Tuesday, 17 December 2013

BUNGA Orkid Harimau

Alhamdulillah...hujung minggu lalu saya balik kampung.
Kalau dalam catatan bulan lepas, saya ada tunjukkan kat korang gambar putiknya.
Kali ni saya nak tunjuk pulak bunga Orkid Harimau ni.
Rasanya, pertama kali juga saya tengok.
Berbau wangi,  warna dan corak yang cantik!
Mungkin sebab coraknya, ia dinamakan Orkid Harimau.
 
 
 
 
Warna nampak lain sikit sebab yang ni ambil awal pagi,
cuaca tak cerah. Air embun pun masih ada tu..
 
Bunga akan mula berkembang dari bahagian bawah tangkai.
 
 
Saya ambil gambar banyak sebab orkid ni agak susah berbunga. Kalau berbunga pun tak banyak. Kali ni kira banyak, ada 9 tangkai semuanya. Nak tanam takde ruangan dan tak berapa rajin pun. Simpan gambar jadiklah. ^__^
 


13 comments:

  1. Orkid ni rare tau Ujie. Klu dijual, mhl oh!!! Spesis eksotik ni....

    ReplyDelete
  2. eh, aa bau?! pernah plan nak tanam pokok bunga kat depan rumah. tapi sampai sekarang terbiar kosong!

    ReplyDelete
  3. FARA:
    yup..spesis tumbuhan hutan, tu yg eksotik. mmg mahal dgrnya.

    SM:
    ada bau..mybe sbb bunganya banyak. tapi bila cium bunga tu mcm tak bau pulak.

    ReplyDelete
  4. subhanallah.... uniknya. gambar pertama tu betul2 nampak mcm mulut harimau ternganga. cuma gigi je takde.

    ReplyDelete
  5. Akak suka orkid Ujie... tahan lama bunga nya tapi nak berbungga punyalah susah kan... bila dah berbunga ambil gambar banyak2.. cantik tu :)

    ReplyDelete
  6. Kalau di rumah kampung bolehlah Ujie sebab perlu tempat luas. Kalau dlm pasu bertahunlah nak menunggu...

    ReplyDelete
  7. wah...lain macam rupa orkid nie..yang pertama tu dah macam gambar ikan pun ade kak..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  8. Gambar orkid yang first tu.. nampak macam mulut jer hahaha.. :P

    ReplyDelete
  9. Terpegun dengan orkid foto yg mula2 tu...cantik sungguh!1

    ReplyDelete
  10. menakutkan betol gambo 1 tu..macam rimau tengah duk mengaum...

    memang comel..tak pernah lagi tengok..kat umah pun ada tapi spesis kecil je

    ReplyDelete
  11. menakutkan betol gambo 1 tu..macam rimau tengah duk mengaum...

    memang comel..tak pernah lagi tengok..kat umah pun ada tapi spesis kecil je

    ReplyDelete
  12. terima kasih sudi share gambo dgn kitorang ;)

    ReplyDelete
  13. tak berapa nak tahu sgt nama pokok bunga orkid ni.. cantik yer.. iyelah kelopak dia mcm corak harimau

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...