Thursday 18 October 2018

BETONG, Thailand : Menjengah Winter Flower Garden

Winter Flower Garden Betong
Dari Piyamit Tunnel kami ke Winter Flower Garden, tak terlalu jauh. Kita boleh berpatah balik ikut jalan mula-mula datang tadi atau terus jalan ke hadapan untuk ke Winter Flower Garden. Laluan seperti satu bulatan. Jalan nak ke Winter Flower Garden ni saya rasa lebih mencabar, semakin menaik, banyak selekoh dan ada runtuhan tanah (mungkin sebab musim hujan).

BETONG, Thailand : Menjengah Winter Flower Garden
Kami tiba di pintu masuk utama ke Winter Flower Garden Betong. Pemandangan yang cantik, macam kat Cameron Highlands!

BETONG, Thailand : Menjengah Winter Flower Garden
Parking kereta, kemudian kita kena jalan kaki untuk masuk dalam kawasan taman bunga. Ada petugas jual tiket kat pondok tepi ni. Hujan semakin lebat, masa kami juga kian suntuk (perlu keluar dari Thai sebelum gelap). Kami tak masuk ke kawasan taman. Sekadar melihat-lihat kawasan luar ni je. Ada kafe, kedai souvenir, tandas. Juga ada bangunan besar macam tempat penginapan. 

BETONG, Thailand : Menjengah Winter Flower Garden
Antara bunga yang segar dan cantik di luar taman. Kalau masuk dalam taman mesti lagi banyak yang cantik! Melihat bunga segar memang menjadi terapi bagi saya.

Kami tak berlama-lama di sini. Perlu kembali ke sempadan semula, dan akan bermalam sekali lagi di Pengkalan Hulu.


Fakta Menarik
Setelah datang ke sini barulah saya faham bahawa kawasan ini ada banyak tarikan pelancongan. Hanya dengan melalui laluan seperti satu bulatan besar, kita boleh melawat pelbagai tarikan pelancongan. Ada Piyamit Tunnel, Winter Flower Garden, Betong Hot Spring, Inthason Waterfall dan lain-lain lagi (boleh rujuk gambar peta di entri INI).

Fakta lebih menarik - kawasan tanah tinggi ini asalnya merupakan tempat persembunyian gerila Parti Komunis Malaya (PKM), kerajaan Thai kemudiannya menyerahkan kepada mereka sebagai tawaran untuk mereka memulakan hidup baru. (boleh baca berita penuh di SINI)

Hari ini, kawasan tersebut muncul sebagai kawasan tarikan pelancongan yang terkenal di Betong. 


Perkara Menarik
Antara perkara yang menarik perhatian saya dan sempat ambil gambar...

Kawasan ini masih terpelihara kehijauannya. Pemandangan hutan dan bukit melatari sekitar. Paling menarik bila nampak pemandangan di atas (gambar kurang jelas sebab hujan). Bukit yang penuh dengan tanaman pokok durian, dan pokok tersebut berikat dengan tali (menghasilkan pemandangan yang menarik). Bukan ikat pada buah tau, tapi tali tu mengikat dahan supaya tak patah dek menampung buah durian. Sepanjang jalan memang nampak buah durian banyak di pokok dan kenderaan-kenderaan pick-up sedang memunggah buah-buah durian. Teringin jugak nak merasa, tapi bila dah hujan jadi malas nak berhenti mana-mana.

Lori yang diubahsuai jadi kenderaan bawa pelancong. Yang ni banyak kelihatan di Piyamit Tunnel. Macam ngeri jugak naik kenderaan begini untuk ke tanah tinggi..hehe.

Catatan ke Betong, Thai tamat di sini. Walaupun singkat, tapi banyak pengalaman baru yang saya dapat.






.

3 comments:

  1. menarik tengok tamannya tu mungkin kalau dapat teroka lebih lagi mesti lebih banyak bunga yang cantikkan

    ReplyDelete
  2. dari penceritaan akak, teringin jugak saya nak ke Betong Thailan ni :D

    ReplyDelete
  3. time jenjalan paastu hujan mmg x best tapi itu di luar jangkaan kita kan

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****