Thursday 20 September 2018

Merentas Sempadan Thailand Melalui BETONG

10.09.2018 | Isnin
...sambungan catatan sebelum ini...

Setelah melepasi pintu gerbang masuk ke Thailand, kita kena terus cari parking. Sebab semua orang kena keluar untuk cop pasport. Masa kami tiba sini dah pukul 10 pagi (waktu Malaysia), orang dah mula ramai.

Kita masuk bangunan ni - Betong Boundary Post. Bawa PASPORT dan GERAN KENDERAAN (jika salinan geran, perlu sahkan terlebih dahulu di Balai Polis/JPJ). Masa kami sampai pukul 10 pagi, tak seramai ini. Ni gambar pukul 11pagi, kami dah siap cop pasport.

Ikut prosedur, kita cuma perlu ambil dan isi BORANG TM6 kemudian terus beratur di pintu tertulis 'Passport Control' untuk urusan cop pasport. Juga ambil dan isi BORANG TM2 & TM3 bagi yang membawa kenderaan, untuk urusan kastam selepas ini. Mudah je kan! Jadi apa yang dibuat ramai-ramai kat sebelah luar tu pulak? Hmm...


Setiap Masalah Adalah Bisnes
Bisnes sedang berjalan di sebelah luar. Masalah? Tiada sebarang borang disediakan! Kosong je kat tempat borang. Masalah yang sengaja diwujudkan mungkin? Saya bertanya kepada seorang pengunjung yang sedang beratur untuk cop pasport, dia menunjuk ke arah luar. 

Ada dua barisan, satu untuk borang TM6 dan satu lagi untuk borang TM2 & TM3. Borang akan siap di isi dengan bayaran tertentu. Disebabkan kami nak isi sendiri, suami terus ke depan minta borang. Tapi tak dapat, staf tersebut suruh berbaris jugak! 😠

Borang TM6 saya yang siap diisikan (secara paksa), bayaran RM2/borang dikenakan. 

Masa beratur ni nampaklah yang staf tu suka hati je nak bagi atau tidak borang. Yang bernasib baik, dia bagi je borang. Yang lain-lain, macam kami jugaklah kena paksa beratur dan bayar. Oh ya, keratan bahagian 'Departure Card' nanti akan dikembalikan kepada kita. Sila simpan dan serah semula masa keluar Thai.

Mujur untuk borang TM2 & TM3 (dua set) ni kami dapat untuk diisi sendiri. Tak pasti berapa bayaran dikenakan jika mereka yang isikan. Jimat kat situ. Tapi ada yang menyakitkan hati pasal borang ni, terutamanya bagi yang terpaksa membayar. Nanti saya cerita...


Rasuah atau Sedekah?
Dah ada borang TM6 yang lengkap diisi, barulah kita beratur kat bahagian dalam untuk urusan cop pasport.

Selepas pasport saya di cop (tapi belum diserah kepada saya), pegawai terbabit menunjukkan jari ✌ dan sebut RM2. Saya hulur RM2, dia letak pasport atas kaunter. Tiada resit, ini bermakna ia bukan transaksi sah. Atas kekangan masa (masuk Thai cuma sampai petang), tak rajin saya nak bersoal jawab dengan pegawai tu. Sebelum ni baca pengalaman orang lain, harini saya alaminya sendiri.

Nak kata rasuah pun bukan, sebab dia dah buat kerja (cop pasport). Dah kira macam kita bagi sedekah pulak, dia mintak dan kita bagi. Sedekah tak ikhlas, terpaksa bagi sebab risau dia 'susahkan' kita. 😥

Selesai urusan pasport, naik kereta dan bergerak ke bangunan Betong Customs House untuk urusan Custom Declaration. Boleh parking kat sini (sebelum lalu Customs House tu), atau parking depan lagi (ruangan terhad). Pemilik kenderaan perlu turun dan bawa dokumen (BORANG TM2 & TM3, GERAN KENDERAAN & PASPORT) ke kaunter kastam.  

Masa kat sinilah akan terasa rugi bagi yang dah bayar upah isi borang TM2 & TM3 tadi. Sebab pegawai kastam tu langsung tak ambil borang tersebut, malah tak tengok pun 😐. Penat je kita isi dua set tadi tau, buang masa! Dia cuma ambil geran kenderaan untuk isi dalam sistem.

Kemudian kita akan diberi borang yang siap print begini - CUSTOM DECLARATION FORM. Simpan elok-elok dan mesti diserahkan kembali masa balik bagi mengelakkan denda. (Dah kenapa pulak tarikh tu dia letak 10/09/2561?)

Sekali lagi mintak duit...kali ni RM3. Tanpa resit. Nak kata harga borang, tak tertulis pun kat borang. Ada jugak seorang yang bertanya, tapi pegawai kastam tu tak jawab pun. huh..

Total amaun kami kena bayar : RM11

--------------------------------------------------------------------------------------

Alhamdulillah selesai semua urusan dalam tempoh sekitar 1 jam 15 minit. Tak susah sebenarnya, cuma sedikit leceh. Inilah pengalaman saya di pintu masuk Betong, Thai. Berbeza masa masuk ke Brunei dari Sungai Tujuh, Miri yang lancar dan rasa mudah. Begitulah..lain negara, lain cara.

Sebenarnya semasa berurusan di imigresen Thai, ada yang mengajak kami untuk 'mempercepatkan urusan'. Tapi ada bayaran lainlah. Tak payah beratur, semuanya akan siap! Yang mengajak ni orang Malaysia yang dah biasa masuk Thai. Dia kenal orang yang boleh berurusan. Dia sendiri menggunakan 'khidmat' tersebut sebab bawa ahli keluarga yang agak ramai. Kami menolak dengan baik. 

...okey, kita teruskan perjalanan!






.

8 comments:

  1. amboi jauh betul tahun tu kak, 2561...perh :D

    ReplyDelete
  2. ni memang jujur first time CT tahu boleh masuk Thai kot lain ngeh2. hehe.. rare rare =D

    ReplyDelete
  3. hai sis, bnyak info sy dapat kat blog sis ni terutama sekali trip ke china, sy baru plan nak pegi sana untuk memborong barang jualan, baru membaca pengalaman orang lain...

    ReplyDelete
  4. Macam2 ye kak.. Apa2 pun, ini semua pengalaman..
    Betul kata akak lain negara, lain caranya..
    Yg penting dpt masuk.. Hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah tujuan berjalan jauh, meraih pengalaman..hehe

      Delete
  5. kalau RM2 sorang mmg byk la masuk poket sendirik..adeh!!

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****