Tuesday, 15 May 2012

Kamu Gagah?

Bunga..boleh membuat kita tersenyum!

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Bukanlah orang gagah itu orang yang kuat bertinju. 
Akan tetapi orang yang gagah ialah orang yang dapat mengawal diri ketika marah."
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Marah...cetusan rasa hati.
Tak salah dan ia normal.

Cuma yang perlu?
Kawal diri ketika marah.
Hindari berkata kesat...
atau berbuat kasar.
Jadi orang gagah!


p/s: Motivasi untuk diri sendiri. Bila umur dah masuk 30-an, barulah saya lebih tenang dan dapat mengawal diri ketika marah. Mungkin belum cukup baik, tapi ia lebih baik berbanding sebelumnya. 

14 comments:

  1. salam ujie..betul tu.semakin meningkat usia semakin kita boleh menggawal amarah..cum kadang2 kalau rasa melampau sangat..masih boleh kawal..tinggalkan tempat tu.

    ReplyDelete
  2. betul2x.. setuju sangat..

    akak usrah sy ckp juga..

    Allah akan mengampunkan dosa jika ada hambaNya mengawal marah lalu mengampunkan orang yang buat hamba itu marah..

    betul x kak?
    betulkan jika saya ada salah..

    bunga tu cantik lah kak ^__^

    ReplyDelete
  3. lagipun , tak manis rasanya bila seseorang wanita tu mengeluarkan kata2 kesat .. jadilah wanita yang cantik pada kata2nya jugak ..

    ReplyDelete
  4. dewasa dengan pengalaman..pengalaman mengajari kesabaran..

    ReplyDelete
  5. ya betul tu, itulah gagah sebenar. moga aku juga dapat kawal marah dan emosi ketika diuji dgn sifat marah.

    eh...aku pemarah ker?

    ReplyDelete
  6. amarah tu dah sebati dengan sy dulu kala,semoga sy mampu mengawalnya dari menghancurkan diri sy sndiri..

    #slmt mlm kak,cantik bunga..

    ReplyDelete
  7. Sama la ujie. Bila dah masuk 30-an baru saya jadi lebih bertenang. Kalo tidak asyik moody je bila ada apa2 yg tak mengikut kehendak saya.

    ReplyDelete
  8. sedang cuba menjadi lebih rasional ketika marah.. =)

    ReplyDelete
  9. kadang2 gagah kadang2 lemah jugak..huhu

    ReplyDelete
  10. betul la..
    saya dulu masa berdarah muda sikit2 nak hangin..kekonon berani la..
    padahal..
    hampeh!!
    sekarang ni tak de la buat gitu..
    nak marah pun tengok tempat tengok masa..
    yang penting kawalan diri tu...kan??

    ReplyDelete
  11. LYD & DIANA:
    hoho..betul! Dulu bila marah mmg moody & perasan berani kalau dpt marah org tu balik. Mmg la tak berkasar/keluar kata2 kesat, tapi mmg nak balas balik.

    skrg ni kira lebih matang la kan.

    ReplyDelete
  12. sy kalau tengah marah suka diamkan diri smpai cool semula...tp ssh nk control lg kalau ada yg mendesak2 :(

    ReplyDelete
  13. sebelum masuk atau melangkah ke situasi tu...cuba bersedia, org macam mana yg akan aku hadapi ini...
    kalau dia jenis yg mulut lepas, saya dah bersedia menyabarkan diri sebelum berhadapan dengan mereka...kalau dia jns cakap tak fikir dulu, saya akan sediakan diri supaya boleh terima dgn tenang...kalau dia memang berniat untuk menyakiti...saya kuatkan diri supaya redho..moga Allah selamatkan diriku dari marah, moga aku berada dalam kondisi yg rasional...selalu ingatkan diri mcm tu...tp kadang2 termengadu jugak pada suami n mak, kadang2 mengadu jadi mcm mengumpat...namun kita insan yg lemah...hanya Allah tempat kita berserah diri..

    ReplyDelete
  14. org yg hebat ialah org yang mampu mengawal diri ketika marah..

    jum jadi org hebat itu.. :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...