Thursday, 24 November 2022

Setia Dengan Kebenaran

 
Buku Setia Dengan Kebenaran
Judul : SETIA DENGAN KEBENARAN
Penulis : Hasrizal Abdul Jamil
Penerbit : Jejak Tarbiah
Tahun terbit : Cetakan ke-5, 2020
Jumlah halaman : 346

Sebuah lagi naskhah hasil penulisan ustaz Hasrizal Abdul Jamil yang selesai saya nikmati. Saya meminati penulisan beliau yang membawa pemikiran pembaca supaya berfikir secara kritis. Kita membaca, kita berfikir dan mula menganalisa kejadian-kejadian di sekitar lingkungan kehidupan kita. Sering kali juga saya temukan jawapan kepada persoalan yang bermain di fikiran. Membaca penulisan beliau membuat fikiran saya lebih jelas tentang satu-satu hal dan memberi rasa tenang untuk terus menghadapi ujian demi ujian dalam meniti kehidupan.

SETIA DENGAN KEBENARAN
Buku Setia Dengan Kebenaran adalah kumpulan artikel yang disampaikan dalam bentuk travelog santai tetapi membawa persoalan yang serius dan rumit. Penulis memberi penjelasan, kritikan, pandangan serta solusi berkaitan persoalan yang dibawa.

Kandungan buku ini terbahagi kepada lima bahagian dengan bab kecil di bawahnya :
  1. Kebenaran Ilmu dan Akal
  2. Kebenaran Akhlak
  3. Kebenaran Pendidikan
  4. Kebenaran Gerakan Islam
  5. Tamadun
Antara bab yang menarik perhatian saya - Masih Ada Betul yang Betul dan Salah yang Salah. Bab ini  menjawab persoalan yang timbul dalam pemikiran saya apabila terbaca hantaran atau komentar di media sosial. Ketika kita tahu perkara tersebut adalah salah lalu ada yang menyuarakannya, namun ia dibalas dengan kata-kata seperti berikut :

“Biarlah dia nak pakai macam mana pun, bukan beli pakai duit kau!”
“Alah…serius sangat grup ni! Gurau-gurau je pun tak boleh ke?”
“Setiap manusia ada pendapat berbeza, kita lapang dada jelah dengan apa dia kata.”

Semuanya jadi betul dan boleh dibuat. Tak ada yang salah. Sungguhkah begitu? Memetik kata-kata penulis di halaman 184 :
“Mungkin ada kebenarannya tetapi kesan besarnya adalah seperti langsung tiada apa yang muktamad dalam kehidupan ini hingga tidak tahu apa yang hendak dipegang sebagai “pegangan” dalam hidup ini. Hidup tanpa panduan. Semuanya betul belaka.”
Pegangan. Itulah kata kuncinya. Kita mesti ada pegangan hidup. Berkelakuan dan bercakap selari dengan pegangan hidup kita. Kita Muslim maka pegangan hidup kita berpandukan ajaran Islam. Perbezaan di antara kita bukanlah alasan untuk kita bebas melakukan apa saja atau bercakap apa saja atas nama perbezaan. Masih ada perkara yang betul dan ada perkara yang salah.

Buku Setia Dengan Kebenaran
Isi buku Setia Dengan Kebenaran.

ANTARA PETIKAN MENARIK DI DALAM BUKU INI :
  1. Agama kita hanya ritual. Bukan sahaja ritual pada sujud dan rukuk, malah dalam segala-galanya. Tanpa makna. Kita solat, berpuasa, berzakat dan berhaji tetapi sejauh mana solat menjadikan kita ini sujud dan tunduk di luar solat? Sejauh mana puasa membebaskan diri daripada perhambaan kepentingan peribadi atau kepada mengutamakan kepentingan Yang Maha Tinggi? Sejauh mana zakat kita menjadikan komuniti Muslim sebagai komuniti yang saling menjaga kebajikan si miskin yang tiada status sosial? Sejauh mana haji kita menjadi kemuncak Freedom, Equality dan Fraternity? Kita berusaha keras untuk menyahihkan penampilan luaran ibadah kita tetapi pedulikah kita kepada roh ibadah itu sendiri? - bab Meninjau Eropah : Beragama Tanpa Tuhan.
  2. Sesungguhnya, setinggi-tinggi falsafah dan pemikiran adalah dalam membawa kepala seorang hamba sujud di atas tanah menyerah diri kepada Tuhan. - bab Takutilah Fitnah Ilmu dan Tahu.
  3. Bagi mereka yang melakukan sesuatu pekerjaan dengan nama Allah, dia melakukannya dengan kualiti tertinggi. Dia melakukannya dengan prinsip yang tinggi. Dia melaksanakannya dengan penghormatan yang tinggi kerana dia membawa nama Tuhannya. - bab Risalah Al-Nur : Teladan Basmallah.
  4. Kita memuliakan masa kerana memuliakan masa itu ialah ibadah kita kepada Allah. Tanda keimanan kita kepada-Nya. Ibadah-ibadah kita sangat banyak yang disandarkan kepada masa. Lima waktu solat, permulaan puasa dan berbuka, Ramadan dan Syawal, hawl untuk zakat, musim haji, dan amalan-amalan sunat yang disandarkan kepada masa-masa yang tertentu ialah modus operandi Islam agar sensitiviti terhadap masa adalah dengan dorongan iman. - bab Perlukah Jepun kepada Wal-Asr?
  5. Dengan berbahasa secara betul, kita akan berfikir dengan betul. Oleh sebab berbahasa itu amat dekat dengan soal berfikir, kita perlu menertibkan cara berbahasa dan cara berfikir. - bab Qawlan Sadida : Menyelamatkan Perkataan daripada Kebengkokan.
  6. Lisan itu banyak mengundang sesalan. Apabila lisan mengungkapkan sesuatu, kadang-kadang teratur dan lurus, namun sering juga terbabas hingga diumpamakan oleh cerdik pandai kita bahawa “lidah itu tidak bertulang”. Sukar lurus. Sering terpesong ke sana sini. Malah apabila terpesong disengajakan dan jadi biasa, lidah tidak bertulang bertukar menjadi “lidah bercabang”. - bab Tulisan dan Lisan : Tangan Menjadi Lidah pada Akhir Zaman.
  7. Perbaiki hati agar ada ukhuwah, ada empati. Dengan hati yang mahu berkomunikasi, kita lebih sabar dalam mendengar. Lebih berisi. Mendengar secara salah bukan penyakit telinga. Ia penyakit hati. Akibatnya, kita gagal memahami. - bab Salah Mendengar Bukan Akibat Sakit Telinga.
  8. Andai ilmu itu diumpamakan seperti air, maka sudah tentu tanah yang paling rendah bakal menakung air terbanyak. Rendahkanlah diri, nescaya rahmat Allah akan berpihak kepada kita. Rahmat beroleh kurnia ilmu yang membentuk akhlak. - bab Mengadabkan Orang Mengaji.
  9. Apabila kita mahu menghormati, memuliakan dan beradab sopan dengan guru, kita hilang keseimbangan lalu menjadi taasub tok guru. Kita memuja mereka dan menjadi pahlawan-pahlawan membentengi mereka daripada kritikan yang hakikatnya diperlukan oleh semua manusia. Apabila kita mahu berfikiran kritis, memuliakan kebenaran dan mengamalkan keberanian dalam berpendapat, kita sekali lagi hilang titik keseimbangan lalu menjadi biadab, bermulut celopar, mengutip jargon-jargon longkang dan menggambarkannya sebagai manifestasi kebebasan diri daripada belenggu status quo. Mengapa begitu? - bab Pemberontak yang Seimbang.
  10. Mempertahankan kewarasan akal ialah prasyarat untuk kekal setia dengan kebenaran. - bab Mempertahankan Kewarasan Akal.

Petikan di atas saya kongsikan bukanlah kerana ia menarik pada keindahan bahasa semata, tetapi ia menarik untuk kita fikir-fikirkan dan dijadikan sebagai nasihat yang baik dalam meniti kehidupan. Pun begitu, apa yang saya kongsikan ini terlalu ringkas dan sedikit. Sebaiknya bacalah dan hadamkan sendiri buku ini untuk mendapat kefahaman yang lebih menyeluruh dan lebih jelas.

Setia dengan Kebenaran - bacaan bagus yang membawa pembaca untuk berfikir dengan akal yang baik demi setia dengan kebenaran. Walaupun mungkin ada bahagian yang tidak mudah untuk saya faham, tetapi pada keseluruhannya saya amat menikmati pembacaan naskhah ini. Semoga apa yang terkandung di dalamnya memberi kebaikan buat diri saya dan orang di sekeliling.


Buku ini bukanlah jawapan kepada “Apakah itu kebenaran?”, buku ini hanya memberi kunci kepada persoalan-persoalan akal supaya berfungsi penuh demi mencari kebenaran. Kerana kebenaran akan lumpuh dengan akal yang tumpul. 
- petikan kata pengantar oleh Hafizul Faiz.



12 comments:

  1. tetap setia..kita sebagai umat yang percaya tetap setia hidup dalam kebenaran

    ReplyDelete
  2. Memang kena baca dengan penghayatan supaya faham. Saya ada juga buku nukilan Ustaz Hasrizal ini. Pengalaman beliau di Ireland.

    ReplyDelete
  3. Cover dia simple tapi menarik perhatian

    ReplyDelete
  4. baca tajuk pun dah boleh agak mesti serius buku ini

    ReplyDelete
  5. Tajuk dan kupasan isi yang deep. Sambil berdakwah sambil bercerita. Terima kasih berkongsi ulasan

    ReplyDelete
  6. Dah lama sy tak ikuti penulisan
    dan perkembangan beliau. Nampaknya byk hikmah boleh dikutip dari buku ni.

    ReplyDelete
  7. Saya pulak skrg tgh membaca 'A Juz A Day : Summary of the Quran'. Seronok dgn gaya penulisan Imam Yahya Ibrahim mengupas mesej-mesej yang terkandung dalam setiap juzuk Al-Quran.

    ReplyDelete
  8. mcm best..xpernah baca tulisan beliau hihi..tp bolehla cuba cari nanti..

    ReplyDelete
  9. Semakin akhir zaman semakin sukar kita mencari kebenaran dek dipenuhi fitnah yang tak terjangkau dek akal..
    Semoga kita terus dikurniakan hidayah dan berpegang teguh kepada agama Allah s.w.t
    Terima kasih perkongsian...

    ReplyDelete
  10. baca buku macam ni perlu kan suasana tenang untuk menghayati. dah lama tak baca buku selain buku sekolah anak-anak.

    ReplyDelete
  11. Betul juga, pegangan hidup kita tu la yang membatasi setiap perbuatan kita. Semua perkara, ada batasnya. Sebab tu la perlunya pegangan agama. Part "Dengan berbahasa secara betul, kita akan berfikir dengan betul. " membuat saya terfikir, betul juga tu. Setakat ni, saya kalau bercakap ikut suka je. Anak2 ikut. Lepas ni kena bercakap dgn lebih berhemah dan bersantun la.

    Lagi point no 9 tu, mmg banyak kita lihat sekarang. saya boleh relate dgn banyak perkara yang jadi dalam persekitaran kita skrg. Dalam socmed, bila pentaksub komen untuk membela idola masing-masing, ermmm seram tgk komen.

    ReplyDelete
  12. menariknya buku ni...membina pemikiran kritis

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita ^_^