Friday, 22 May 2020

Hari Raya Aidilfitri 2020 - Kita 'Back To Basic'!

Insya Allah pada hari Ahad kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri, hari kemenangan umat Islam setelah menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan. Tetapi disebabkan kita masih berada dalam serangan makhluk yang tak nampak dek mata kasar (Coronavirus), maka Hari Raya kita akan jadi jauh berbeza berbanding sebelum ini. Tiada lagi meraikan Raya secara budaya Melayu yang meriah, tetapi kita masih boleh meraikan Raya menurut syariat Islam. Kita back to basic!


Sambutan Hari Raya Aidilfitri Menurut Islam
Antara perkara-perkara ibadah sunat yang dituntut untuk kita lakukan pada Hari Raya Aidilfitri adalah seperti berikut :
  1. Bertakbir sebaik sahaja selepas terbenamnya matahari pada malam raya sehingga sebelum mendirikan solat sunat Hari Raya. Tak tau atau malu-malu nak bertakbir? Buka je YouTube cari 'Takbir Raya Aidilfitri'. Lepas tu kita ikut bertakbir sama.
  2. Menghidupkan malam Hari Raya dengan zikir, solat sunat. Bukan menghidupkan malam raya dengan masak tak siap-siap atau bermain mercun sampai nak terbakar bumbung rumah jiran. Tak salah sibuk memasak atau main bunga api untuk bergembira, tapi jangan lupa buat ibadah sunat jugak ya.
  3. Niat mandi sunat Aidilfitri pada pagi Hari Raya. Kita mandi macam biasa, cuma tambah niat 'Sahaja aku mandi sunat Aidilfitri kerana Allah'.
  4. Memakai pakaian yang paling baik kita ada. Bukan mesti pakai pakaian yang baru dibeli tau, kena faham tu. Jadi jangan sedih kalau tak ada baju baru ya.
  5. Makan (walaupun sedikit) sebelum menunaikan solat sunat Hari Raya.
  6. Menunaikan solat sunat Hari Raya Aidilfitri. Hukumnya sunat muakkad (sangat dituntut).

Menunaikan Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah Masing-Masing
Buat pertama kali dalam sejarah hidup kita, tiada solat sunat Aidilfitri di masjid. Ini kalilah...semua ketua keluarga bakal beraksi sebagai imam di rumah masing-masing. Inilah antara hikmah wabak yang melanda. Walaupun hukumnya sunat, tapi rugilah kita tak tunaikan solat yang hanya boleh dibuat bila tiba 1 Syawal saja. Solat sunat ini ditunaikan sebagai tanda kita meraikan Hari Raya Aidilfitri.

Bagi diri saya, sebelum ini sudah agak biasa mendirikan solat sunat Aidilfitri secara sendirian. Kerana pada masa dulu di Johor bukanlah satu budaya bagi orang perempuan ikut menunaikan solat sunat Hari Raya di masjid. Kalaupun bukan di seluruh Johor, tapi begitulah budaya di tempat saya dan tempat suami. Orang lelaki je yang pergi dan kami orang perempuan dengan kesibukan sendiri (siapkan makanan, sibuk isi balang kuih). Bila makin dewasa dan tau keutamaan solat sunat tersebut, saya mula melakukannya sendirian. Nak berjemaah dengan ahli keluarga perempuan yang lain agak sukar, masing-masing sibuk sendiri.

Alhamdulillah...entah mulai tahun bila, budaya tersebut perlahan-lahan berubah. Mula-mula sikit je jemaah perempuan yang ikut solat sunat di masjid. Dan lama-lama bertambah ramai dan meriah. Itu pengalaman saya yang dibesarkan di Pontian, Johor dan kemudiannya berkahwin dengan orang Batu Pahat, Johor. Maka kemudiannya dapatlah saya bersama suami dan mak/mak mertua beriringan ke masjid, kenangan yang indah!


Tatacara Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah
  • waktu solat sunat Hari Raya bermula selepas terbit matahari sehingga gelincir matahari. Cakap mudahnya, kita di Malaysia boleh mula solat sunat bermula pukul 8 pagi sehingga sebelum masuk waktu Zohor.
  • solat sunat Hari Raya dilakukan sebanyak 2 rakaat sahaja.
  • sunat membaca سُبْحَانَ اللَّهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَاللَّهُ أَكْبَر diantara selang lafaz takbir yang dibaca sebanyak 7 kali pada rakaat pertama dan 5 kali pada rakaat kedua.
  • niat dalam hati : 'Sahaja aku solat sunat hari raya aidilfitri dua rakaat imam/makmum kerana Allah Ta'ala'.
  • untuk rakaat pertama : sunat membaca doa iftitah → lafaz takbir 7 kali → membaca surah al-Fatihah → membaca surah pilihan (sunat membaca surah al-A'la) → teruskan solat hingga selesai rakaat pertama.
  • untuk rakaat kedua : lafaz takbir 5 kali (selain takbir perpindahan dari sujud ke qiam /berdiri tegak) → membaca surah al-Fatihah → membaca surah pilihan (sunat membaca surah al-Ghaasyiah) → teruskan solat hingga selesai rakaat kedua.

Solat Sunat Aidilfitri Tanpa Khutbah...Bolehkah?
Boleh, solat sunat kita tadi tu tetap SAH walaupun tak baca khutbah. Jadi apakah hukum membaca khutbah raya?
  • jika solat secara berjemaah, hukumnya sunat bagi imam membaca khutbah hari raya (sebanyak dua khutbah sama seperti khutbah Jumaat dari sudut rukun dan perkara sunat dalam khutbah).
  • jika solat sendirian, tidak dituntut membaca khutbah.

Panduan khutbah hari raya : selesai solat, imam berdiri menghadap makmum dan menyampaikan dua khutbah → khutbah dimulakan dengan lafaz takbir 9 kali berturut-turut pada khutbah pertama dan 7 kali berturut-turut pada khutbah kedua. Tak perlu mimbar dan tongkat ya, sebab di rumah. Cuma sediakan kerusi atau tempat duduk bagi imam duduk sebentar antara dua khutbah.

Bagi yang nak membaca khutbah hari raya, boleh dapatkan teks khutbah Aidilfitri 1441H yang disediakan oleh JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) DI SINI.

Nak baca Kit Panduan Sambutan Aidilfitri di Rumah Semasa PKP COVID-19 oleh JAKIM? Boleh klik DI SINI.

Untuk sahabat blogger semua...

8 comments:

  1. Syukran for sharing..

    ha'ah..masa kecik2 dulu, orang pompuan jrg gi solat raya di masjid/surau..Alhamdulillah, zaman dah berubah..mmg digalakkan wanita ikut serta solat raya berjemaah di masjid, tapi tak boleh berhias berlebih2an dan menjaga pandangan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, ada adabnya utk perempuan ikut hadir di masjid.

      Delete
  2. tgh baca2 juga tatacara solat sunat aidilfitri ... yelah, selama ni jadi makmum tapi tahun ni jadi imam pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Catatan sejarah...mungkin sekali je seumur hidup kan..

      Delete
  3. Syukur tahun ni wak dapat solat raya di masjid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah rezeki Wak...insan terpilih :)

      Delete
  4. Alhamdulillah kaum lelaki makin pandai mengimamkn kelaurga di rumah.hehehe

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita ^_^