Thursday 20 February 2020

Restoran Herba Nasuha

Lokasi makan tengahari saya pada hari Ahad lepas - Restoran Herba Nasuha. Kunjungan semula setelah bertahun lama tak ke sini. Dulu...sewaktu pak mertua masih ada, dah beberapa kali kami makan bersama di sini. Kali ni kami bertiga saja bersama mak mertua.

Keluar dari tol Pagoh, belok kiri. Teruskan perjalanan sampai jumpa papan tanda besar ni. Lepas selekoh tulah pintu masuk ke Nasuha Herbs & Spices Farm. 

Inilah bangunan yang menempatkan restoran, ruang pameran dan jualan.

Masuk dalam bangunan, akan jumpa ruangan pameran dan jualan terlebih dahulu sebelum masuk ke restoran. Perut dah lapar, kita masuk makan dululah. Lepas makan nanti baru kita tengok bahan pameran dan jualan.


Restoran Herba Nasuha (Nasuha Herbal Restaurant)
Dekorasi restoran yang sangat unik, menarik dan memberi rasa tenang. Berkonsepkan alam semulajadi, sesuai dengan tema restoran herba. Saya suka!

Masuk ke bangunan ni tadi memang dah kena bukak kasut tau. Jadinya bila masuk restoran ni tapak kaki kita akan menikmati urutan refleksologi bila memijak di laluan berbatu. Yang dalam gambar ni tak terasa sakit sebab tak berapa timbul batunya. Tapi kalau berjalan di laluan antara meja-meja kanan ni, batunya lebih terasa di tapak kaki. Sampai terjengket-jengket berjalan dek sakit...haha!

Menu spesial di sini - Herbal Briyani. Boleh pilih nak a la carte atau set. Kalau set, hidangan termasuk sup herba dan teh herba. Teh herba boleh pilih ikut masalah kesihatan kita.

"Mana satu yang paling tak pahit?" risau pahit, saya tanya siap-siap. Dah lupa sebab dah lama tak datang kan.. "Semua rasa tawar je. Kalau nak manis sikit, boleh tambah madu" jawab pelayan lelaki yang baik melayan.

Telur ayam herba organik, telur ayam yang direbus bersama herba-herba terpilih. Rupa luaran gelap macam telur pindang. Kami beli sebiji sekadar untuk merasa. Bila kami makan, rasa dan bau taklah kuat macam telur pindang.

Herbal Briyani with Mutton pilihan saya. Rasanya? Okey la...tapi belum tahap memenuhi citarasa saya. Seingat saya masa datang dulu-dulu, memang menu nasi briyani kambing nilah yang sangat sedap! Mungkin kali ni dah tukar tukang masak, atau mungkin citarasa tekak saya dah berubah? Emm...hahaa.

Mencuba kek coklat ni sebab ada harga diskaun dengan pembelian set nasi briyani tadi. Harga selepas diskaun, RM3.

Selain tu, kami order Mee Bandung dan Fish & Chips untuk suami dan mak mertua. Sengaja order menu berbeza supaya boleh rasa macam-macam. Tapi nampaknya semua pun rasa biasa-biasa je, tak memenuhi citarasa. Tapi...citarasa kita kan tak sama. Kenalah datanglah sendiri untuk merasa. Yang pasti, seronok makan kat sini sebab rasa santai dan tenang je. Layanan pun sangat mesra dan bagus!


Ruang Pameran dan Jualan
Dah siap makan, bolehlah kita ke ruangan pameran & jualan ni...

Boleh belajar mengenai pelbagai jenis herba dan khasiatnya. Boleh terus beli produk berkaitan juga.

Pelbagai rempah turut dijual. Mak Siti adalah jenama di bawah syarikat Nasuha. Saya suka guna rempah soto Mak Siti, walau masak sup pun saya akan letak sedikit rempah soto ni, rasa lebih sedap!

--------------------------------------------------------
Bagi yang nak merasa makan di restoran herba yang unik ni, bolehlah datang ke Restoran Herba Nasuha. Pakej Lawatan ke ladang herba pun ada tau, tapi kena buat temujanji awal. Untuk info lanjut, bolehlah layari Facebook : Nasuha Herbs.

NASUHA HERBS & SPICES FARM
RESTORAN HERBA NASUHA

LOKASI :
KM 19, Jalan Muar-Pagoh,
Muar, Johor.
(Tel. : 06-973 7231)

WAKTU OPERASI :
Setiap Hari
10.30 pagi - 6 petang

5 comments:

  1. menariknya kak, cantik bumbung restoren nih colorful...
    sesuai nama restoran dengan konsep herbanya... dalam dia pun memang rare lah kak

    ReplyDelete
  2. Sangat menarik. Naaib baik jauh sangat. Haha

    ReplyDelete
  3. Pernah singgah sini
    memang menarik tempatnya

    ReplyDelete
  4. Menarik..
    Dekorasinya pun cantik..
    1st time dgr restoran herba ni..

    ReplyDelete
  5. Subahanallah..kreatif reka cipta nya

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****