Thursday 31 October 2019

Hamka | TERUSIR


Tajuk : Terusir
Penulis : Hamka
Penerbit : Jejak Tarbiah
Tahun terbit : 2019
Jumlah muka surat : 130
Harga : RM25

Sejujurnya, ini merupakan kali pertama saya membaca buku karya Hamka. Karya Terusir terbit pada tahun 1940. Tetapi, buku yang saya baca ini merupakan terbitan semula di Malaysia oleh Jejak Tarbiah dengan izin hak cipta waris Hamka. Pun begitu, ia masih mengekalkan gaya penulisan Hamka dengan panduan pihak DBP (Dewan Bahasa dan Pustaka). Sebuah karya lama dengan nafas baru!

Karya ini antaranya memaparkan realiti masyarakat yang hidup dengan rasa dengki, kehancuran rumah tangga oleh suami yang tidak bertanggung jawab dan derita ibu yang terpisah daripada anaknya. Cerita disampaikan dengan gaya bahasa yang mudah dan jelas untuk kita ambil pengajaran.

SINOPSIS
Buku ini menceritakan kisah hidup seorang perempuan bernama Mariah yang penuh derita. Kisah bermula dengan kehancuran rumahtangga yang dibina bersama Azhar, lalu memisahkan Mariah dengan anaknya bernama Sofyan. Mariah difitnah dan tanpa usul periksa Azhar mengusir Mariah dari rumah mereka. Bermula dari situlah kehidupan Mariah mulai hancur - hidup seorang perempuan tanpa sokongan dan perlindungan.

PETIKAN BUKU
"Betul perempuan ini jahat menurut pandangan kita, tetapi kita tidak boleh segera mengutuk semua perempuan yang telah jadi jahat. Tiap hari kita mendengar perempuan yang dipaksa oleh kesulitan penghidupan sehingga kemiskinan itu menghilangkan rasa malu, dan ada kalanya seorang perempuan tersesat, terjerumus ke lembah kehinaan bukan kerana salahnya sendiri, sebab ia seorang perempuan yang lemah tetapi dari salah kita laki-laki juga!"
(halaman 116)



2 comments:

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****