Thursday 23 April 2020

Bacaan Al-Quran Secara Berkumpulan di Grup WhatsApp


SOALAN

Dalam situasi kuarantin musim COVID-19 sekarang, tular dalam masyarakat kita untuk membahagikan bacaan al-Quran mengikut juzuk. Kebiasaannya akan dibuat di satu grup WhatsApp untuk membahagikan bacaan al-Quran mengikut juzuk masing-masing.

Situasi ini juga sering berlaku setiap kali menjelang bulan Ramadhan, kemudiannya setelah habis (sorang sejuzuk) mereka akan buat majlis khatam al-Quran.

Maka :
1. Apakah hukum membahagi bacaan juzuk al-Quran seperti di atas?
2. Adakah ia telah dikira sebagai khatam Al-Quran dan mendapat fadhilat majlis khatam Al-Quran?


JAWAPAN

1. Hukum membahagi bacaan al-Quran mengikut juzuk.
  • Rasulullah S.A.W tidak menentukan kaifiat atau cara khusus untuk mengkhatamkan Al-Quran. Maka, tiada halangan untuk membahagikan bacaan al-Quran mengikut juzuk. Ia merupakan ikhtiar untuk menggalakkan masyarakat memperbanyakkan bacaan al-Quran.
  • Yang penting,  kita harus fokuskan kepada kualiti bacaan dengan meraikan hukum tajwid dan tadabbur (memahami dan menghayati makna al-Quran itu sendiri).

2. Adakah ia dikira khatam al-Quran dan mendapat fadhilat khatam al-Quran?
  • Tetapi, seseorang itu hanya dikira khatam Al-Quran apabila dia berjaya menghabiskan bacaan 30 juzuk secara penuh (iaitu dari juzuk 1 hingga juzuk 30) atau dia mendengar bacaan 30 juzuk secara bertadarus, iaitu saling memperdengarkan bacaan masing-masing sesama ahli tadarus.
  • Sekiranya dia membaca bahagiannya atau juzuk tertentu sahaja, dan tidak pula membaca atau mendengar bacaan daripada juzuk-juzuk berbaki maka hal itu tidak dianggap sebagai khatam al-quran.
  • Antara fadhilat majlis khatam al-Quran ialah diturunkan rahmat dan doa yang mustajab ketika majlis tersebut.
  • Sekiranya terdapat salah seorang daripada ahli kumpulan tersebut berjaya mengkhatamkan Al-Quran, maka fadhilat majlis khatam al-Quran itu akan diperoleh oleh semua orang yang menghadirinya. 
  • Sekiranya tiada dalam kalangan ahli kumpulan tersebut yang berjaya mengkhatamkan Al-Quran, maka ahli kumpulan tersebut tidak mendapat fadhilat khusus majlis khatam al-Quran. Akan tetapi mereka tetap mendapat kelebihan majlis zikir yang juga dihadiri oleh para Malaikat. Wallahu a'lam.

Jawapan diambil dari laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. Untuk huraian jawapan lebih terperinci, boleh baca di laman web muftiwp.gov.my 

Atau boleh juga dengarkan penjelasan berkaitan khatam al-Quran oleh Dr. MAZA di YouTube :



Buat rakan-rakan blogger,
SELAMAT MENJALANI IBADAH DI BULAN RAMADHAN ❤️
Catatan sejarah buat kita semua untuk berada di bulan Ramadhan dalam situasi negara sedang melawan COVID-19. Allah jua penentu segala, kita hanya hamba-Nya yang lemah.


5 comments:

  1. selamat berpuasa buat Ujie sekeluarga

    ReplyDelete
  2. Salam ramadah dan selamat berpuasa

    ReplyDelete
  3. salam ramadhan dan selamat berpuasa... nak cuba try khatam jugak al quran utk kali yang ke..... semoga berjya

    ReplyDelete
  4. Kalau ada usaha yg keras tentu membuahkan hasil ye Ujie....Yang pasti baca alquraan kena hari hari

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****