Sunday 27 March 2022

Sarung Buku (Book Sleeve)

Saya baru tahu adanya benda yang dipanggil sarung buku (book sleeve) ini sekitar penghujung tahun lepas. Sebelum tu, memang saya tercari-cari cara bagaimana nak melindungi buku daripada rosak apabila disimpan di dalam beg.

Sarung buku book sleeve
Inilah rupa sarung buku saya. Sengaja saya pilih corak yang comel dan  ceria begini.

Sarung buku book sleeve
Saya pilih sarung buku siap dengan penutup flap begini. Ada butang, dapat mengelakkan buku terkeluar andai kata sarung buku ni terjatuh. Lebih selamat.

Sarung buku book sleeve
Muat ‘selesa’ untuk dua buah buku saya dengan ketebalan sekitar 250 muka surat dan 390 muka surat. Kiranya sarung buku ni sesuai untuk ketebalan buku sehingga 700 muka surat.

Sarung buku book sleeve
Rupa bahagian dalam sarung buku. Ada span di dalam sarung buku untuk melindungi buku.

Menjadi kebiasaan apabila saya menemani encik suami melakukan tugasan luar kawasan, saya akan membawa satu atau dua buah buku untuk dibaca sewaktu menunggu di dalam kereta atau di bilik hotel (kadang kala tak bersentuh pun buku yang dibawa 😅). Alhamdulillah masalah buku rosak (terutamanya di bucu kulit buku) selesai setelah saya memiliki sarung buku. 

Harga sarung buku bergantung kepada material kain, span yang digunakan dan rekaan. Sarung buku ni handmade dan biasanya dibuat mengikut tempahan, jadi harganya agak tinggi. Macam sarung buku saya ni berharga RM51 sebab saya pilih hardback with flap. Saya beli pada November tahun lepas dan sehingga hari ini menggunakannya, saya berpuas hati dengan kualiti sarung buku ni. Jahitannya juga sangat kemas. Nak beli lagi? Tak perlu, cukup satu (walau pun hati tergoda bila tengok corak lain yang cantik-cantik 😁).



 

14 comments:

  1. tak pernah terfikir pula nak cari... lepas ni boleh la beli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silalah beli Yan, akak beli kat kedai Shopee ni.

      Delete
  2. Wah! Ini benar2 pencinta buku!

    ReplyDelete
  3. Menarik. Itulah saya jenis sayang buku. Selalu terfikir macam mana hendak bawa dalam beg. Hehe menarik.
    Selalu saya ada sarang telefon. Bukan casing telefon tapi lebih kurang fungsi sarang buku yang Puan Ujie cotetkan.
    Terima kasih kongsi, rasa saya akan buat sendiri. Hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, untung NA pandai & rajin menjahit, senang nak buat apa2 ikut citarasa sendiri. Dah siap nanti tayanglah kat blog tau.

      Delete
  4. wahhhh ada ye kak, tak sangka ... tapi menarik jugak sebab helok je rupanya siap ada span lagi...

    ReplyDelete
  5. Sy pun baru tahu ni ada sarung buku sebegini... Menarik!

    ReplyDelete
  6. baru tahu kewujudan benda ni. kalau saya pun akan bawak buku walaupun ending dia tak baca pun. hehe.

    ReplyDelete
  7. Menarik.. Buku pun terjaga, tak mudah rosak.

    ReplyDelete
  8. comel & praktikal..

    kalau saya bawa buku utk kill time..terpaksa bergelut dgn handphone..hehe..tarikan hp lg kuat..

    ReplyDelete
  9. Pernah nampak pasal sarung buku nie.. Cantik.. Menjaga kondisi buku juga..

    ReplyDelete
  10. Eh eh macam cantik dan menarik je. Bolehlah beli untuk letak AlQuran mini bila travel. Biasa balut dengan telekung. Corak owl tu comel sangat :)

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****