Saturday 16 May 2020

Langkah Demi Langkah - Tunaikan Zakat Fitrah Negeri Johor melalui FAST PAY Zakat Fitrah Online

Sebelum ini, bayaran zakat fitrah di Johor hanya melalui amil di setiap kariah. Tetapi dengan serangan wabak COVID-19, pihak Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) menetapkan bayaran zakat fitrah tahun ini hanya melalui on-line (dalam talian) sahaja. 

Ada 5 kaedah untuk kita buat bayaran :
  1. Zakat Johor Online Payment di https://epayment.maij.gov.my/
  2. Fast Pay Zakat Fitrah Online di http://fitrah.maij.gov.my/
  3. Johor Online Payment di https://onlinepayment.johor.gov.my/
  4. SNAP N PAY QR Code
  5. Muat turun aplikasi SNAP N PAY
Semua kaedah pembayaran di atas mengenakan caj bank sebanyak RM0.50 kepada pemegang akaun bank. Info lanjut, kenyataan media dan soalan lazim boleh baca DI SINI.


LANGKAH DEMI LANGKAH - TUNAIKAN ZAKAT FITRAH NEGERI JOHOR MELALUI FAST PAY ZAKAT FITRAH ONLINE.

Saya tidak tinggal di Johor, tapi kali ini saya tunaikan zakat fitrah bagi pihak Mak saya yang tinggal di Johor. Walaupun handphone Mak ada internet, tapi Mak tak tahu untuk buat transaksi secara online. Perbankan internet pun tak ada. Internet Mak hanya untuk kemudahan WhatsApp.

Saya pilih untuk bayar melalui FAST PAY Zakat Fitrah Online. Lebih mudah dan memang pantas tanpa masalah. 

Klik http://fitrah.maij.gov.my/ dan akan nampak paparan begini. Seterusnya klik 'Bayar Zakat Fitrah'

Milikan pembayaran ada pilihan 'Diri Sendiri' atau 'Bagi Pihak Ketiga'. Saya bayar mewakili Mak, maka saya pilih 'Bagi Pihak Ketiga'. Masukkan MyKad Mak dan klik Semak. Selepas tu terus je terpapar maklumat Mak saya pada semua ruangan maklumat, kecuali ruangan e-mail yang masih kosong perlu saya isi (letak e-mail saya). Bagi pembayar baru, perlu isi sendiri semua ruangan maklumat.

Paparan seterusnya - akad zakat fitrah. Kita lafaz akad tersebut. Jangan baca dalam hati pulak tau, sebab 'lafaz' tu maksudnya sebut/bunyikan. Kemudian, klik 'Bayar Fitrah'.

Dah baca maklumat semua betul, boleh teruskan bayaran melalui bank pilihan kita.

Siap buat bayaran, akan terpapar Bukti Pembayaran begini. Saya screenshot je untuk mudah send WhatsApp sebagai gambar ke handphone Mak saya. Katanya resit rasmi akan dihantar melalui e-mail, tapi sehingga kini saya masih belum terima.

Alhamdulillah selesai dengan mudah! Cuma terkenangkan orang-orang yang tiada internet/perbankan internet, tentu susah hati. Pada masa ginilah perlunya saling tolong menolong sesama keluarga/jiran. Bagaimanapun bagi yang sudah berusaha sungguh-sungguh tapi masih gagal menunaikan zakat fitrah, boleh melakukan qada' zakat fitrah. Sila rujuk kepada yang arif berkaitan qada' zakat fitrah.


Sahabat blogger semua dah tunaikan zakat fitrah?

13 comments:

  1. mujur akak ingt kan pasal zakat ni.. tak cek lagi dgn husben da bayar ke belumm.hehe..wahh sng ada online ek kak uji..

    ReplyDelete
  2. suami pun bayar zakat MAIWP secara online tahun ni

    ReplyDelete
  3. Mudahnya...bagus ada aplikasi ni...

    ReplyDelete
  4. Mudah mcm ni..boleh masuk website negeri lain..Alhamdulillah, dah tunaikan zajat fitrah utk bonda..

    ReplyDelete
  5. Wak pun bayar online kat zakat JDT

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah settle bayar online juga..janggal sikit tapi alah bisa tegal biasa :-)

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****