Tuesday 7 December 2021

Flora di The Habitat, Bukit Bendera, Pulau Pinang

The Habitat merupakan taman hutan yang terletak di Bukit Bendera (Penang Hill), Pulau Pinang. Bila masuk hutan, saya suka memerhati alam sekeliling. Saya suka merakam gambar flora dan fauna, satu terapi bagi diri saya. Cuma fauna agak susah nak dirakam sebab jarang jumpa atau pergerakannya laju.

Sebenarnya, semuanya tumbuhan yang ada di taman hutan ni menarik perhatian saya. Gambar-gambar di bawah ni merupakan gambar tumbuhan yang terpilih untuk saya abadikan di blog. Senang saya nak belek-belek pada masa akan datang. Membelek gambar dapat mengembalikan memori indah, dapat meningkatkan hormon gembira kita.

Gambar-gambar di bawah dirakam dengan menggunakan lensa kamera handphone saya dan pinjam handphone suami (sebab di hujung perjalanan handphone saya kehabisan bateri dek kerana asyik merakam sana sini 😅).

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

Kalau nak baca catatan saya sewaktu berkunjung ke The Habitat, boleh klik DI SINI untuk bahagian 1 dan klik DI SINI untuk bahagian 2. Tak lama lagi cuti sekolah, mungkin ada yang nak ke Bukit Bendera bolehlah merancang kunjungan ke The Habitat.


8 comments:

  1. Cantik- cantik semua gambar...sama la SA kalau hiking pun memang suka amik gambar tumbuh- tumbuhan atau fauna apa yang ada

    ReplyDelete
  2. chantek bunga2 kehijauan di habitat nih 😅

    ReplyDelete
  3. cantik semuanya kak... terima kasih berkongsi semua gambar flora di sana

    ReplyDelete
  4. Uncle suka warna kontras macam tu... Depan merah, belakang hijau!

    ReplyDelete
  5. Kalau singgah ke Pulau Pinang, harap ada peluang jejak sini. Betul betul, amek gambar tu satu terapi dan berikan hormon bahagia. Unik segala flora yang ditangkap. Cantik cantik gambarnya walaupun guna camera handphone. Bokeh lawa.

    ReplyDelete
  6. Belum berpeluang lagi nak berjalan jalan. Tapi gambar gambar tu memang cantik centik belaka

    ReplyDelete
  7. Saya pun suka tengok flora dan fauna tapi terutama flora sebab cantik tapi ambil gambar mesti hasil tidak cantik sangat.
    Ini gambar-gambar diambil memang cantik.

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****