Friday, 25 November 2011

Lelaki...Kamu Pun Ada Aurat!


Yang ni belum tutup aurat..
Aurat perempuan...sering diperkatakan.
Kerana perempuan, tumpuan pandangan lelaki.
Aurat lelaki...sering dilupakan.
Kerana lelaki, jarang menjadi tumpuan pandangan perempuan.

Duhai lelaki Muslim...
Sungguh...aurat untukmu amat mudah.
Sekadar dari pusat sehingga ke lutut.
Itulah aurat lelaki...mudah, lalu sering diambil mudah!

Tiada salah berseluar pendek melepasi lutut,
Menjadi salah bila tiap bergerak lutut tersingkap.
Tiada salah tidak berbaju...asal kawasan pusat tidak terlihat.
Menjadi salah juga bila seluar yang dipakai nipis dan ketat.

Seluar tiga suku boleh saja menjadi pilihanmu...
Santai, selesa dan mampu menutup aurat.
Sesuaikan juga pemakaian ketika bersukan...
Usah biar terdedah peha yang aurat.

Lelaki...jagalah auratmu!
Biar perempuan tidak memandang...
Namun ada Allah yang sedang menilai.
Jangan ambil mudah auratmu yang memang mudah!

Peringatkan suami, adik atau abang kita tentang aurat mereka.
Mungkin ada yang lupa...lelaki jua ada aurat yang perlu dipelihara!


31 comments:

  1. Lelaki....... Mereka selalu lupa...

    ReplyDelete
  2. setuju...
    pi kedai naik motor pun boleh pakai seluar pendek..
    nampak bulu kaki kerinting2..:p

    ReplyDelete
  3. Tea:
    meh kita ingatkan mereka..


    diana:
    nak santai punya pasal..
    bulu kaki kerinting2? hahaha..

    ReplyDelete
  4. pompuan tak berapa nak pandang aurat lelaki

    malu..hihi

    ReplyDelete
  5. kalau betis licin x pe la jugak kan..haha

    ok mesti kena nasihat en.tunang la nti jgn pakai seluar pendek keluar rumah..hehe

    ReplyDelete
  6. lea:
    tu pasal lelaki sampai lupa diorang ada aurat..hehe

    ieja:
    nasihat boleh..bebel jgn tau. ^_^

    ReplyDelete
  7. Setuju..
    Nasiblah Hubby lily tak suka pakai seluar pendek..^^

    ReplyDelete
  8. nice entry =)

    asyik kita je kena dgn diorg, kekadang diong pun tlupa..yg main bola tu, seluar takat lutut je,mana nak sedar bila masa tselak ke ape ke kan

    ReplyDelete
  9. salam Ujie.
    Aurat lelaki ni amat ketara dalam sukan (terutamanya bola sepak). entah kenapa,belum ada penyelesaian ke arah ini. Maksud saya kenapa tidak diislamisasikan bola sepak. Malah negara yg tegas dgn hukum syarak spt arab saudi tetap tidak menghalang pemain bola sepaknya berselaur pendek.

    ReplyDelete
  10. lily:
    mudah..tak payah nak ingatkan.

    munna:
    kot pasti menang bila main bola pakai seluar pendek..?? heh..

    shameel:
    tu yg pelik..boleh pulak islam sebahagian2.

    ReplyDelete
  11. tutup mata tgok bola..
    aurat!
    hehe..
    Lelaki mmg sllu lupa.. ada yg tau tp buat2 lupa..

    ReplyDelete
  12. hhe..peringtan utk saya jugak..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. ramai lelaki ske pakai short pants..cane tah

    ReplyDelete
  14. bile di tanyer nape pakai seluar pendek diorang selalu cakap...
    senang nak bergerak....
    macam lah selama ni xleh bergerak pakai seluar panjang..

    ReplyDelete
  15. hahha.
    betul2..
    dioarang salu lupa..

    auratnya dari pusat ke lutut..

    :)

    ReplyDelete
  16. pemain bola sepak tak tutup aurat..huhu

    ReplyDelete
  17. terima kasih kak..

    insyaallah akan sy jaga..selmat malam..tc ye^^

    ReplyDelete
  18. heeheh,,,betul tu kak,,,thanzk kerana mengingatkan :)

    ReplyDelete
  19. setuju..lelaki kl ckp bab aurat pmpn laju je..sdgkan lelaki pn ada batas aurat jgk..so sm2 la kita menjaganya bukan slg slh menyalahi..

    ReplyDelete
  20. bz nampak akak sy sorang ni..buat apa tu?hehe

    salam maal hijrah^^

    ReplyDelete
  21. myez:
    tutup mata?? dgr kat radio je lah ya! haha..

    azlan:
    hehe..tapi ada juga org tak suka diingatkan tau.

    tihara:
    short pants..kena tanya apa lelaki tu fikir. selesa..seksi.. ^__^

    ReplyDelete
  22. eita:
    haa..betul3! abis tu kita yg prmpn ni tak perlu bergerak jugak ke??

    lia:
    kot diorang ingat..pusat & lutut je! harap takde yg gitu..

    wanie:
    itu hakikatnya...

    ReplyDelete
  23. ws:
    sblm jaga aurat isteri..kena tau jaga aurat sendiri. ^_^

    cik nisa:
    ^___~

    yen:
    sama2..saling ingat mengingat.

    ReplyDelete
  24. cik tom:
    hehee..tu saya kenakan lelaki pulak!
    takle..saling ingat mengingat utk cari redha-Nya.

    ws:
    wkend mmg bz sikit achie..jarang boleh update entri.

    ReplyDelete
  25. papa mifz bukak aurat kat rumah jer...:)

    ReplyDelete
  26. setujuuu...asek nk slh kn pOmpuan je smpai diri pon lupa..huhu

    ReplyDelete
  27. masih bz kak??

    game tgk tak ??hhee

    ReplyDelete
  28. papa mifz:
    kat rmh dgn isteri & baby tu..takde hal.

    ctk:
    wah..geram nampak!

    ws:
    kurang minat bola..jarang tengok. tapi tetap amik tau.

    ReplyDelete
  29. i like N3 ni.. thanks sis.. susah betul dema2 nie nak mengaku kan?? EGO katekan.. hehe

    \\( ^_^ )//

    ReplyDelete
  30. cik una:
    dema ni terlupa kot...^__^

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...