Tuesday, 8 January 2019

Bukit Batu Putih, Tanjung Tuan, Melaka

06.01.2019 | AHAD

Setelah lebih dua bulan tak ke hutan (kali terakhir pada bulan Oktober 2018), semangat dan keterujaan saya berada pada tahap tinggi untuk aktiviti kali ini! Antara misi saya untuk tahun 2019 - mendaki sekurang-kurangnya enam buah bukit/gunung. Tapi bukan yang tahap susah atau perlu bermalam, cukuplah sekadar sesuai dengan kemampuan diri. Yang penting, saya nak menikmati pemandangan hutan di tempat berbeza.


Bukit Batu Putih Pembuka Tirai 2019
Saya mulakan di sini kerana dah agak biasa ke Hutan Rekreasi Tanjung Tuan. Bagus untuk permulaan. Untuk catatan ni, saya tak cerita detail cara ke sini sebab dah pernah menulis masa pertama kali pergi. Boleh rujuk catatan terdahulu kot ada yang belum pernah pergi dan nak mendaki di sini.

Kami memilih laluan paling mudah untuk sampai ke puncak Bukit Batu Putih. Dan akan balik ikut laluan lain yang lebih sukar, lebih mencabar.

Perubahan baik...kali ni dah ada papan notis baru oleh Jabatan Perhutanan Negeri Melaka dan dah disediakan tangga besi. Kali terakhir kami datang, masih perlu memanjat sambil berpaut pada akar pokok.

Sepanjang perjalanan kami kerap berselisih dengan kumpulan pengunjung lain. Nampak sangat mula lambat, orang dah balik, kami baru nak naik. 😁

Kali ni dah disediakan tali untuk kita panjat naik/turun puncak. Lebih mudah! Tapi kalau guna tali gini, kena bergilir naik/turun. Jangan sama-sama berpegang pada tali, bahaya.

Alhamdulillah...berada di puncak Bukit Batu Putih, Tanjung Tuan, Melaka buat pertama kali untuk tahun 2019. Perjalanan dari pintu masuk utama ke sini sekitar 35 minit (termasuk stop ambil gambar..haha). Orang tak terlalu ramai di puncak, tapi masih perlu bersabar untuk dapat bergambar dengan view di atas. Tak perlu berlama-lama sebab panas terik kat atas ni.


Balik Melalui Laluan Pantai
Untuk cabaran dan pemandangan yang berbeza, kami balik ikut laluan lain. Masuk hutan ➝ jumpa pantai ➝ masuk hutan ➝ kembali ke jalan utama (jalan tar). Laluan lebih curam, lebih mencabar mental dan fizikal. Masa jumpa pantai tu memang hilang jap rasa penat, pastu bolehlah melepas lelah dan melayan perasaan tengok laut lepas. Hehe

Berehat kat pantai sambil makan coklat/minum air dan snap gambar sana sini...termasuklah tongkat sakti ni pun kena jadi model 😆. Buat pertama kali, saya guna trekking pole ni. Beli dah agak lama, tapi tak pernah guna sebab rasa leceh dan rimas nak kena pegang dia. 

Tapi bila dah guna, nampaknya memang sangat membantu saya untuk melangkah lebih stabil bila di tempat yang curam dan jadi tempat berpaut bila dah kelelahan. Cuma sedikit leceh bila kita perlu pegang tali, dan kena pegang dia jugak. Dan bila dah pegang tongkat, tak dapatlah saya snap gambar tumbuhan menarik di sepanjang laluan. Mungkin belum biasa.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Untuk rekod :
Ketinggian puncak - ~300 meter (belum dapat info tepat)
Waktu masuk - 10 pagi
Waktu keluar - 11.45 pagi

2 comments:

  1. Alhamdulillah...dapat sampai ke puncak dan dapat lihat pemandangan yang sangat cantik. seronok dapat buat aktiviti macam tu kan, teringin juga tapi tu la macam tak tahu bila nak mula

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...