Thursday 20 May 2021

Vaccine Dependent

Pada 1 April lalu saya daftarkan nama mak saya untuk vaksinasi sebagai tanggungan (dependent) di aplikasi MySejahtera. Pada 12 Mei saya buka MySejahtera, tengok dah ada janji temu vaksinasi untuk mak. Selepas tu barulah saya terima SMS dan panggilan telefon berkenaan janji temu tersebut.

Alhamdullillah, semalam 19 Mei mak saya dah selamat menerima dos pertama suntikan vaksin COVID-19 di Dewan Jubli Intan, Pontian, Johor. Kakak saya turut ada bersama sebagai peneman sepanjang proses vaksinasi. Rasa lega bila kakak hantar gambar mak sedang memegang kad tertera ‘SAYA TELAH DIVAKSIN’. Mak kata, sekejap je dan tak sakit pun kena suntikan tu. Hehe.

Mak belum pun sampai rumah, saya lihat maklumat vaksinasi mak dah dikemas kini di aplikasi MySejahtera. Terbaik KKM! Segalanya pantas dan lancar. Terima kasih!  
Alhamdulillah setakat pagi tadi mak baik-baik aje, cuma rasa lenguh di lengan. Semoga mak berterusan sihat dan baik-baik aje untuk suntikan dos kedua yang dijadualkan pada 9 Jun.

Vaksinasi memang bukan jaminan kita terselamat daripada COVID-19, tetapi sekurang-kurangnya kita dah melakukan satu usaha untuk melindungi diri. Usaha yang utama tentunya bermohon perlindungan Allah.

Semoga Allah membebaskan kita semua daripada musuh yang tak nampak dek mata kasar ini.


24 comments:

  1. Alhamdulillah. Tunggu ke-2 pula.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..dah selamat 1st dose..

    ReplyDelete
  3. Mak wak pun dah divaksin pertama.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah...mak akak dah dapat 1st dose. usaha kita untuk lindungi diri dan orang lain juga. Semoga semuanya baik-baik je. Aaaminn...

    ReplyDelete
  5. Mak saya belum lagi, tapi risau juga. Umur dan 70++

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak saya pun 70-an ni. Betul, memang kita risau takut ada kesan sampingan. InsyaAllah kita doa moga semuanya baik-baik je.

      Delete
  6. berdebar2 nie..sedang menunggu tarikh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi tak selesai, selagi tu berdebar je kan kak.

      Delete
  7. Mak sy belum lg sbb umur dh 75 risau jugak dgn umur mcm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah Nina, kita doa banyak2 untuk mak kita moga baik2 je.

      Delete
  8. Alhamdulillah. Sekurang-kurangnya kita sudah berusaha untuk mengatasi masalah wabak ini.

    ReplyDelete
  9. Saya belum lagi kak Ujie :)
    Moga baik2 saja kak!

    ReplyDelete
  10. Salam sis, nk tanya… sy pn dftar utk mak as dependent. Dh dpt pggilan vaksin kt mysejahtera saya tp npe mak sy ckp kt mysejahtera dia tkde update psl vaksin tu? Mak sy stay jauh dr sy. Mcm mba nk scan locatuon vaksin tu nnt ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa salam Wani, di MySejahtera mak Wani memang takde update, sebab pendaftaran dah dibuat di MySejahtera Wani.

      Pasal scan location, tak perlu pun. Nanti mak Wani cuma perlu bawa IC je. Lepas siap vaksin, sistem akan update di MySejahtera Wani.

      Harap jawapan ni membantu Wani.

      Delete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****