Saturday, 4 April 2020

Flora di Taman Negara Pahang, Kuala Tahan

Hari ke-18 kita menjalani Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), ini bermaksud sudah 19 hari saya berkurung di rumah. Kali terakhir saya keluar adalah pada hari Isnin 16 Mac 2020, menemani suami ke Mersing atas urusan kerja.

Saya tak menghadapi masalah berkurung di rumah, sebab dah terbiasa. Cuma sesekali ada kerinduan pada suasana di hutan. Mujur sekali saya sempat menikmati hijau alam di Dabong, Kelantan dan kemudiannya di Taman Negara Pahang pada penghujung Februari. Terima kasih Allah atas segala kesempatan ini.

Bila tak dapat masuk hutan, membelek gambar pun sudah cukup memberi rasa gembira dan penawar seketika sementara PKP. Inilah gambar-gambar flora di Taman Negara Pahang yang menarik perhatian saya dan yang sempat saya ambil gambarnya...

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7. Dedaun yang macam pokok semalu ni agak unik, mempunyai warna yang menarik - hijau kebiruan. Juga unik sebab daunnya mempunyai warna berbeza pada satu tangkai yang sama.


Alam semulajadi kelihatan seperti bisu dan kaku, tetapi tidak bagi sang pencintanya. Yang melihat setiap sudut alam itu sebagai satu keindahan dan kebahagiaan.


4 comments:

  1. Yg no.3 mcm bunga api..unik..

    ReplyDelete
  2. bila terkurung macam ni rindu sangat pada alam semulajadi kan Ujie

    ReplyDelete
  3. lame dah xklua kak uji..hehe.ok lah kalau kak uji up kehijauan flora

    ReplyDelete
  4. macam2 jenis spesis.. kalo tanya saya tu memang tak kenal la nama2 tumbuhan ni..

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita ^_^