Monday, 1 March 2021

Rembulan


Rembulan indah jam 6.45 pagi, 16 Rejab 1442.

Sekarang waktu Subuh lewat, jam 6.45 pagi pun masih gelap gini. Bulan sedang berada pada fasa ‘bulan penuh’ atau purnama, masya Allah memang cantik bersinar! Kalau tengok bulan begini, kita tau sekarang berada di pertengahan bulan kalendar hijrah. Tak dapat gambar bulan 15 Rejab, dapat 16 Rejab pun bolehlah jugak...hehe.

[info]
Bulan purnama adalah keadaan ketika Bulan nampak bulat sempurna dari Bumi. Pada saat itu, Bumi terletak hampir segaris di antara Matahari dan Bulan, sehingga seluruh permukaan Bulan yang diterangi Matahari terlihat jelas dari arah Bumi.

Tak lama lagi Ramadhan tiba, entah bagaimana suasana Ramadhan kali ini dengan kehidupan norma baru. Yang pasti untuk saya, insya Allah ini adalah Ramadhan pertama saya di rumah PP.


12 comments:

  1. Cantik sangat sang rembulan tu kak ujie, subhanallah ❤️

    ReplyDelete
  2. cantik nya bulan sekarng nih...
    ye kak subuh 6.17 selalu siap2 pakai tudung semua azan je terus solat pastu nk ke keluar ke sekolah aiyan... skrg masih lenggang lagi jalan tapi kene biasakan nanti minggu depan mesti dah mula jem sebab sekolah dah mula minggu depan

    ReplyDelete
  3. cantiknya view....moga sempat kita semua menyambut ramadhan kali ini

    ReplyDelete
  4. MashaAllah cantik betul view ni Kak. Ramadhan kali ni di norma baru bukan lagi baru. InshaAllah kita boleh adapt macam tahun lepas memandangkan jumlah kes pun tak surut banyak. huhu

    ReplyDelete
  5. cantiknyaaaa! view.. bulan..
    hope raya ni kita smua boleh sambut mcm dulu2...

    ReplyDelete
  6. pertengahan Rejab menuju Ramadan Kareem kita semua, aamiin In Shaa Allah

    ReplyDelete
  7. Sabar dan teruja menanti Ramadhan, semoga kita semua berkesempatan. aamiinn

    ReplyDelete
  8. Cantik viewnya kak ujie!
    Moga ramadhan kalini yg lebih baik dr tahun lepas :)
    dapat beribadah dgn sempurna :)

    ReplyDelete
  9. Subhanallah! Cantik sungguh pemandangan malam penuh cahaya.
    In shaa Allah kita akan sambut Ramadhan nan mulia tak lama lagi.

    ReplyDelete
  10. chuanteknyer bulan purnama dari pulau.. ni amek dari tingkap rumah mak keeew? bestnyer 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari balkoni rumah, ngadap pulau, bukan duduk di pulau pun wak..hehe

      Delete

Komen kalian...bicara antara kita ^_^