Saturday, 18 February 2012

"Dia Ada Jin Ni.."

"Dia ada JIN ni.."

Pernah jumpa orang yang taksub mengenai JIN?
Asal ada yang tak kena pada seseorang je, pasti jin yang disyaki.
Susah dapat jodoh..ada jin menumpang.
Asyik ditimpa masalah..ada orang hantar jin.
Anak kerap menangis..ada jin yang mengacau.
Kerap sakit kepala..pun kerja jin!

Betul...ada kes-kes di atas memang kerja makhluk jin.
Sebab dia memang wujud di alam ini.
Tapi percaya yang melampau mampu merosakkan iman.
Bagaimana???
Bila segala masalah kita terus kaitkan dengan hasil kerja jin,
itu bermakna kita yakin jin itu makhluk yang sangat berkuasa.
Sehingga mampu melakukan apa saja pada makhluk manusia!

Kalau ada masalah..fikir penyelesaian yang logik.
Kalau ada penyakit..jumpa doktor untuk rawatan.
Setelah segala usaha menemui jalan buntu..barulah boleh dikaitkan dengan JIN.
Bolehlah jumpa pengamal perubatan Islam...
Yang cuma memerlukan bacaan ayat suci sebagai cara penyembuhan.
Bukan jumpa dukun atau bomoh...
Yang memerlukan kambing putih atau sepinggan pulut kuning!

Jin amat suka jika manusia mudah percaya dia penyebab sesuatu.
Kerana itu bermakna manusia mengakui kuasa jin.
Dan jin lagi suka mengganggu manusia jenis ini!
Itu antara pesanan seorang pengamal perubatan Islam.

22 comments:

  1. haah kan, syirik tu..mintak dijauhkan..nauzubillah..

    nice entry, nice reminder :)

    ReplyDelete
  2. Yeza,
    skong....


    Kekadang ada yg sanggup lakukan apa je utk bomoh demi nk sembuh....

    ReplyDelete
  3. kita mudah percaya pada benda2 syirik..

    ReplyDelete
  4. xpnh jmpa face to face tp dlm tv ada la..heee..mcm mak mertua dhia dlm tentang dhia..ngeee ;p

    syirik kan kan?

    ReplyDelete
  5. ia mmg wujud tapi kes2 tu tak pasti la disebabkan dr jin tu. tapi yang pasti mahkluk nie mudah masuk kedalam tubuh bila kita ada semangat marah yg membara...jadi byk2kan lah berzikir dan beristifar

    ReplyDelete
  6. Knal rapat dgn org mcm ni..smpai 1tahap,terasa mcm die lebih percayakn jin dr kekuasaan Allah..huhu

    ReplyDelete
  7. nak kambing..nampak sangat mengarut..syirik..hehe

    ReplyDelete
  8. Yg boleh dipercayai tu percayalah, yg melampau tu baik abaikan...ada jg sesetengah org taksub dgn Jin ni..kdg2 asik tuduh jiran pelihara hantu raya, atau rakan jaga hantu ish3..

    ReplyDelete
  9. saya pernah jumpa orang gini..
    apa2 sikit jin...
    dia demam pun dia kata ada kena mengenaa dengan benda2 gini..

    ReplyDelete
  10. mmg ada org camni..dlm kalangan family pun kdg2 camni...kdg2 perkataan n kepercayaan camni mmg dlm tak sedar boleh ke arah menyekutukan Allah. Wallahualam!!

    ReplyDelete
  11. amal kan ayat2 ruqyah...
    nak hindar diri dari ilmu syaitan...
    insya allah...

    pengalaman ita..
    kay umah sendiri...disebabkan duk sorang ..ada 2 bilik kosong..malam2..macam2 bunyi...tapi jenis ita malas nak ambik tahu..buat macam biasa...mengaji memang tak tinggal...
    sekali suh ustaz tengok..penuh satu umah jin duk menumpang....
    huhuuhuh..tapi sekarang ni alhamdulillah....semua beres....umah pun dah aman..dari bunyi-bunyian.....

    heheheh..terpanjang lah plok komen hari ni....

    ReplyDelete
  12. moga kaum keluarga tidak terjebak dgn keje syirik begini..

    ReplyDelete
  13. kekadang mnusia ni sis berfkir diatas kotak pemikiran..mudah taksub akan sesuatu benda.ermm maseh ye atas entry ni...

    #sy suka JINbara je..lagu dorng best..

    ReplyDelete
  14. kadang2kan bila jumpa org yang terlalu taksub ngan jin nie kelakar gak..semua benda kat sekeliling dia kaitkan ngan jin...sampai kadang2 kala dia lupa yg Allah s.w.t mampu lakukan ape saja yang dikehendakiNya..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  15. bila terlebih pcye yg makhluk ni boleh membantu pulihkan penyakit pown mnyebabkan ade timbulnye isu syirik kn..

    ReplyDelete
  16. setuju dengan k.ujie..
    kalau sakit sepatutnya rujuk doc dulu..dah habis ikhtiar barulah cuba rawatan tradisional or sbgnya..ini tak..sakit sikit jumpa bomoh..bukan apa..peralatan moden bolehla kesan kalau ada penyakit luaran yang kita tak jangka..yna ni dok kampung kak..so banyak sangat dengar pasal benda macam ni..ni sekarang sepupu kena kencing manis..dok berubat kampung last2 kaki makin melarat dah baru decide nak buat rawatan ke hospital..dia takut pergi hospital awal2 takut kaki kena potong..padahal sekarang ni pun memang akan kena potong dan lagi banyak lah bahagian kaki yang akan kena potong..haishh..

    ReplyDelete
  17. lieynanilaz:
    mudah percaya krn merasakan ia berkuasa.

    eita:
    alhamdulillah dah settle ya..
    susah dok sekali dgn jin ni.

    cik ika:
    bkn setakat terlebih percaya, mmg tak boleh percaya @ minta bantuan dari jin utk apa jua masalah.

    prettywrite:
    susah jugak nak ubah mentaliti org kan? harap lps apa yg jadi tu..timbul kesedaran pd yg lain jugak.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum,

    susah bila dah terlalu percaya jin ni sampai lupa percaya dengan Allah.

    minta dijauhkan dari perkara yang tidak elok ni :)

    ReplyDelete
  19. sbaiknye if ade rs yg xkne, juz gi jmpe pengamal perubatan islam je trus..
    cam adik sy time baby dlu, asyik nngis je.. pas jmpe ustaz haron din, trus ok, alhamdulillah~.. ^_^

    ReplyDelete
  20. dengar bunyi pelik2 je ada jin....padahal anak jiran dok main guli...cari barang tak jmpa je salahkan hantu syaitan...erm kdg2 sakit otak dengar...huhuuu

    ReplyDelete
  21. syaitan yg hasut supaya percayakan jin...huhuhu

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...