Friday, 1 February 2013

Program Pemberian Makanan Kepada Asnaf 2013


Sama-samalah kita hebahkan program ni kepada mereka yang layak di luar sana.
Bagi yang nak jadi sukarelawan pulak, boleh hubungi urus setia seperti di atas ya.

(sumber : Bhg. Dakwah, JAKIM )

10 comments:

  1. Bagusnya setiap hari dibuka Ujie. Suka kakak tengok program macam ini.

    ReplyDelete
  2. alhamdilillah...semoga penganjur beroleh keberkatan hidup

    ReplyDelete
  3. Moga urusan sebegini dipermudahkan Nya...Insya Allah

    ReplyDelete
  4. setiap hari ker???mintak2 laa jangan ade yang cuba amil kesempatan.. :D

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. moga murah rezki sukarelawan ni...best jugk dpt jd sbahagian dr mereka :)

    ReplyDelete
  6. moga program berjalan dengan lancar..insha Allah :)

    ReplyDelete
  7. wush.. hari2..?.
    bagusnya....
    akak pun sukarelawan ker?

    ReplyDelete
  8. LIA:
    Eh, takle. Akak sukarelawan rumahtangga je..^__^

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum wbt
    Walaupun asnaf zakat terbahagi kepada lapan mengikut Dalam Surah AtTaubah:60. Firman Allah S.W.T yang bermaksud :
    “Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan bekalan) dalam perjalanan, (ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana “

    Namun semasa pemerintahan Saidina Umar AlKhattab asnaf ini dibataskan kpd 6 saja manakala pada zaman Umar Abd Aziz tiada seorang pun yang layak menerima zakat. Ini kerana org kaya tidak layak menerima zakat dan supaya kekayaan tidak bertompok dikalangan mereka!. Tetapi ini tidak pernah berlaku di Malaysia sebab semua asnaf tersebut mmg memerlukan walaupun kaya. Agaknya! Ini berdasarkan dalam Surah AlHasyr:7 كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنكُمْ ۚ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا(Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu. Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. ۚ Wallahualam

    ReplyDelete
  10. jln rahmat...kat mane tu ek...hebahkan utk kebaikan kan :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...