Thursday 4 June 2020

Misi Mencari Rumah Sewa di Pulau Pinang

Sambungan kisah dari catatan saya sebelum ini - DI SINI.

Disebabkan kekangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), tak dapatlah kami mencari rumah secara kebiasaannya (cari, lawat, basuh rumah dan pindah masuk). Apa yang boleh kami buat dari kejauhan hanyalah mencari di internet (Facebook, mudah.my dan lain-lain).

Kami tetapkan ciri-ciri seperti kadar sewa maksima, jenis-jenis rumah pilihan, ada perabot asas, rumah dalam komuniti Muslim, berhampiran kedai runcit/kedai makan, rumah sedia diduduki segera dan paling utama mesti hampir dengan lokasi tempat kerja suami. Berdasarkan ciri-ciri tersebut kami buat carian, kemudian hubungi pemilik rumah/ejen untuk info lanjut dan seterusnya buat temujanji untuk melawat rumah pada hari kami tiba di Pulau Pinang (hari Sabtu) atau hari seterusnya (hari Ahad).

Daripada senarai yang ada, hanya ada dua sahaja yang sedia untuk kami lawati pada hari Sabtu dan yang lainnya masih tak dapat buat temujanji. Kedua-duanya diuruskan oleh ejen. Maka pada petang Sabtu sebaik tiba di Pulau Pinang, kami terus melawat kedua-dua buah rumah tersebut.

Alhamdulillah rumah kedua menepati citarasa dan ciri-ciri yang kami tetapkan. Rumah pun dalam keadaan bersih, tak perlu penat membasuh lantai. Walaupun komisen ejen yang dikenakan adalah paling tinggi berbanding calon-calon rumah sewa lain, iaitu sama dengan kadar sebulan sewa. Tapi lepas tu dapatlah kurang RM100...jadiklah, huhu.

Petang Sabtu melawat rumah, malamnya terus buat keputusan dan bayar sewa satu bulan. Hari Ahad pukul 3 petang terus tandatangan surat perjanjian dan selesaikan baki bayaran (deposit sewa dua bulan, deposit bil utiliti, deposit kad akses, bayaran surat perjanjian dan komisen ejen). Kemudian dapat kunci dan terus masuk rumah.

Saya mop lantai dua kali, suami pulak buat kerja memasang langsir (tuan rumah dah sediakan tapi belum siap pasang). Siap dua kerja tu, terus angkut barang-barang dari kereta. Penat sangat, tapi gagahkan diri untuk siapkan semua urusan.

Proses cari rumah dan pindah masuk paling pantas yang pernah kami lalui! Haha...yelah kan, dah terdesak perlu masuk cepat dan jumlah perlu bayar pun tinggi. Pejam mata jap bab aliran duit.


Alhamdulillah...duduk sini hari-hari dapat tengok senja nan indah! Tercapai jugak keinginan saya nak merasa duduk rumah tinggi yang nampak pemandangan luas. Yang ni tak termasuk dalam ciri-ciri yang kami tetapkan, hanya tahu masa datang melawat rumah. Bonus!

Kedudukan rumah dekat je dengan Klinik Kesihatan, kedai makan, pasaraya C Mart dan boleh dengar azan setiap kali masuk waktu solat. Tempat yang tak sunyi dan tak terlalu sibuk (setakat pemerhatian beberapa hari ni).

Saya bersyukur kepada Allah yang memudahkan segala urusan perpindahan kami, juga berkat doa semua - keluarga, kawan dan jiran. Terima kasih semua yang mendoakan, sesuatu yang sangat saya hargai. Semoga saya terus selesa tinggal di sini untuk tempoh dua tahun dan dapat segera kembali ke rumah sendiri yang sentiasa di hati.

17 comments:

  1. Subhanallah..cantik view senja yang merah..Alhamdulillah, dipermudah urusan cari rumah & dapat rumah spt yg diidamkan...

    new environment, new friends, new view..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..moga jadi permulaan yg baik utk biasakan diri dipersekitaran baru :)

      Delete
  2. wahh hari2 dpt tengok sunset yg chantek dan jeliter ghituuu., huhuhu

    ReplyDelete
  3. Senang lah...banyak kemudahan di sekitar

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.... dapat jamu mata dengan alam ciptaan-Nya. Cantik! Kelebihan duduk di tempat yang tinggi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..kekurangannya - jauh pjlnn dari parking kereta nak ke rmh 😅

      Delete
  5. Syukur dah dapat rumah sewa yang. Moga baik2 saja di sana..

    ReplyDelete
  6. semoga dipermudahkan segala urusan

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah.. semoga dipermudahkan segala urusan

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****