My Blogshop :

Thursday, 21 November 2013

Anggerik/Orkid Harimau (2)

Saya pernah menulis mengenai pokok anggerik/orkid harimau ni lebih setahun lalu. Masa tu bunganya baru je habis gugur. Entrinya DI SINI. 
Dan kali ni saya sempat rakamkan gambar putik bunga orkid harimau ni. Ada kira-kira 9 tangkai, tapi tak taulah berapa yang akan menjadik sebab banyak kumbang. Untuk info, pokok orkid harimau ni agak susah mengeluarkan bunga. Mertua saya tanam dah lama, tapi baru beberapa kali ia berbunga.





...dan harap-harap saya berkesempatan rakam gambar bunganya yang berkembang...



17 comments:

  1. corak dia mcm harimau ke? Atau sebab dia payah nak keluarkan bunga dia dinamakan harimau?

    ReplyDelete
  2. kenapa panggil orkid harimau.. sebab warna dan corak dia ala² harimau eh..

    ReplyDelete
  3. Ohhh.... kalau keluarga kakak panggil orkid kelapa Ujie. Bunga dia kalau kembang akan jadi kuning/oren dan coklat. Cantik sebab setangkai pun dah banyak bukan main...

    ReplyDelete
  4. LYD & MASYA:
    sbb warna bunganya..

    KAKZAKIE:
    Akak ckp cantik...buat saya tertunggu camne rupa bunga dia. Ramai yg mencari orkid ni.

    ReplyDelete
  5. cantiknya kak...kat mana bunga ini ditanam??kat kampung ker???

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. AZLAN:
    Kampung mertua.. :)

    ReplyDelete
  7. eh besar pokoknya ya.. biasanya kan pokok orkid kecil2 dalam pasu tergantung tu kan.. tak pernah tgk yang mcm ni.. atau mungkin pernah tapi tak perasan.. haha

    ReplyDelete
  8. Tak pernah akak tengok ujie... harap-harap akak pun dapat tengok dia berkembang.. nak update dalam bila orkid tu kembang ye :)

    ReplyDelete
  9. uii besar pokoknya..ni memang betul2 harimau..
    orkid harimau ni kalau jual kat pesta2 bunga agak mahal kan

    ReplyDelete
  10. Kak Nurul baru tgk orkid harimau nie,besar pokoknya ya...

    ReplyDelete
  11. Patut namanya orkid raksaksa kan? Sebab pokoknya besar macam raksaksa...

    ReplyDelete
  12. as salam k.ujie :)

    ohh tu ke orkid harimau...hihi 1st time dgr :)

    t.kasih utk doa k.ujie..xtlewat la nak wish hihi

    ReplyDelete
  13. saya pernah tengok pokok ni dkt nursery...orkid harimau ka namanya. dok heran cina ni tanam pokok apa..

    ReplyDelete
  14. kunjungan perdana sobat,,,salam blogger

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...