Thursday, 29 March 2012

Faham Bacaan Solat Kita?

Terasa lama tak berblog, semuanya gara-gara kesihatan yang terganggu. Hilang terus mood menulis..mood jalan-jalan ke blog korang. Hari ni kesihatan makin membaik..Alhamdulillah, bolehlah buat aktiviti macam biasa. 

Ok, harini nak kongsikan satu video yang berguna untuk kita. Rasanya ramai daripada kita solat, tapi tak memahami sepenuhnya makna bacaan yang kita baca. Bagi yang menguasai Bahasa Arab, ini bukan satu masalah. Saya pernah belajar Bahasa Arab, tapi tak menguasainya..rugi!

Kenapa perlu faham? Bila faham maknanya, kita akan terasa lebih dekat dengan Allah. Faham juga membawa rasa khusyuk sebab mulut melafaz bacaan, hati pula menyebut maknanya. Fikiran pun terus tertumpu pada solat, tak sempat merayau-rayau! 

Jom luangkan sedikit masa belajar dengan cara ringkas dan pantas ni...


*Untuk belajar, video ni tak cukup sekadar ditonton sekali je.  

17 comments:

  1. Insya Allah dalam proses penambahbaikkan...terima kasih, nice entry ujie :)

    ReplyDelete
  2. takdapat tgk video la ujie....kena block
    rakpe nanti mlm dtg jengah balik

    ReplyDelete
  3. terima kasih ujie..
    tak puas tengok sekali

    ReplyDelete
  4. sy pun pernah belajar bahasa arab dl, tahu sikit2 je perkataan yg mudah2 tapi tak sepenuhnya... rasa rugi kan tak belajar sepenuhnya. Tapi takpa, boleh belajar lagi dan terus belajar.

    ReplyDelete
  5. Dulu mula-mula imam Mekah datang Masjid Jamek Kg Baru saya selalu pelik kenapa kadang-kadang dorang nangis ketika baca ayat tertentu..Lepas tu saya baru tau yang dorang menangis sebab setiap ayat yang dibaca difahami oleh imam tu..

    p/s; video tak leh tgk laa plak kt opis..nanti malam singgah balik..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. bestnya video ni..generasi ustaz kreatif ni sgt2 dperlukan..
    yana dulu pun belajar bahasa arab..
    setakat ana uhibbuka tu reti lah..hehe..
    kadang2 hafal jugak maksud dalam solat tu..tapi awal2 tu ingatlah..dah lama2 makin lupa..sebab tak praktis hafal balik semula..huhuh

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, Alhamdulillah kak Ujie sihat. nisa pula demam masa ni.. terima kasih share vid ni. nisa suka sangat sangat. Jazakallahu khair kak Ujie <3

    ReplyDelete
  8. MUNNA:
    silakan..perkara baik perlu disebarkan. ^_^

    PRETTYWRITE:
    ceh..dlm byk2 perkataan, yg tu yna tau ya! akak pun tau..

    ReplyDelete
  9. kalu takde masa memang tetap kena curik masa untuk belajar..
    satu pengkongsian yang indah kak..

    moga cepat sembuh ye...

    ReplyDelete
  10. bagus la ujie nie. sampaikan ilmu walau sedikit pun
    sgt2 bagus. dahulu pernah blajar kat sekolah agama

    ReplyDelete
  11. salam..kak ujie tak sihat ke?cian,semoga cepat sembuh ye..sy doakan.jaga diri n famly k

    #ada tgk tadi kat blog blogger lain.. terima kasih atas perkongsian..

    ReplyDelete
  12. Thanks sbb share. Video ni kena donload ni. Baru senang nak refer.

    ReplyDelete
  13. dulu saya belajar arab komunikasi.menghafal utk exam je.huhuu..mmg untung sape yg belajar bahasa arab ni,bahasa al-Quran..:)

    ReplyDelete
  14. btol tu..

    kena fhm br lebih rs dekat dgn Allah kan k.ujie..

    thankss 4 sharing..:D

    ReplyDelete
  15. kalau paham semua maksud tu, mesti solat jd khusyuk....tengah cuba perbaiki lg :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...