Monday, 30 January 2012

Berani Jujur?

Jujur...itu bercakap benar, berterus terang, tidak berselindung.
Dalam mana-mana perhubungan kita memang perlu jujur.
Biar mudah melalui hari mendatang tanpa sebarang masalah.

Soalnya..jujurkah kita dalam perhubungan sesama teman blogger?
Kita berkomunikasi melalui ruangan komen di entri.
Kerana itu medium perhubungan kita yang paling biasa.
Lalu...jujurkah komen yang kita beri?
Pada sebuah entri yang kita memang TIDAK SETUJU atau TIDAK SUKA!

Saya?
Lebih suka sekadar membaca, kemudian berlalu tanpa komen.
Daripada berkata jujur lalu membuat teman blogger menjeruk rasa.
Saat itu kejujuran tak terpakai lagi...
Tidak rela rasa jujur akhirnya membunuh kuntuman persahabatan!
Saya belum berani...


p/s: Sebenarnya jarang sekali jumpa entri yang betul-betul saya tak setuju atau tak suka.

20 comments:

  1. :)

    minat entri ujie nie.
    betul apa yg sis ujie katakan tu. bagi saya jujur biarlah bertempat.

    kalau dalam belog nie setakat citer tak jujur buat apa? nak UP belog ker??

    haish..menipu tuk dapat perhatian ke?

    tapi boleh pakai gak idea ujie tu. hanya sekadar baca tanpa komen lalu blah jer...
    idea yg menarik tu....

    ReplyDelete
  2. kalau saya, saya hormat atas cara masing2..segan nak tegur orang kalau mungkin diri seniri pun ada kurang..tp kalau entry sebut perkataan seks tu..saya rasa tabu sangat..cuma tu lah, kena hormat je lah dgn cara teman masing2..yg penting nilai persahabatan.. :)

    ReplyDelete
  3. Boleh saja kita mengulas secara jujur walaupun akan meninggalkan kesan di hati, jika sesuatu isu yang diutarakan bertentangan dengan pendapat majoriti.

    Tapi perlulah luahan secara berhemah...

    ReplyDelete
  4. weee
    sy same dgn akak
    tmbh2 sy mang (PENAKUT)
    macam dlm entri tadi plak
    kekeke


    lame x jengah sini
    maaf kak,
    tenet mimi sgt selooo =.=

    ReplyDelete
  5. sy penah gak catatkan kalau ade benda yang tak setuju..tapi pemilihan ayat dia kena bersesuaian sbb nanti takut menyinggung perasaan penulis plak..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. sy ikut cara ujie...kalau tak berkenan, blalu sja tnpa komen apa2...tp kwn2 blogger yg mmg dh rapat, ok je bila ditegur..malah lebih akrab lg =)

    ReplyDelete
  7. saya pun macam tu..kalau tak berkenan bukan saja saya tak komen..malah itu mumgkin kali terakhir saya ke blog tu..heheh..lagi teruk kan??..

    tapi kalau kawan blogger tu rApat,dan ada entry dia yang saya tak setuju saya terus terang saja...
    :)

    ReplyDelete
  8. TP:
    TQ!
    kwn blog ni ramai yg baru kenal, nak jaga hati..kenalah jujur bertempat.

    tihara:
    biasanya entri2 begitu la yg saya tak suka/setuju.

    mie:
    sgt setuju dgn pendapat mie.
    cuma saya tak reti nak susun ayat baik2..

    aimie:
    penakot kan..takut hilang kwn sebenarnya. lagi2 blogger prmpuan sng terasa hati.
    *takpe mimi..ni kan dah dtg!

    ReplyDelete
  9. azlan:
    akak perhatikan komen azlan selalunya mmg matang & ayat tersusun. jadi awak mmg takde masalah nak beri komen jujur.

    munna:
    betul, kalau yg dah rapat tu takde hal kot. cuma saya ni baru je nak rapat2 dgn blogger lain.

    diana:
    wahaa..mcm kena jatuh hukuman la pulak! ^__^

    ReplyDelete
  10. Lily pun macam tu..kalau tak berkenan..lily just baca jer & berlalu tanpa tinggalkan komen..

    ReplyDelete
  11. Selain persoalan jujur, kita juga perlu ambil kira persoalan manfaat dan mudarat. Andainya mudarat mengatasi manfaat, maka elok memendam dari meluahkan.

    ReplyDelete
  12. lily:
    jalan terbaik..rasanya.

    shameel:
    LIKE komen shameel!

    ReplyDelete
  13. sy pun tidak berani mengambil risiko sis..

    tapi setakt ni jujur sy katakan sis antara blogger terbaik sy kenal..

    ReplyDelete
  14. WS:
    TQ..tapi cpt sgt achie menilai. kita kenal pun baru lg.

    *nak kena belanja achie mcm ni..kalau kita ada jumpa la ya dik! ^_^

    ReplyDelete
  15. saya pun kalau tak suka,takde la terang2 nak ckp xsuka...beredar je dgn cara baik...:)

    ReplyDelete
  16. aishah:
    perempuan agaknya sama je kan..

    ReplyDelete
  17. hoho~..btul gak ckp akak tue eh...
    tp..sy nie jnis yg suke komen gak.. (xtau la nape..)

    kalo mmg entry tue b'canggah pdapat ngan sy, kdang2 sy jujur je.. XD

    ReplyDelete
  18. nisa:
    tu maksudnya nisa berani..
    berani jujur & ambil risiko.

    ReplyDelete
  19. ira pon sm..kalau kurang suka..terus pangkah..:)

    ReplyDelete
  20. setakat ni xder lg entri yg ct xsuka kt blog kak ujie...tu yg selalu komen, sje nk kongsi pendpt..
    agypon da lme xterjah kt cni...hihihi
    maaf la lau bnyk sgt komen....hehehehe

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...