Tuesday, 29 May 2012

Bila Tiada Zuriat, Kasih Suami Jadi Kelat?

Di awal usia perkahwinan dulu, ada yang berpesan kepada saya...
Cepat-cepat dapatkan zuriat, nanti boleh 'ikat' suami.
Orang lelaki ni kalau tiada zuriat, kasihnya berpaling arah.
Saya hanya tersenyum mendengar...
Malas nak bersoal jawab dengan seorang yang lebih tua.
Mungkin begitu pengalaman hidup dia...
Atau pengalaman insan terdekat dengannya.
Bila tiada zuriat, kasih suami jadi kelat.

Saya berfikiran positif dalam isu ini,
Paling penting saya perlu percaya ketentuan Allah.
Dialah sebaik-baik pengatur bagi tiap hamba-Nya.
Kita boleh berusaha apa jua...tapi Dia penentu akhirnya.

Memerhati cerita rumahtangga orang...
Ramai yang punya zuriat...seorang atau beberapa orang anak,
Tapi bukan semua yang berakhir dengan cerita indah.
Masih ada isteri yang tidak merasa bahagia,
Masih ramai punya suami yang tidak bertanggungjawab.
Dan..tak kurang juga yang sudah bercerai atau diduakan.
Nyata...zuriat bukanlah punca.

Bila tiada zuriat...
Biasanya suami isteri akan lebih rapat,
Sebab tumpuan hanya pada pasangan.
Melakukan segalanya bersama.
Asal saja keduanya tahu meraikan hidup.
Dan bersyukur apa adanya.

Hidup..bukan untuk rasa kelat.
Hiduplah dengan penuh kemanisan!


p/s: Alhamdulillah atas kemanisan hidup ini...^_^

30 comments:

  1. nice entry dear.. zana setuju sgt..

    bila beluma da zuriat, hubungan suami isteri makin erat.. semakin hari, semakin kuat.. lebih menghargai perasaan masing2.. ada banyak jugak kebaikannya..

    ReplyDelete
  2. betul zuriat bkn lah reason suami terikat ..yg penting kerukunan n tolak ansur dlm r/tanggga mmbawa bahagia :)

    ReplyDelete
  3. ya kan dah ada anak pinak pun ramai yang tak bahagia..memang anak tu pengikat kasih sayang tp nak kata rumahtangga kekal bahagia sebab ada anak tu macam totally wrong..heheh

    ReplyDelete
  4. Salah satu yg dijadikan dominan punca boring.. Ada anak memang seronok.. Tp hubungan suami isteri itulh yg penting.. Hargailh ketika memiliki.. Allah hanya pinjamkan...

    ReplyDelete
  5. klau hati dh berubah tu..serba ckup pn rse mcm xcukup..huhu

    ReplyDelete
  6. zuriat tu cuma pelengkap hidup suami isteri. yang penting adalah kehidupan suami isteri tu harus dijaga....

    ReplyDelete
  7. Leceh nak menjawab dgn org2 yang suka suruh dpt zuriat cepat2 ni. Saya pun bosan nak jawab. Kadang2 apa yg Allah tentukan untuk kita tu adalah yg terbaik utk kita. So, kalo org tu belum ada zuriat, mungkin itu lebih baik utk dia. Macam kawan saya, kawen 5 tahun takde anak... pastu dpt anak. Mmg mereka hepi, tapi isteri dia kata dia rindu kat husband dia. Sbb dah takde 'can' nak berdua-duaan macam dulu. Mcm sy pun blum ada rezeki lagi. Tapi sy positif je. Sementara belum ada ni, spend time la puas2 dgn husband. Dah sampai masa nanti insyaAllah akan ada la rezeki tu.

    Ujie dah ada anak ke blum?

    ReplyDelete
  8. btl2... kelat ke masin manis... itu semua terpulang kat kita... jgn salahkan faktor lain...

    ReplyDelete
  9. LYD:
    blm..makanya terhasil entri ni..^_^

    ReplyDelete
  10. heee..ira blh ambil iktibar dlm kisah ni..sbb belum kahwin..:)

    anak tu rezeki dr Allah..kalau tak diberi lagi rezeki tu msti ada hikmahnya kan k.ujie..

    pss : maaf ira lama xupdate..sibuk pon iyea, malas pn iyea..ira boleh update tp nak blogwalking tu y payah..last2 tak update hampir sbln..maaf kak buat akk tertanya2..hee

    ReplyDelete
  11. walaupun baru 3 bulan, org lain asik menanyakan tentang zuriat kat saya. sekarang nie, mcm stress sikit. tapi, saya jugak mcm akak. saya percaya Allah ada rancangannya utk kita..insya allah...hidup pasti manis dan kita mesti positif...:)

    ReplyDelete
  12. setuju dgn pendapat Ujie..hanya org yg merasai saja yg akan memahami kan:)

    ReplyDelete
  13. salam ujie..jangan risau..insyaallah satu masa nanti..acik dulu pun 5 tahun baru dapat yang sulong..alhamdulillah.bagi kita tak terasa masa berlalu..orang keliling yang tak senang tengok..
    Insyaallah mudah2an ada rezeki ujie..jiran sebelah rumah acik..6 tahun selepas anak pertama acik lahir..maknanya selepas 11 tahun..itu semua kehendak yang Maha Esa.Insyaallah.

    ReplyDelete
  14. Hmm anak2 adalah pelengkap kepada hubungan suami isteri.
    Tapi jika allah belum meberi rezeki,bagi saya hubungan suami isteri tu akan bertambah kuat..
    Dek kerana suami memberi sepenuh kasih sayang kpd isteri dan begitu juga sebaliknya.. :)

    ReplyDelete
  15. :) pelengkap hidup zuriat ni


    tapi kalau dah tiada rezeki, nak buat mcm mana kan

    ReplyDelete
  16. kadang tu ada anak pun masih lagi bergaduh....
    dan cari lain...

    ada lah hikmah yang kita tak tau bila belom di kurniakan anak kan...

    ReplyDelete
  17. termenung baca entry ni...saya setuju dengan ujie...selalunya orang sekeliling yang byk beri tekanan...orang yg terdekat tu lah yang selalu ingatkan tentang akhirat...anak, harta, dunia hanya pinjaman...semua tu ujian buat kita ujie...moga kita sabar menempuhnya...yang lambat tu lebih manis...insya Allah :)

    ReplyDelete
  18. ternyata zuriat bukan penentu kebahagian^^semua terletak pada suami isteri tu gak..

    slmt mlm kak..

    ReplyDelete
  19. depends pada diri sndiri dan pasangan sbenarnya untuk bntuk rumahtangga..kalau dah takdir Allah smpai ke sudah tiada anak maknanya memang tak de rezeki. RUmahtangga bukan terletak pada anak tapi pada diri pasangan itu sndiri. Saya dan suami mmg akan jadi rapat kerana anak2 sbb bila merajuk or bmsm muka anak2 automatically akan jadi pnyambung..nak tak nak kena gak bckp perihal anak2 kan hehehehehe..then lepas tu baru luahkan antara satu dgn lain...tapi jgn gunakan anak pnyebab retak / tiada seri rumahtngga :)

    yg pnting apapun Allah kasi kat kita (rumahtangga or anak) kita kena bersyukur dan nikmati hidup terus sebelum smpai ke titik akhir hidup kita :)

    ReplyDelete
  20. ada juga pun pasangan yang bahagia walaupun takde anak .. tapi saya tak boleh komen panjang2 lah sebab saya pun belum kahwin .. cuma , kalau ikut pandangan saya .. takde anak bukanlah masalahnya ..

    ReplyDelete
  21. ACIK:
    terima kasih atas perkongsian yg memberi motivasi.

    betullah, mmg kita tak terasa masa tu berlalu..mcm baru je kawin. tapi mmg org lain pulak yg rasa lama.

    TIHARA:
    ujian..membuat kita lebih dekat dgn allah, lebih rapat dgn pasangan kita, kan..^_^

    ReplyDelete
  22. betul tu kak..tapi kadang2 sy pun pelik..walaupun dah ade zuriat tapi suami pun tetap kelat..mungkin kualiti suami dia tu tak baek kot..hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  23. betul tu. boleh honeymoon kan. same lah kite. org yg sibuk duk cucuk yg negatif ni, jeles sbnrnye. huhu. ;)

    ReplyDelete
  24. pendapat saya zuriat bkn punca utama tak bahagia...ada yg xde zuriat sendiri bahagia sampai ke hujung nyawa,tp yg anak ramai bercerai berai..tp mesti semua org nak zuriat sendiri.

    ReplyDelete
  25. xpe kak...blum rezki lg...ada yg xdpt ank bertahun2 tp berkat kesabaran dan doa, tuhan makbulkn jugk :)

    ct akn doakan akk ye :D

    ReplyDelete
  26. emm sayunya baca entry ni..sy pun masih belum dikurniakan zuriat wpun dah lama bkahwin.alhamdulillah kasih sayang suami ttp seperti dulu.mudh2an dia x berubah hati walaupun keluarga kami belum lengkap sepenuhnya..

    ReplyDelete
  27. betul tu.. ade juga yg anak ramai tp masih juga bercerai... errrmmmmm....

    ReplyDelete
  28. ada juga yang kekal bahgia selamanya walau x de zuriat :)

    ReplyDelete
  29. CT:
    thanks atas doamu..amat diharapkan!

    SHAHZEE:
    hakikatnya..bkn sume org dpt berkahwin..dan bkn sume org dpt anak. alhamdulillah, dpt suami yg mampu berfikiran baik kan..

    ReplyDelete
  30. Sangat setuju ;-) mmg walau masib belum punya zuriat, tp kasih sayang bertambah erat, sgt dimanjakan suami.....sgt bahagia...syukur ya Allah......apalah sgt setakat diuji lmbat dpt zuriat kalau nk dibandingkan dgn kebahagiaan kasih sayang yg KAU beri ini... :-) :-) :-)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...