Wednesday, 15 January 2020

Gred Tahap Kebersihan Masjid

Sewaktu menumpang solat di sebuah masjid di Raub, Pahang, pandangan mata saya tertarik kepada sesuatu di dinding luar berdekatan pintu masuk utama...

Buat pertama kalinya saya jumpa penggredan untuk tahap kebersihan masjid.

Satu usaha yang bagus oleh Jabatan Agama Islam Pahang. Ia satu galakkan kepada komuniti untuk memastikan masjid berada pada tahap kebersihan yang terbaik. Err...tapi sayang, tarikh pemeriksaan tercatat tahun 2010 😅

--------------------------------------------

Kebersihan masjid tanggungjawab bersama - bersihkan tandas lepas guna, jangan buang tisu sebarangan, pulang sejadah & telekung dengan kemas.

13 comments:

  1. bagus juga ada gred macam ni macam kat kedai makan ye tak

    ReplyDelete
  2. dana tak pernah jumpa... yang ada gred gini... tapi pernah tertumpang kt masjid dulu, ya Allah dia punya tandas tak terjaga sampai kita tak sanggup nk guna... tapi kalau masjid yang nampak baru, masjid besar di bandar mmg terjaga...
    cuma sedihla, bila jumpa yang macamtu, takkan kita jaga bahagian dlm masjid je kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..mmg ada jumpa tandas masjid yang tak terjaga. Tak tau la apa masalah sampai jadi camtu.

      Delete
  3. So far Mrs. A tak pernah jumpa lagi gred untuk masjid.
    Skala B kira baiklah agaknya ya A cemerlang kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jugak tengok yg A camne.
      Tapi gred ni lama sgt tak bertukar, tak valid dah..hehe

      Delete
  4. Tak pernah jumpa lagi Kak Feni. Selalu nampak di kedai makan je. Bagus jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..usaha yg bagus, tapi mcm dah terhenti 😅

      Delete
  5. masyarakat memang pelik, kebersihan rohani tidak bergerak seiring dgn kebersihan jasmani...Kekadang yg bergelar ustad pun selamba buang sampah merata.

    ReplyDelete
  6. a ahlaa first time jugak tengok.. bagus cemni sebab mmg kadang2 ada masjid yang tak terjaga..
    tapi xleh blame qariah.. most of the time salah org yang guna kemudahan x jaga betol2..

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita ^_^