Tuesday, 29 November 2011

Kenapa Dia Yang Kamu Cintai?


Kenapa dia yang kamu cintai?
Kerana dia punyai wajah idaman Malaya.
Menatap wajahnya bisa membuat jiwa bergelora.
Lalu jika kemudian wajahnya cacat bercela,
Masih mampukah kamu mencintai dia...

Kenapa dia yang kamu cintai?
Kerana dia punyai jawatan tinggi.
Melihat angka gajinya bisa membuat kamu tersenyum sendiri.
Lalu jika kemudian dia hilang jawatan dan gaji,
Masih mampukah kamu mencintai dia...

Kenapa dia yang kamu cintai?
Kerana dia sering mengungkapkan puisi cinta.
Mendengarnya bisa membuat jiwa dibuai rasa.
Lalu jika kemudian dia berhenti membisik puisi cinta,
Masih mampukah kamu mencintai dia...

Kenapa dia yang kamu cintai?
Entahlah...kamu tak mampu memberi sebab.
Hanya ada rasa cinta tanpa bersebab.
Sesungguhnya...jangan bersebab untuk menyintai dia.
Asal berpandu iman di dada...jua warasnya akal fikiran.

Cinta yang tulus ikhlas...
Lahir dari hati tanpa sebab mahupun alasan!


*Rasa cinta tak perlu dicari, takut nantinya mudah jatuh cinta. Tapi masih perlu kepada usaha, dalam menemukan rasa cinta yang tulus dan berpanjangan.*


p/s: Ini adalah panduan buat adik-adik blogger yang sedang mencari teman hidup. Tapi kalau belum ada niat berkahwin, letak ke tepi je rasa cinta tu sebelum ia menjadi punca pelbagai dosa. Kan??


28 comments:

  1. cinta tak perlukan sebab :) terima kasih kak untuk nasihat ni..

    ReplyDelete
  2. entah laa..sebab sekatat nie tak mencintai lagi..hahahaha.. :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. mencintai tanpa alasan..
    memberi tanpa mengharapkan balasan..

    cintailah dia kerana dirinya..
    bukan kerana apa yg ada padanya..

    tq sis.. :)

    ReplyDelete
  4. Pengalaman mendewasakan kita...pernah bercinta 3kali sblum ni dan bila ditanya 'kenapa awak cinta dan sayang saya?"..mesti ada jawapan yg panjang dan romantik gitu tapi tak berkekalan jg..

    Yang sekarang ni, bila ditanya begitu..jawapnya, 'tak ada sebab knapa sy mencintai awak tapi sy rasa selamat bersama awak'..

    Dan, itu baru namanya cinta yg tulus..^_^

    ReplyDelete
  5. diana:
    thanks..

    wanie:
    *__^

    azlan:
    moga bertemu dgn cinta tulus!

    lia:
    tepat sekali kata2 lia. apa yg ada pdnya bila2 boleh Allah tarik.

    elih:
    terima kasih kpd pengalaman yg menemukan erti cinta tulus!

    ReplyDelete
  6. sy rse sy da jupe cinta sy n sy nk idop ngan dia :)

    ReplyDelete
  7. makin puitis akak sy sorang ni.hheee


    Sy nak kawin kak?hahaha nak kwin senang,tapi nak bagi bini makan tu payah..hahaa

    ReplyDelete
  8. Betul2..setuju..cinta tak perlu bersebab..cinta yg tulus..lahir dari hati yg suci..Insyallah akan berkekalan..^^

    ReplyDelete
  9. ctk:
    wah..dah ada rupanya cik adik sorang ni..

    ws:
    puitis? hehe..

    dah mmg ada kerja, insyaallah boleh bg mkn..cari yg faham situasi kewangan. boleh susah sama2.

    lily:
    insyaallah..

    ReplyDelete
  10. Cinta itu datang.....
    Cinta itu juga pergi...

    Cinta yg menjadi bunga kehidupan...
    Cuma kita selalunya mencintai yg salah..
    Salah kerana ia bukan milik kita..

    Mencintai yang salah itu sgt nikmat.. Syaitan berjaya menghasut....

    ReplyDelete
  11. Terbuai dgn puisi ini..
    Ya.. cinta..
    Jgn bputus asa utk dcintai..
    Cintailah seadanya cinta..
    Tnpa sbb mahupun alasan..
    Krn cinta itu milik Allah...
    selagi ada Dia dlm cinta kita..
    Selagi itu cinta diberikan oleh Dia..

    ReplyDelete
  12. tea:
    waduh..semoga tea terhindar dari mencintai yg salah..

    myez:
    cinta Allah..yg pertama pastinya!

    enot:
    pilih krn iman..

    tp:
    sbg manusia..aku cinta pdmu!
    *ayat biasa dlm novel2 RAM.

    ReplyDelete
  13. Asal berpandu iman di dada...jua warasnya akal fikiran..
    cinta yang datang wajib dihalalkan..

    betul tak kak? ^^

    ReplyDelete
  14. byk budak2 skrg korban kan maruah sobab cinto kato nyer...hmm..

    ReplyDelete
  15. betol tu kak..cinta tak perlu bersebab ;)

    ReplyDelete
  16. yayan:
    cewah..pndai sambung ayat ya.. ^_^

    tentu sekali cik adik yayan..halalkan cinta dgn pernikahan!

    papa mifz:
    bdk2 blm kenal erti sbnr cinta..
    suka & nafsu dianggap cinta.

    ieja:
    *_~

    ReplyDelete
  17. aku suka entri ni... terbaik sgt

    ReplyDelete
  18. cinta pada manusia akan hilang begitu saja tapi cinta pada ilahi adalah cinta yg hakiki:)

    ReplyDelete
  19. cinta yang datang dari hati baru lah ikhlas.....

    ReplyDelete
  20. Cinta tu apa? Pisau ke boleh luka-luka. Ish tak ley bg bebudak men nih...

    ReplyDelete
  21. pesanan di bawah akan menjadi panduan buat nadh. terima kasih. ;)

    ReplyDelete
  22. Inspire! Betul, jgn bersebab mencintai. Asalkan kerana iman.

    ReplyDelete
  23. blh jadi panduan...saya masih mencari...;)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...