Friday 1 March 2024

بولن دکاننکو، ماتهاري دکيري کو

Setakat tajuk entri je saya mampu tulis jawi, isi entri tetap tulisan rumi. Itu pun bila saya semak di aplikasi rumi ke jawi, ada beberapa kesalahan ejaan. Maklumlah jarang menulis tulisan jawi 😄

Berbalik kepada tajuk entri (pandai baca tak tajuk tu tulis apa? 😁), dah beberapa pagi saya perasan kehadiran bulan di langit siang (daytime moon). Pagi tadi keluar rumah untuk ‘morning walk’ saya pandang ke langit, nampaklah dua objek berikut :

Waning Gibbous Moon phase
Di kanan saya - Bulan Selepas Purnama (Waning Gibbous) yang berada di langit barat.

Di kiri saya pula - matahari bersinar di langit timur.

Alhamdulillah, terima kasih Allah atas nikmat menyaksikan segala kebesaran-Nya ❤️


ZIKIR MELALUI PENGLIHATAN
Zikir melalui penglihatan bermakna pada saat kita melihat apa sahaja ciptaan Allah SWT di bumi ini, ia akan menghadirkan kita akan kebesaran-Nya dan membawa kita untuk menyeru kekuasaan serta memuji indahnya ciptaan Allah SWT. - (sumber dan bacaan lanjut di bharian.com)




 

15 comments:

  1. bulan mengambang 2/3 hari ni.. cantik bulan..

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya ejaan jawi skrg sedikit berbeza dgn kita belajar dulu. Sy kalau nak tulis jawi, selalu refer dgn anak4 dulu :D
    Apapun syabas! Sayang kalau tulisan jawi hilang :(

    ReplyDelete
  3. Subhanallah memang cantik semua ciptaan Allah

    ReplyDelete
  4. Pertahankan tulisan Jawi...bila susah pupus susah nak cari kembali

    ReplyDelete
  5. Tak apa biarlah salah pun janji kita berani.. kesilapan itu juga pengajar terbaik untuk diri kita :D

    ReplyDelete
  6. Saya pun baca tajuknya dengan sopan( sebenarnya sambil eja dalam hati)🤣

    ReplyDelete
  7. subhanallah.. masyaallah.. terlihat jelas kebesaran Allah

    ReplyDelete
  8. Tajuk itu macam hampir lirik lagu.
    Sayapun lama tidak menulis apatah membaca tulisan jawi.

    ReplyDelete
  9. tajuk entry macam tajuk lagu. hihi. Alhamdulillah masih reti baca walau merangkak

    ReplyDelete
  10. Betul kata Sal, macam lirik lagu madu dan racun tu. Jawi sekarang agak berbeza sikit dari jawi lama. Ada yang ada alif kadang tak ada alif. Dia macam rumi dulu dan sekarang, berbeza sikit.

    Cantik shoot gambar pertama tu kak Ujie.

    ReplyDelete
  11. Jujur saya tak bisa baca Jawi 😅. Krn ini tak diajarkan di sekolah2. Duluuuu zaman papa saya msh kecil, yaa ada diajarkan. Tapi itu pun tak semua sekolah. Jadi memang buta sangat bacanya 😂kecuali diksh tanda baca, tak kosong macam tu 😅

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****