Wednesday, 24 February 2021

Pengalaman Kali Pertama Menjadi Pembaca Pruf


Sebenarnya ni kisah awal tahun lepas, lebih tepat lagi ia berlaku pada awal bulan Februari 2020. Masa tu saya memang sedang mencari-cari kursus dan/atau kerja berkaitan penulisan/perbukuan. Saya nak mencuba perkara baru (lepas tinggalkan kerja menjadi reseller tudung), selain memang minat terhadap buku. Langkah pertama, saya jadi ejen dropship di sebuah syarikat penerbitan buku.

Pembaca Pruf
Kebetulan, masa tu mereka perlukan dengan kadar segera seorang pembaca pruf (mungkin untuk semakan awal, bukan sebagai pembaca pruf utama tentunya). Apa lagi...sebaik je baca iklan tersebut di grup ejen, cepat-cepat saya hantar permohonan. Antara kriteria diperlukan - mahir bahasa Melayu, biasa membaca dan menulis di dalam bahasa Melayu. 

Alhamdulillah...saya diberi peluang tersebut. Satu cabaran besar sebab saya tak ada pengalaman. Ringkasnya, tugas sebagai pembaca pruf adalah membuat semakan dan pembetulan jika terdapat kesilapan seperti ejaan, tatabahasa dan tanda baca.

[pruf] | ڤروف. Definisi : salinan percubaan bagi sesuatu bahan yg dicetak. (Kamus Pelajar Edisi Kedua). 

Ibarat Mengulangkaji Pelajaran Bahasa Melayu Semula
Saya diberi masa beberapa hari je untuk menyiapkan tugasan pembaca pruf sebuah manuskrip hampir 200 muka surat. Manuskrip diberi dalam bentuk PDF. Ya...itulah hari-hari yang sangat menguji mental dan fizikal saya. Saya banyak belajar ejaan yang betul dengan membuat carian di laman prpm.dbp dan belajar tatabahasa dengan merujuk artikel berkaitan di internet. Dari awal pagi sehingga ke lewat malam saya menekuni manuskrip di skrin laptop, sampai sakit kepala. Haha...nak sangat merasa kerja pembaca pruf kan? Manuskrip tu pulak bukan cukup dibaca sekali. Baca kali kedua...eh, ada lagi kesilapan yang terlepas pandang. Bukan kerja mudah.

Terima Bayaran
Bab bayaran ni, sebenarnya pihak syarikat penerbitan dah hubungi saya menerusi WhatsApp sejak bulan Julai tahun lepas. Tapi lepas tu senyap dan saya pun akhirnya terlupa. Sehinggalah baru-baru ni saya teringat kembali bila buku yang saya buat bacaan pruf tersebut mula diterbitkan.

Saya terus mesej kembali bertanyakan hal upah tugasan saya. Lepas semakan dibuat, pihak syarikat memohon maaf kerana dah terlepas pandang begitu lama. Semalam petang jugak mereka buat bayaran. Dapatlah saya upah dengan kadar yang telah dijanjikan (RM2 untuk satu muka surat). Alhamdulillah! Upah pertama saya sebagai pembaca pruf! Terima kasih Allah atas rezeki dan pengalaman ini.

Saya catat di sini untuk rujukan masa akan datang. Entah bila akan dapat tugasan begini lagi kan...hehe.


6 comments:

  1. wa menarik ni, nak cuba register juga la

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. rezeki akak :) Seronok dapat upahnya tu.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah. Nasib baik pihak penerbit bayar walaupun awal-awal mereka terlupa.
    Hehe Puan Ujie sudah ada pengalaman membaca pruf.

    ReplyDelete
  4. pengalaman berharga ni kak ujie ;)

    ReplyDelete
  5. Tahniah! Pengalaman yang sangat berharga.

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita ^_^