Friday, 15 July 2011

Hobi Zaman Dulu



Soalan: "Apa hobi awak?"
Jawapan: "Hobi saya melayari internet, main game, facebook"
Ini adalah jawapan biasa dan terkini bagi kanak-kanak, remaja mahupun yang dewasa!

Kalau ada yang jawab "Oh, hobi saya mengumpul setem".
Mesti kena ketawa.."Hah..kumpul setem? Buat apa?!".

Tapi rasanya takde kanak-kanak atau remaja sekarang yang jawab hobinya mengumpul setem. Saya ada lebih 20 orang anak saudara, tapi tiada seorang pun yang ada 'hobi zaman dulu' ni. Yang ada hobi ni pada masa sekarang cuma orang-orang dari zaman dulu...macam saya! Pada usia awal 30an ni saya masih berminat mengumpul setem. Berkongsi minat dengan beberapa orang kakak saya yang sudah tentu lebih 'zaman dulu' dari saya.


 'miniature stamp' yang unik sebab bentuk no 1.

Seiring dengan masa sekarang, cara nak mendapatkan koleksi setem pun dah berubah. Sejak beberapa tahun lalu, saya mendapatkan koleksi terbaru secara terus melalui Bahagian Filateli, Pos Malaysia dengan melanggan SODA (Standing Order Account). Kalau ada yang berminat boleh layari Bahagian Filateli ni.

5 comments:

  1. hobi yang jarang2 nak jumpa dah sekarang..
    bagus la..
    stem biasanya akan jadi tinggi nilainya bila dah lama kan??
    setakat ni yang paling mahal ada tak??
    tunjuk la koleksi stem yang jarang2 orang tengok..:)

    ReplyDelete
  2. diana: setem yg tinggi nilainya mestila setem lama2...macam setem Malaya. Ada la sikit hasil tukar2 dgn orang.

    nantila saya tunjuk koleksi tu pada entri akan datang ya.

    ReplyDelete
  3. a'ah sis! kalo budak3 skunk mesti jawab hobi men FB kan? kalo kite dolu3 mesti jawab kumpul setem..siap ade karangan pasal setem..hehe~:)

    ReplyDelete
  4. sis mesti banyak gila kan stem sis ni,setem lama tak banyak tapi setem baru mesti ribu2 da.hehee

    #nak satu.leh buat pos surat..ngeeee

    ReplyDelete
  5. ws:
    hmm..takle beribu pun.

    eleh, bila masanya awak tu pos surat?? hahaa..

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...