022

Flora di Bukit Jambul, Bayan Lepas

Memerhatikan tumbuh-tumbuhan hutan merupakan antara perkara yang saya suka lakukan apabila masuk ke hutan. Ianya bagai satu terapi diri apabila dapat menemui, memerhati dan memotret tumbuhan yang menarik pada pandangan mata saya. Tersenyum bahagia gitu. Mungkin encik suami yang kurang bahagia, sebab saya kerap berhenti membelek itu ini. Hehe…

Saya abadikan di blog ini foto-foto flora yang sempat saya rakamkan sepanjang pendakian di Bukit Jambul, Bayan Lepas pada 31 Ogos lalu :

Flora di Bukit Jambul, Bayan Lepas
Entah bunga atau buah, cantik berwarna merah menyerlah di kehijauan hutan.

Flora di Bukit Jambul, Bayan Lepas
Ada dua perkara yang menarik perhatian saya - dedaun yang memanjat batang pokok dan tekstur kulit batang pokok itu sendiri.

Flora di Bukit Jambul, Bayan Lepas
Anak pokok dengan daun berwarna putih.

Flora di Bukit Jambul, Bayan Lepas
Walaupun dah kering begini, tetap menarik pada pandangan saya.

Flora di Bukit Jambul, Bayan Lepas
Cendawan - subjek fotografi yang cukup menarik kerana kepelbagaian bentuk, saiz dan warnanya.

Flora di Bukit Jambul, Bayan Lepas
Cendawan bersaiz kecil. Cantik berwarna pink lembut. Agak sukar saya nak memotret kerana saiznya yang kecil dan terletak pada kedudukan yang agak tersorok.

Flora di Bukit Jambul, Bayan Lepas
Cendawan berwarna oren.

Flora di Bukit Jambul, Bayan Lepas
Cendawan kecil berwarna pink yang sangat cantik.

Fauna tak ada ke? Pastinya ada, cuma tak memunculkan diri. Kadang-kala terdengar bunyi dahan pokok bergoyang. Tapi bila saya pandang atas, tak kelihatan empunya diri. Ada juga sekali tu saya hampir terpijak seekor ulat bulu bersaiz besar berwarna kelabu gelap, terkejut saya. Mujur tak menjerit. Haha…



13 comments:

  1. Subhanallah, cantik belaka ciptaan Allah SWT.

    ReplyDelete
  2. kalau kat lembah klang ni kena pergi floria putrajaya lah .. itupun event setahun sekali... hehe

    ReplyDelete
  3. 🥰 yg jarang jumpa ni. Fauna alam semulajadi

    ReplyDelete
  4. kak Ujie happy, rasanya suami akak pun happy jugak. mungkin saja tak tunjuk. hehe

    ReplyDelete
  5. Tidak pernah tengok cendawan atau kulat berwarna-warni yang Puan Ujie potretkan.
    Hehe kalau saya tidak harap terserempak dengan fauna. Takut sedikit.

    ReplyDelete
  6. Samalah kita, PH pun suka ambil gambar sebegini ..mcm wildflowers ke, pun ambil gambar. Cantik sebenarnya tumbuhan2 kecil & liar ni.

    ReplyDelete
  7. Cantik gambar Ujie ambil. Jelas. Ujie guna camera DSLR ke, atau henpon?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kepada teknologi. Hehe
      Saya guna henpon Samsung.

      Delete
  8. SubhanaAllah.. Cantik sungguh citaan yang maha Kuasa..
    Pandai sis membidik gambar..

    ReplyDelete
  9. cantik...pelbagai jenis cendawan...

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****