Tuesday, 19 November 2019

Di Manakah Titik Tengah Semenanjung?

Tahukah korang di mana letaknya titik tengah Semenanjung Malaysia?

Titik tengah Semenanjung Malaysia terletak di Kampung Paya Siput, Lanchang, Pahang. Iaitu dalam daerah Temerloh. Ia dikenalpasti oleh JUPEM (Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia) pada tahun 2009.

Projek Temerloh Titik Tengah Semenanjung (TTTS) yang menempatkan Monumen Ikonik TTTS dan kemudahan lain seperti gerai, tandas, wakaf dan surau.

Menurut info, TTTS akan dibuka pada bulan Oktober lalu. Tapi masa saya sampai Sabtu lalu (16 November), ia masih belum beroperasi. Dan dengar khabar, Lemang To'ki yang terkenal di Bentong akan membuka cawangannya di sini. Kalau betul, Insya Allah tak sunyi tempat ni sebab Lemang To'ki ramai peminatnya (termasuk saya...hehe). Kita tunggu dan lihat.

Oh ya, gambar di atas saya ambil kira-kira jam 7 pagi. Lanchang masih diselimuti kabus tebal. Pemandangan yang indah dan terasa nyaman!

16 comments:

  1. owh kak ana baru tahu, sebelum ni Tg Piai penghujung benua Asia kan. Rupanya tengah2 Malaysia kat Temerloh.. good info ujie, tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...Tg Piai penghujung benua Asia.
      Kalau takde projek TTTS tu, mmg kita pun tak perasan psl fakta ni 😄

      Delete
  2. wak pon baru tau nih., hihi harus mampir

    ReplyDelete
  3. cantiknya kak... berkabus lagi, teringin nak singgah jugak lah... dana dah pernah sampai yang kt tanjung piai nk juga ke titik tengah nya... JUPEM tu tempat kerja dana tu kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu dah beroperasi, nanti boleh bgambar dgn monumen ikonik.

      Org JUPEM rupanya...😊

      Delete
  4. Thanks for the info...
    Nanti boleh lah gi sini

    ReplyDelete
  5. Oo ye ke. akak dah 2 3 kali ke Temerloh ni.
    kalau TANJUNG PIAI pulak penghujung benua asia.. kampung akak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekat sangat dengan kampung saya tu kak. org Johor jugak rupanya..hehe.

      Delete
  6. INdah suasana pagi.. Bagusnya ada ada kawan-kawan yang sudi berkongsi info begini..

    ReplyDelete
  7. Tak tau sehinggalah diberi tahu sekarang ni hihi.... Ingat Lemang Pak Ali je femes...rupanya Lemang Tok Ki pun ada ye Uji

    ReplyDelete
  8. Okay baru tahu..okay gak tu ada buat monumen dan buka tempat baru

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...