Saya kalau makan kat luar dan ada yang tak puas hati memang komplen.
Tapi bukan semua tempat tau, tengok kat mana premis kita makan tu.
Kalau warung tepi jalan, sikit-sikit hal buat tak kisah je lah.
Tapi kalau restoran punyalah cantik dan harga makanan mahal,
Memang rajinlah saya buat komplen.
Yelah...kenala berbaloi dengan harga yang kita bayar.
Lagipun tak maulah ada pelanggan lain yang terkena.
Ada yang bila kita komplen dia terima dengan baik,
Ada jugak yang bagi alasan macam-macam tanpa kata maaf,
Ada jugak yang terus buat tak tahu walaupun kita dah ulang DUA kali!
Kita komplen bukan sebab tak mau bayar apa yang dah dimintak,
Tapi sebenarnya kita tolong dia jugak untuk perbaiki bisnes makanan dia.
Kalau daging tak liat, air boleh minum, layanan mesra dan cepat,
Mestilah ramai pelanggan setia yang datang.
Siapa yang kaya? Bukan saya pun kan.
*Paling tak boleh tahan bila ada kedai makan, tapi tak sediakan tisu lap tangan. Boleh pulak jawab 'belum beli'...fuh!