Saya kalau makan kat luar dan ada yang tak puas hati memang komplen.
Tapi bukan semua tempat tau, tengok kat mana premis kita makan tu.
Kalau warung tepi jalan, sikit-sikit hal buat tak kisah je lah.
Tapi kalau restoran punyalah cantik dan harga makanan mahal,
Memang rajinlah saya buat komplen.
Yelah...kenala berbaloi dengan harga yang kita bayar.
Lagipun tak maulah ada pelanggan lain yang terkena.
Ada yang bila kita komplen dia terima dengan baik,
Ada jugak yang bagi alasan macam-macam tanpa kata maaf,
Ada jugak yang terus buat tak tahu walaupun kita dah ulang DUA kali!
Kita komplen bukan sebab tak mau bayar apa yang dah dimintak,
Tapi sebenarnya kita tolong dia jugak untuk perbaiki bisnes makanan dia.
Kalau daging tak liat, air boleh minum, layanan mesra dan cepat,
Mestilah ramai pelanggan setia yang datang.
Siapa yang kaya? Bukan saya pun kan.
*Paling tak boleh tahan bila ada kedai makan, tapi tak sediakan tisu lap tangan. Boleh pulak jawab 'belum beli'...fuh!
saya mmg anti kedai yg KEDEKUT dgn tisu ni...berkira sangat!
ReplyDeletepernah terkena kat taman melawati, pukul 8 pagi mintak teh o panas, tapi dia kata air tak masak lagi!
ReplyDeletekomplen itu perlu sebab itu hak kita sebagai pelanggan yang membayar. lagi pun memang betul la, komplen kita tu untuk perbaiki bisnes mereka...
sy mmg kuat komplen. tp dh kwin ni, husband selalu je tahan2 bila nk komplen...
ReplyDeletesy x berani nak komplen sb benda makanan...nanti kang bila komplen, dia tukar makanan lain..tp yg dah siap baca2 ke apa...
ReplyDeletekita yg nak mkn dan byr harus lah komplen kan..
ReplyDeletekita yg nak mkn dan byr harus lah komplen kan..
ReplyDeleteHr tu terkena..tanyer mna tisu..plyan tu ckap..laa..tak order pun...mna lh kite tau tisu kna order...
ReplyDeletelebih kurang lah kak, same ngan ros...hak kita..dh lah mahal, pastu tak memuaskan hati memang kena jugalah komplen, pernah tu dia lambat sgt haantar makanannn..last-last abah kite cancel je kak...org laun yg datang kendian dh dpt makan..kami dtg dulu lambat dpt makan...tapi skrg dh jarang makan luar..huhu..sedihhhh.
ReplyDeletekami pun komplen jugak tapi cam k.ujie cakaplah... ikut tempat. pernah suami izan suruh budak tu rasa air teh tarik yg kelat tak boleh nak telan. mujurlah diganti lain.
ReplyDeletesaya selalu mkn di warong2 je...
ReplyDeletelps ni kena bawak tisu lap tgn sendiri hehehee...
Kalau sikit punya hal, simpan dlm hati aje...tapi kalau dah kes melampau mana mulut boleh diam..
ReplyDeletetepat sekali kak..sebenarnya dengan kedai2 yang mewah laa patut kena complain klu ade silap..ade sesetengah orang takut nak complain klu makan kat restoran mewah..saya pernah jumpa orang camtu..hehehe
ReplyDeleteRegards,
-Strider-
boleh plak lom beli tisu..
ReplyDeletesaya kadang2 komplen..
tp banyak tulis komplen atas kertas tinggal di meja or pinggan...
saya jarang komplen... tapi kalau tak puas hati cukup la sekali saya datang...
ReplyDeletekadang2 ada juga x puashati...bayar mahal tp makanan x sedap...tapi tak brani komplen...komplen kat hubby je lah....
ReplyDeletepernah jugak komplen tp jrg selalu kalau x sdapp.. mmg x pg dah kedai tu.. tp agak melampau kalau kedai mkn xde tisu dan bg tahu belumbeli gegegege
ReplyDelete