Monday, 22 August 2011

Yok Ngomong Jowo!

***YOK NGOMONG JOWO!  =  MARI CAKAP JAWA!***

Sudah lama terasa nak buat entri mengenai bahasa Jawa.
Baru kini menjadi nyata.

Kenapa bahasa Jawa?
Sebab saya berketurunan Jawa dari Pontian, Johor...
Yang tak mahir berbahasa Jawa sebab jarang mempraktikkannya.
Maklum saja, seawal usia 13thn. sudah dihantar bersekolah di Negeri Sembilan.
Kemudian mengikut arus hidup..hingga akhirnya kini di Selangor.

Bila saya berpeluang mengasah kemahiran bahasa Jawa ni?
Bila tiba Hari Raya...
Sebab masa tu jumpa orang-orang tua.
Mereka bercakap bahasa Jawa,
Saya menjawab dalam dwi bahasa..
Jawa + Melayu!

Jika ada yang berminat mempelajari bahasa Jawa, sila layari laman web Famili Azam ni.
Tahniah atas usaha mereka dalam memastikan kelangsungan bahasa Jawa!

p/s: rugilah bagi orang Jawa, jika tidak tahu langsung berbahasa Jawa. Biasanya orang begini kita panggil "Jawa Murtad!"..hehehe. Eneng wong Jowo nang kene?

9 comments:

  1. Owh..org jawa..
    Rugikan klu bahasa sendiri tak tau nk ckp.. ^_^

    ReplyDelete
  2. orak opo2..hiii:>P ape ros merepek tu..:)

    ReplyDelete
  3. darkrose: 'orak opo' = tak apa.
    Mana amik nih?

    ReplyDelete
  4. tolong usha awek jawa sorang dua..blh ??aha

    ReplyDelete
  5. bahasa JOWO lebih susah dr bahasa kelate...ekekeke

    ReplyDelete
  6. ora gelem ngomong jowo, asyik ngomong jerman ojo...

    ojo lali mau ngomong jowo..:) haha

    ReplyDelete
  7. h.j: mu kena kecek Jawa dulu deh..hehehe..

    md ramos: mcm bhs. inggeris la, jarang praktik..susah.

    pyejal: kue wong jowo yo..wah, wes eneng sedulur nang kene..

    ReplyDelete
  8. dulu masa akak kerja kat jb memang ramai makcik2 yang cakap jawa...
    siap boleh sembang2 dengan dak2 indon yang kerja sekali tu...
    budak2 muda pulak susah nak jumpa yang cakap jawa...
    rugi la kalau tak praktik kan..kan??

    ReplyDelete
  9. diana: itulah kak, saya pun time raya je la boleh asah kemahiran ckp jawa ni. kalau salah..kena ketawakan..

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...