Friday, 4 January 2013

Surat Saman Bergambar

(sumber: paultan)
Buat pertama kalinya saya dan suami terima surat saman bergambar. Walau gambarnya agak gelap, tapi masih boleh nampak gambar kereta dan nombor platnya. Gambar pemandu memang tak nampaklah. Sebenarnya surat ni dah dapat lebih seminggu lalu, tapi malas nak cerita sebab rasa menyampah dan bukannya berita baik pun. Sekarang saya cerita jugak sebagai panduan/ingatan untuk korang.

Tempat kesalahan: KM 296 L/RAYA JB-KL-JB
Tarikh/Masa Kesalahan: 01/12/2012 JAM 10.21
Jenis Kesalahan: PANDU LAJU, 
Laju dikesan: 105 km/j, Had Laju: 90 km/j, Lebihan Laju: 15 km/j.
Tawaran Kompaun: RM150 / RM200 / RM300
*RM150 tu jika bayar dalam masa 15 hari bermula 30/12/12.

Kalau ikutkan memang pada hari dan masa tersebut kami ada ke MAHA di Serdang. Tapi tak perasan pulak kat mana lokasi yang dimaksudkan. Saya buat carian Internet dan menemukan senarai lokasi 'Speed Trap'. Saya letak kat sini untuk rujukan saya dan korang jugak.

PLUS Arah Utara
Under a bridge at about 456km, Sg Buloh junction.
Under a bridge at about 459km, Bukit Lanjan interchange.
Under the overhead restaurant at Sg Buloh.
Under the last bridge before Sg Besi toll at 309.2km.
Under the bridge at 296.5km, Bangi junction.
Under the newly constructed bridge at 289.0km, after Nilai North junction.
Under the bridge at 286.5km, Nilai North junction.
PLUS Arah Selatan
Below signboard at about 454.6km and 455.2km, Sg Buloh layby.
Under the bridge after Subang junction at 11.3km.
Under the bridge at 22km, Bukit Lanjan junction.
Under the bridge before Mint hotel, Sg Besi Toll. 80km/h only!
Under the bridge at 302.8km, Kajang junction.
About 1km south of Bangi junction, both south and north bound outer lanes
At 296.5km and 297km, Bangi junction.
Under the newly constructed bridge at 289.0km, before Nilai North junction.
At 285.5km and 285.8km, Nilai North junction.
On center divider at 251.8km and 253km after Senawang junction.
After Alor Gajah junction at 213.9km, next to water theme park.
Behind the right hand crash barrier at 198.4km.
Lebuhraya Elite Hubungan Timur Tengah/Utara
On left hand side at 4.8km after Batu Tiga/Shah Alam exit
Under the overhead restaurant at USJ/Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
Below the bridge before USJ/Hicom junction at 10.5km.
Lebuhraya Elite Hubungan Barat Tengah/Selatan
Under the overhead restaurant at USJ/Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
Below the bridge before USJ/Hicom junction at 10.5km.
After exit from KLIA toll to the airport, below Jalan Pekeliling flyover.90km/h
NKVE Arah Timur/Utara
300m before Jalan Duta toll, 60km/h!
Behind crash barrier on the left when going towards Jalan Duta toll, at 24.9km, 80km/h!
Below bridge at Damansara Junction, 17.5km
NKVE Arah Barat/Selatan
Behind crash barrier on the left when leaving Jalan Duta toll from KL, at 25.3km and 25.7km, 80km/h!
From Jln Duta, below the bridge, 23km, 80km/h zone!
From Jln Duta, at the underpass at Sg Buloh Y-junction, 22km.
Behind crash barrier at Damansara Junction, 17.7km and 16.8km
Below railway bridge at 11.2km
Under the bridge at Shah Alam junction.
Lebuhraya Kesas Timur
Under the bridge at 44.8km, downhill run after Puchong junction.
Kesas West Bound
At Sg Besi side of East Bound Toll. Kuala Lumpur City
Jalan Duta; below the flyover at the Damansara junction, 70km/h zone.
Lebuhraya Kesas – Klang
Dual carriageway between Klang and Port Klang. Towards Klang direction, at about 13km mile stone. 70km/h only!
Leburaya Pantai Timur
East bound, downhill run after Raub junction.
Maran, 60km/h zone.
Paya Bungor, 70km/h zone.
Kawasan Negeri Johor Arah Selatan
Tangkak junction.
Under the bridge after Yong Peng
North junction at 97.3km.
Ayer Hitam junction.
Sedenak junction.
Jalanraya Sekitar Utara Malaysia – Arah Utara
Around Ayer Hitam in 60km/h zone.
Before Perwaja Steel.
Sg Petani junction.
Between Seberang Jaya junction and Sg Dua Toll.
Penang Bridge at island end.Speed limit 80km/h.
Jalanraya Sekitar Utara Malaysia – Arah Selatan
Penang Bridge Island end. Speed limit 80km/h.
About 2km before Juru Toll Speed limit 90km/h
Kawasan Perak Jalanraya Arah Utara
Under the bridge at 197.1km and 198.8km, after Kamunting Junction.
Under the bridge at 204.3km, after Kamunting Junction.
Under the bridge at 208km, before Kamunting Junction.
Under the bridge at 214.8km, before Kamuntingjunction.
Ipoh Vista Point at about 263km. Speed limit 80km/h.
Under the bridge at 271km, Ipoh North Junction.
Under the bridge at 274.4km, Ipoh South Junction.
Under the bridge at 286.9km, Simpang Pulai Junction.
Under the bridge at 296km, Gopeng Junction.
Under the bridge at 352.6km, after Sungkai Junction.
Under the bridge at 353km, Sungkai Junction.
Under the bridge at 373km, Slim River Junction.
Kawasan Perak Arah Selatan
Under the bridge at 199km, before Kamunting junction.
Under the bridge at 241.9km, at Kuala Kangsar junction.
Under the sign post at 296.1km, before Gopeng Junction.
Under the bridge at 297km, at Gopeng Junction.
Under the bridge at 300km, after Gopeng junction.
Under the bridge at 308.6km, after Gopeng junction.
Under the bridge at 372.6km, at Slim River junction.
(copy paste: PPIM)

Hujung minggu lalu ada melalui jalan tersebut, rupanya memang ada papan tanda gambar kamera tu. Tak perasan pulak, tapi kalau lokasi kamera AES memang kami tau dan sangat berjaga-jaga. Kat situ pulak memang ada beberapa jambatan. Nampaknya lepas ni kenalah lebih berjaga-jaga, sebab tak mau duit melayang bayar saman. Tapi sejujurnya saya rasa had 90km/j untuk jalan tersebut agak kurang sesuai, rasa macam tak bergerak kereta. Lagi sesak pun ada sebab semua kenderaan bergerak 'terlalu sopan'. Apapun, mereka yang merangka undang-undang ni tentu lebih arif bukan?

"Perlahankan kenderaan anda bila lalu bawah jambatan, mungkin ada sesuatu di situ!"

24 comments:

  1. tujuan pasang kamera ni (kononnya) nak mendidik pengguna jalan raya. tidak, aku tak setuju benda ni dapat didik pemandu kita...

    ReplyDelete
  2. bayar jgn x bayar kak hihihihhi...

    ReplyDelete
  3. SM:
    terdidik..hafal mana ada speed trap/aes. Bwk slow kat situ, lps tu boleh pecut laju2..^__^

    MASYA:
    hmmm...

    ReplyDelete
  4. Jujurnya..di negara maju dah lama guna AES ini..dan berkesan..tapi di Malaysia, dengan mentaliti rakyat Malaysia, adanya kamera ni menjadikan jalanraya sesak...pemandu tiba2 brek mengejut bila sampai di kawasan kamera/bawah jambatan/bila di beri flashlight oleh kenderaan lain....Tapi memecut like a speed demon bila jalan 'clear'...

    ReplyDelete
  5. oo kat bridge pun ada gak?kadang2 pecut gak kat situ.dah jalan clear hehehe

    ReplyDelete
  6. Ada baik, ada buruknya...redha.
    hehe

    ReplyDelete
  7. Sy selalu je dpt surat saman bergambar mcm ni. Bos punye...heee~

    ReplyDelete
  8. banyak yang buruk rasanya..thanks for sharing...dia nak suruh kayuh basikal kot baru tak kena saman..kohkoh.. :)

    ReplyDelete
  9. Ujie.. kalau balik ke JB lalu highway air hitam ke skudai betul kena jaga-jaga memang bawah jambatan ada org pegang senapang - macam tentera sedang training tau hihi...

    ReplyDelete
  10. memang sakit hati bila terima 'surat cinta' tak diundang ni..kena lebih berhati²lah lepas..Thanx for sharing..

    ReplyDelete
  11. ayut pnya tunang tu 2 dah kena...satu polis punye 1 AES...mmmm...terdiam.skrg mmg dy bwk kete pelan habis dh :D

    ReplyDelete
  12. yang merangka undang2 ni mesti perempuan dan tak tau bawak kereta

    ReplyDelete
  13. same lah dengan abg kite, sampai dia sendiri tak perasan! sekali surat saman sampai daaaaa..

    ReplyDelete
  14. kena berhati2, takut dapat surat cinta...terima kasih atas prkongsian...

    ReplyDelete
  15. Lagi banyak kita buat kesalahan trafik, lagi banyak syarikat tu dpt komesyen, lagi kayalah syarikat yg dilantik kerajaan tu. Hari2 mungkin CEO syarikat tu berdoa kita buat kesalahan trafik sebanyak mungkin supaya keuntungan syarikatnya berlipat ganda....

    ReplyDelete
  16. mendidik lebih baik dari menghukum dan menghukum bukan cara mendidik...ceh, ayat macam bapak2 plak sy nie kak..hahaha..so, next time be careful yer kak..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  17. uuhuhuh!!maka trbangla beratus ringgitkan..nak buat mcmna..:(

    ReplyDelete
  18. KM296 Lebuhraya KL-Seremban kalau tak silap ni kat area Bangi. Highway dari Bangi ke Sg Besi memang diletakkan had laju 90km/j sebab kadar trafik tinggi walaupun ada 3 lorong. Salah satu tujuannya untuk elakkan banyak kenderaan sampai terlalu awal secara serentak dan beratur kat plaza tol. Teorinya ialah bila letak had laju rendah, sementara kita nak sampai kat tol tu, orang depan dah ramai yg lepas bayar. Selain tu jugak nak elakkan kemalangan buruk terjadi sebab bila highway ada trafik tinggi macam ni, banyak kes-kes kemalangan kecil biasa terjadi. Saya pun pernah hampir dirempuh masa tayar kereta pecah kat area UPM dan susah nak mintak lorong ke emergency lane sebab kereta semua laju-laju kat situ.

    Cuma saya agak tak setuju bila AES ni beroperasi 24 jam sebab bila waktu malam, highway ni memang lapang dan selamat untuk bawak 110km/j kat sini.

    Komen saya ni berdasarkan apa yang saya belajar je. Maaf kalau salah. :)

    ReplyDelete
  19. Ank sedara ita selalu bising pasal ni..sebb dia suke bawak laju..

    ReplyDelete
  20. DADDY Z:
    sayakah rakyat malaysia itu?? ^___^

    ZIE:
    bawah bridge..

    NIZA:
    betul, tapi..argh, susahnya nak redha.

    FARA:
    takpe, bos byk duit kan.

    TIHA:
    kahkahkah..jom beli basikal!

    KAKZAKIE:
    port baik utk 'menembak'..

    LILY:
    itulah..lps ni kena alert dgn segala signage.

    AYUT:
    insaf abis tu..^_^


    ReplyDelete
  21. DIANA:
    tu dia..hahaa

    ROS:
    mmg tak perasan situ ada kamera. bkn sentiasa dok line kiri kan..sesak lagi.

    JR:
    kalaulah saya CEO itu..bisnes yg menguntungkan.

    AZLAN:
    okla tu..nasihat dari bakal bapak, Insya allah satu masa nanti kan..

    QA:
    nak buat tak tau..boleh tak? ^__^

    HAZMAN:
    wah..ada betul la kata hazman ni. Mmg boleh terima.

    HANS:
    jgn tak suka..nanti dpt surat cinta dari dia tau.

    EITA:
    yg kami ni, bkn laju mana pun..105km/j je. (ayat tak ngaku salah)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...