Friday, 21 January 2022

Di Bawah Teduhan Kisah-Kisah Al-Quran


Di Bawah Teduhan Kisah-Kisah Al-Quran
Judul : DI BAWAH TEDUHAN KISAH-KISAH AL-QURAN
Penulis : Syaari Ab Rahman
Penerbit : Paradigma Ibrah
Tahun terbit : Cetakan Ketujuh September 2020
Jumlah halaman : 322
Harga : RM36

Naskhah Di Bawah Teduhan Kisah-Kisah Al-Quran ini selesai saya tekuni pada penghujung tahun 2021 lalu. Agak lama juga untuk saya menghabiskan bacaan, kerana ia bukanlah bacaan santai sebaliknya memerlukan kita fokus, faham dan fikir. Berfikir tentang apa yang disampaikan oleh penulis dan mengaitkannya dengan kehidupan hari ini.

Mungkin ramai di antara kita yang beranggapan bahawa kisah-kisah di dalam al-Quran hanyalah sekadar kisah sejarah. Tetapi menerusi buku ini penulis membawakan kepada kita keindahan setiap kisah di dalam al-Quran dan menegaskan bahawa kisah-kisahnya di dalamnya bukanlah sekadar satu kisah sejarah. Ibrah (pelajaran) daripada kisah-kisah di dalam al-Quran merupakan petunjuk untuk menyelesaikan masalah-masalah manusia. 


Antara Isi Penting :
Seluruh buku ini mengandungi ilmu dan sudah tentu banyak isi penting. Saya catatkan sebahagian ringkasan isi penting di sini sebagai rujukan sendiri dan juga perkongsian untuk semua.

1. Al-Quran tidak menceritakan secara terperinci kisah para nabi, tetapi sebahagian sahaja iaitu pada inti pati dan maklumat penting untuk diambil pelajaran.
2. Kisah di dalam al-Quran tidak disampaikan mengikut kronologi, malah terdapat kepelbagaian gaya penceritaan. Ia bukan kebetulan, tetapi bertujuan supaya kita hamba-Nya mengkaji hikmah terjadinya demikian.
3. Terdapat dua mukjizat apabila kisah-kisah al-Quran mendiamkan pelaku sebenar, lokasi sebenar atau masa kejadian sebenar. Pertama, mukjizat ilmiah. Kedua, mukjizat bahasa dan sastera.
4. Al-Quran menggunakan kisah sejarah yang benar untuk membenihkan hidayah kepada manusia hingga hari kiamat.
5. Antara ibrah kisah Nabi Ibrahim AS menghadapi raja kafir (al-Baqarah, ayat 258) :
  • Menunjukkan sentiasa akan ada penentang ajaran tauhid pada mana-mana zaman.
  • Cara berdebat dengan sasaran dakwah perlulah berhikmah untuk menjinakkan hati dan akal mereka, bukan mengikut rentak lawan.
6. Antara ibrah kisah lelaki yang dimatikan selama 100 tahun (al-Baqarah, ayat 259) :
  • Seorang mukmin apabila melihat kejadian alam mestilah berfikir dan merenung persoalan “bagaimana”. Sifat ingin tahu yang mendalam akan mengukuhkan keimanan kepada Allah.
  • Kita mesti meyakini bahawa Allah ada perencanaan untuk “menghidupkan” semula umat Islam sekarang daripada “kematian”.
  • Cara Allah mendidik manusia ialah dengan perlahan-lahan tanpa kejutan, juga dengan santun meraikan aspek psikologi ketika melakukan perubahan.
7. Antara ibrah respon Allah dalam ucapan ibu Maryam (Ali Imran, ayat 36) :
  • Manusia tidak pernah mengetahui hikmah berlakunya sesuatu takdir Ilahi disebalik apa yang disangkanya musibah.
8. Surah al-Nisa ayat 157 merupakan ujian buat kita sejauh mana kita mengutamakan tafsiran para sahabat berbanding tafsiran selain mereka.
  • Hawariyyun dikatakan mengkhianati Nabi Isa. Sedangkan Hawariyyun kerap dipuji keimanan mereka di dalam al-Quran menerusi beberapa surah.
9. Islam adalah agama yang mementingkan syariat (perbuatan yang diperintahkan) dan tujuan syariat (hikmah perbuatan itu diperintahkan). Ini dapat dilihat antaranya menerusi hubungan ayat 22 dengan ayat 26, surah al-A’raf berkenaan pakaian taqwa.
10. Ibrah surah Yusuf ayat 21, manusia perlu percaya bahawa Allah sentiasa ada rencana yang lebih baik untuk kita ketika kita mengeluh atas apa yang menimpa kita.

Di Bawah Teduhan Kisah-Kisah Al-Quran
Di Bawah Teduhan Kisah-Kisah Al-Quran

11. Ibrah surah Yusuf ayat 23, Allah mendidik semua lelaki dan wanita agar berjaga-jaga dengan perangkap penzinaan dan pentingnya berdoa memohon kekuatan memelihara diri dari fitnah penzinaan.
12. Ibrah surah Yusuf ayat 36 - 37 berkenaan cara berdakwah :
  • Berdakwah melalui akhlak baik.
  • Senyuman ikhlas.
  • Panggilan nama yang empatik dan penuh kasih sayang.
  • Menggunakan bakat anugerah untuk mengembalikan manusia kepada Tuhan, bukan digunakan untuk mencipta pengaruh peribadi.
  • Mengemukakan soalan-soalan logik sebagai cara memasukkan tauhid ke dalam jiwa sasaran dakwah.
  • Jangan berharap sasaran dakwah terus berubah dengan dakwah kita, perubahan hati ditentukan oleh Allah.
13. Ibrah surah Yusuf ayat 39 - 40, Nabi Yusuf memudahkan kefahaman tauhid dengan membuat perbandingan berkenaan tuhan yang ramai dengan Tuhan Yang Esa lagi Maha Berkuasa.
14. Kita sibuk membahaskan hal yang didiamkan Allah di dalam al-Quran, sedangkan kita lupa membahaskan hal yang terang disebut oleh Allah. Contoh : Kita sibuk mencari berapa orang sebenarnya pemuda al-Kahfi, di mana lokasi gua, apakah nama dan warna anjing Ashabul Kahfi. Tetapi kita belum tadabbur apakah hikmah Allah merakamkan anjing tersebut memelihara keselamatan pemuda Ashabul Kahfi. Al-Quran mendidik kita agar fokus dan memahami prioriti ilmu.
15. Ibrah surah Al-Naml ayat 18 :
  • 4 elemen komunikasi bersifat arahan iaitu pujuk rayu (arahan dengan rasa kasih sayang, bukan bengis/menunjuk kuasa), ketegasan arahan, rasionalisasi (jelaskan rasional arahan yang dikeluarkan) dan timbulkan sangka baik.
16. Ibrah surah Yasin ayat 20 - berhentilah menangisi realiti umat, sebaliknya lakukanlah sesuatu dengan proaktif tanpa memberi alasan atau menuding jari. Allah melihat ikhtiar kita, bukan sejauh mana hasil ikhtiar kita. Fokus pada apa yang ada dalam kawalan kita sahaja.
17. Antara hikmah kisah-kisah al-Quran dipaparkan dalam bentuk dialog :
  • Membuktikan kekuasaan Allah Yang Maha Mendengar semasa peristiwa itu berlaku. Allah mampu membongkarkan apa yang ada dalam hati para pelaku kisah itu, sama ada yang soleh atau toleh.
  • Agar kisah yang disampaikan itu hidup dan menghidupkan hati yang mati.
18. Ilmu Munasabah :
  • Ilmu Munasabah ialah ilmu untuk mengenal pasti rahsia-rahsia di sebalik hubungan antara sesuatu ayat dengan ayat atau sesuatu surah dengan surah yang dapat diterima akal bagi mencapai tujuan membuktikan kemukjizatan al-Quran atas mereka yang meragui kedudukannya sebagai wahyu daripada Allah SWT.
  • Dua asas yang melahirkan Ilmu Munasabah - Pertama, Nabi SAW tidak pernah menjelaskan mengapa sesuatu wahyu yang baru diterima olehnya diletakkan dalam sesuatu surah. Kedua, al-Quran adalah kitab mukjizat yang memiliki kandungan yang saling berkait dengan utuh antara semua unsur-unsurnya sebagai sebuah kesatuan.

Tambah menarik, buku ini turut menyertakan 18 doa para anbiya (beserta keterangan surah/ayat/nama nabi/konteks/ibrah) yang boleh diamalkan oleh kita. Penulis turut memasukkan artikel khas pasca pandemik COVID-19 dan juga lampiran istimewa jadual perbandingan yang indah antara kisah Nabi Yusuf dengan Nabi Musa.

Di Bawah Teduhan Kisah-Kisah Al-Quran, bacaan permulaan yang baik untuk orang awam memahami keindahan kisah-kisah al-Quran sekaligus menimbulkan kecintaan dan debaran kepada ayat-ayat Allah. Laras bahasa yang digunakan juga InsyaAllah tidak sukar difahami. Tahniah dan terima kasih kepada penulis kerana berjaya menghasilkan penulisan yang begitu bagus dan seronok dibaca.


“Hidup ialah proses pembelajaran membaiki diri dengan kefahaman yang lebih baik terhadap Kitabullah. Ia proses yang berterusan hingga diri bertemu Tuhan.”
- Syaari Ab Rahman, Di Bawah Teduhan Kisah-Kisah Al-Quran



8 comments:

  1. Buku ilmiah yang bagus berserta dengan doa. Betullah tu kak, kalau baca buku macam ni perlu fokus, ambil masa faham dana fikir :)

    ReplyDelete
  2. pengisian masa yang sangat bermanfaat mendapat ilmu hingga akhirat , aamiin

    ReplyDelete
  3. Memang kena baca secara berhati-hati.
    Saya pun belum baca habis baca "Himpunan Kisah-Kisah Nabi' sebab huraian dan disertaian hujan Al-Quran.
    Alhamdulillah Puan Ujie sudah habis baca dan menghadam intipati dalam buku 'Di Bawah Teduhan Kisah-Kisah Al-Quran'.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah, semoga bermanfaat. Insyaallah.

    ReplyDelete
  5. nice sharing. manfaat buat semua.

    ReplyDelete
  6. sgt2 bermanfaat , byk panduan kehidupan nak lg skrg kita era 2020 ni mcm2 cabaran
    alhamdulillah buku2 ilmiah mcm ni harus baca dan khatam
    pesanan buat ciknur dan anak2
    tqqq ujie

    ReplyDelete
  7. Alamdulillah, saya tumpang baca hikmah dan pengajaran yang dikongsi. Terima kasih Ujie.

    ReplyDelete
  8. perkongsian menarik. setiap kisah dalam Quran memang ada pengajaran. Alhamdulillah kak Ujie dah habis baca, berkongsi ilmu dengan pembaca blog pulak. thanks for sharing

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita ^_^