Thursday, 1 September 2011

Lepat Kacang Merah

(sila klik untuk lebih jelas)

Selain ketupat, lepat kacang merah ni merupakan antara menu wajib pada hari raya di rumah keluarga mertua saya. Ia diperbuat daripada beras pulut yang digaul bersama kelapa parut, kacang merah dan garam. Kemudian bolehlah direbus bersama ketupat seperti biasa.

p/s: Saya rekodkan cara membuat lepat ni sebab saya pun masih belajar membuatnya.

8 comments:

  1. Kacang tu dimaniskan macam kacang merah cendol ke Ujie? Macam sedap je...

    ReplyDelete
  2. mie: tak..cuma perlu rendam semalaman atau sekurang-kurangnya beberapa jam utk bagi lembut.

    ReplyDelete
  3. tak pernah mkn..
    buat apatah lagi..:p

    ReplyDelete
  4. diana: kak, ni mknn tradisi raya org Jawa..terutamanya Jawa di Batu Pahat.

    Kalau nak rasa, kena dtg beraya la...

    ReplyDelete
  5. wuish,, x penah tengok nih.. huhhuuh

    ReplyDelete
  6. Lum pernah makan lagi...teringin jugak haha :)

    ReplyDelete
  7. lia, elih: time raya pergi la rumah kwn2 yg dok Bt. Pahat, Johor..baru dpt merasa!

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...