Thursday, 20 October 2011

Leburkan Api Permusuhan



Leburkan api permusuhan,
Yang membuat hati rasa merusuh,
Yang membuat jiwa rasa tertekan,
Yang membuat dada terasa sesak.

Leburkan api permusuhan,
Hasilan hitamnya hati,
Pacuan jahatnya nafsu,
Tiupan bisikan syaitan,

Leburkan api permusuhan,
Hulurkan salam perdamaian,
Ukirkan senyuman terindah,
Berikan *hadiah tanda kemesraan.

Leburkan api permusuhan,
Kelak hatimu terasa tenang,
Jiwamu menjadi damai,
Hidupmu bertambah indah!

*hadiah- belanja makan, beri buah-buahan juga hadiah.


p/s: Biarpun kita tak bersalah, tapi kita menjadi bersalah jika meneruskan sebuah permusuhan. Mengalah bukan bererti kalah, merendahlah untuk meninggi!


21 comments:

  1. Salam Ujie...,

    memang itu sepatutnya kita lakukan... mengalah bukan bererti kalah, umpama ular menyusur akar tak akan hilang bisanya....allahualam..

    ReplyDelete
  2. huhuhu,,,ni akak nukil sendiri ke???terbaik ar kak,, :)

    ReplyDelete
  3. azmnor: mula2 mmg susah nak buat, tapi bila dah buat..rasa lega.

    yen: tq, yelah..luahan dr hati hasil pengalaman sendiri. ^_^

    ReplyDelete
  4. setuju sangt...
    memaafkan dan minta maaf itu
    boleh buat hati lebih lapang dan tenang..

    ReplyDelete
  5. hehehe..xde ape yang lagi pedas utk musuh kita selain dari ucapan maaf..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. semoga tiada rasa dendam dalam diri kita...aman hidup

    ReplyDelete
  7. azlan: hehe..mmg betul! musuh pun boleh kalah dgn kata2 maaf kita.

    ReplyDelete
  8. setuju..
    mengalah bukan bererti kita kalah..

    ReplyDelete
  9. wlaupon ct sedih ngan seseorang..tp disebabkan xnk pnjgkan permusuhan..terpkse diam diri..wlaupon pada mulanya nk bls dendam..haha...salah seorang kena la mengalah kan :D

    ReplyDelete
  10. ctk: mengalah je lah..lg mulia peribadi. kita pun dah tak sedih2 lg disebabkan dia.

    ReplyDelete
  11. Tia pun lebih suka mengalah .. api kalau bertemu api , sampai bila takkan padam ..

    ReplyDelete
  12. berkawan biar seribu...xmo musuh2..:)

    ReplyDelete
  13. nice entry..mood jeles skjap..hehee gurau

    maaf..mudah bukan,kadang kala manusia cuma ingin bersengketa walaupun penyesalan ada didepan mata..

    ReplyDelete
  14. typo sekjap..hee

    Penyesalan :Pnyelesaian..

    maaf mata menguap ni..hheee
    selamat berhujung minggu^^

    ReplyDelete
  15. setiap orang perlukan cinta, kerana cinta wujudnya kedamaian...

    ReplyDelete
  16. woofer storm: terima kasih sudi jenguk blog ni..sempat jeles, tinggalkan komen, walaupon mata awak dah menguap! *__*

    ReplyDelete
  17. ok ujie..memang ct dah mengalah untuk kebaikan..thank ! :)

    ReplyDelete
  18. ctk: skrg mesti rasa lega kann..bkn mudah nak buat.

    ReplyDelete
  19. betul tu kak ujie...berkOrban untuk kebaikan mmg rse ringan je beban :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...